مصرف زعفران می تواند به افزایش سطح هموگلوبین خون در بدن مادران باردار کمک زیادی بکند.
 

فواید مصرف زعفران در دوران بارداری

1. لذت بردن از دوران بارداری بدون داشتن ویار صبحگاهی، با مصرف منظم زعفران:
در برخی روزها، در حالی که مادر حامله به گسترش خانواده خود و افزایش عضوهای آن فکر می کند، این احساس زیبا و شاد با ویار صبحگاهی از او دور خواهد شد. شما می توانید برای از بین بردن این حالت تهوع و سرگیجه خود از گیاه زعفران استفاده کنید. شواهد نشان می دهد که مصرف چای زعفران می تواند در از بین بردن ویار صبحگاهی زنان باردار معجزه کند.
 
2. هضم راحت تر غذا با مصرف منظم زعفران در دوران بارداری :
بروز حالت نفخ، گاز و مشکل یبوست از جمله مشکلاتی هستند که دست در دست هم داده و لذت دوران بارداری مادران حامله را کاهش می دهند. در واقع، از آن جایی که در طی دوران بارداری امواجی از تغییرات هورمونی و رشد جنین فشار زیادی را بر دستگاه گوارش مادر وارد می کند، بنابراین هضم غذا در معده او به درستی صورت نمی گیرد. در این شرایط، مصرف گیاه زعفران می تواند بهترین گزینه برای درمان مادران باردار باشد. به همین علت، اگر شما می خواهید تا با هضم مطلوب غذاهای خورده شده در معده خود از دوران بارداری لذت ببرید، مصرف زعفران را در حد اعتدال فراموش نکنید. در نهایت، یادتان باشد که مصرف زعفران در دوران بارداری باعث افزایش جریان خون به دستگاه گوارش شما شده و سوخت و ساز بدن تان را بالا خواهد برد که این کار هم به نوبه خود به هضم بهتر غذا در بدن تان کمک خواهد کرد.
 
3. با مصرف منظم زعفران در دوران بارداری گرفتگی عضلانی را برطرف کنید:
با پیشرفت دوران بارداری، رشد جنین باعث بزرگ تر شدن رحم مادر شده و با فشاری که به عضلات و استخوان های بدن او وارد می کند، سبب تغییر یافتن وضعیت اعضای بدن مادر باردار شده و کشش شدیدی را در عضلات بدن او به وجود می آورد. این تغییرات هم به نوبه خود باعث بروز حالت گرفتگی و درد در مفاصل و معده مادر باردار می شود. جالب است بدانید که زعفران به دلیل این که ضد اسپاسم بوده و مسکن طبیعی به شمار می رود، می تواند باعث آرام تر شدن گرفتگی عضلات زنان حامله شده و امکان لذت بردن از دوران بارداری را برای هر خانم حامله ای مهیا کند.
 
4. مبارزه با بیماری های قلبی مادر با مصرف زعفران در دوران بارداری:
به وجود آمدن هوس های غذایی مختلف در زنان حامله می تواند سیستم قلبی و عروقی این افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد. همچنین، از آن جایی که مادران باردار برای به دست آوردن کالری بیشتر، چربی زیادی را مصرف می کنند، بنابراین این شرایط می تواند باعث وارد شدن شوک به بدن این افراد شده و سلامت قلب شان را تحت تاثیر قرار دهد. البته، این نکته مهم را هم به خاطر داشته باشید که در برخی موارد، ممکن است شوک دوران بارداری، بدن مادر را مقاوم کرده و از مبتلا شدن او به انواع بیماری ها پیشگیری کند. خوشبختانه، کروستین، پتاسیم و آنتی اکسیدان موجود در زعفران می تواند زنان حامله و فرزند داخل رحم آن ها را از ابتلا به بیماری های قلبی محافظت نموده و سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون این افراد را کاهش دهد.
 
5. افزایش سطح آهن بدن مادر با مصرف زعفران در دوران بارداری :
اکثر زنان باردار با مشکل کم خونی مواجه هستند. به همین دلیل، پزشکان متخصص زنان و زایمان و ماماها به این افراد توصیه می کنند تا در طی نه ماه دوران بارداری خود مواد غذایی غنی از آهن را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند. یکی از این مواد غذایی زعفران است که مملو از آهن بوده و مصرف آن می تواند به افزایش سطح هموگلوبین خون در بدن مادران باردار کمک زیادی بکند. به همین دلیل، توصیه می شود که زنان حامله زعفران را حتما در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند.
 
6. کاهش ریزش موی زنان در طی دوران بارداری با مصرف منظم گیاه زعفران:
به وجود آمدن تغییرات و نوسانات هورمونی شدید در دوران بارداری، رشد و مقاومت موهای زنان باردار را تحت تاثیر قرار داده و باعث ریخته شدن توده ای آن ها خواهد شد. نتیجه حاصله از این تغییرات هم اعتماد به نفس مادر باردار را زیر سوال می برد. که مدت زیادی طول می کشد تا موهای جدیدی رشد کرده و جایگزین موهای ریخته شما شوند. با توجه به این مشکلات، بسیاری از زنان باردار و باتجربه برای افزایش رشد موهای خود و جلوگیری از ریزش آن ها، خمیری شیر، شیرین بیان و زعفران درست شده و به عنوان ماسک مو در دوران حاملگی خود استفاده می کنند. در واقع، مالیدن این خمیر بر روی نقاط طاس سر مادران باردار و صبر کردن برای مدتی، رشد دوباره موها و درخشان شدن آن ها را به دنبال خواهد داشت.

ادامه دارد...

منبع: mamanam.com