افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی با درمان ۶ هفته‌ای با روغن سیر، کاهش زیادی را در ضربان قلب و افزایش توان ورزشی خود مشاهده کردند.
 

سیر خام و فواید بیشمار آن

1. جلوگیری از پیشرفت دمانس و آلزایمر
بیماری‌های دمانس و آلزایمر، بیماری‌های ذهنی مرتبط با فراموشی هستند. زمانی که سن بالا می‌رود، فراموشی به یک مسئله طبیعی تبدیل می‌شود. به هر حال در موارد شدیدتر، فراموشی بر فعالیت‌های روزانه شما تاثیر می‌گذارد و شما قادر به انجام فعالیت‌های خود نخواهید بود. این به معنای ابتلای شما به دمانس یا آلزایمر است. چون دلایل اصلی این بیماری‌ها هنوز مشخص نیست، هیچ دارویی برای درمان کامل آن‌ها وجود ندارد. در برخی از طیف‌های دمانس یا آلزایمر، فقط می‌توانیم از پیشرفت بیماری جلوگیری کنیم.

فکر خوبی است که در ابتدا با سالم‌خوری، ورزش و  دوری از استرس از بروز بیماری دمانس یا آلزایمر جلوگیری کنیم. اگر به بیماری دمانس یا آلزایمر دچار هستید یا می‌خواهید از آن‌ها پیشگیری کنید، خوردن خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان را به شما توصیه می‌کنیم. رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو شوند. متاسفانه، فرآیند پیری خطر بروز این آسیب را افزایش می‌دهد. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز این آسیب باید خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

یکی از مواد آنتی اکسیدانی، سیر است. شواهد زیادی نشان داده‌اند که آنتی اکسیدان‌های موجود در سیر در محافظت از مکانیزم‌های بدن موثر هستند. می‌توانید سیر را به غذاها و سالادهای مختلف اضافه کنید. به هر حال، اگر نتیجه بهتری می‌خواهید، باید مقدار زیادی از مکمل آن استفاده کنید زیرا آنزیم‌های آنتی اکسیدانی بدن را افزایش داده و استرس اکسیداتیو را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. استرس اکسیداتیو، با فشار خون بالا نیز در ارتباط است.
 
2. افزایش طول عمر
چیزی که بتواند باعث طول عمر انسان شود، غیر عادی به نظر می‌رسد. به هر حال، مطالعات علمی نشان داده‌اند که سیر تاثیر زیادی در جلوگیری از فشار خون بالا و بیماری‌های عفونی که دلایل اصلی مرگ هستند، دارد. افراد پیر یا کسانی که به اختلال سیستم ایمنی دچار هستند نیز می‌توانند از خواص سیر بهره‌مند شوند. به نظر می‌رسد سیر واقعا به طول عمر افراد کمک کند.
 
3. تقویت توان ورزشی
ورزشکارانی که تمرینات سخت دارند، سیر خام را در برنامه غذایی روزانه خود می‌گنجانند. زیرا سیر خام یکی از مواد قوی است که می‌تواند توان ورزشی آن‌ها را تا حد قابل توجهی بالا ببرد. در قدیم، بسیاری از کارگران نیز برای رفع خستگی و افزایش کارایی خود، سیر مصرف می‌کردند. جالب است که بدانیم، در یونان باستان، مکمل‌های سیر را به ورزشکاران المپیک می‌دادند. به هر حال، مطالعات انجام شده، تاثیر سیر در بهبود توان ورزشی را اثبات کرده‌اند. به هر حال، به این معنا نیست که انسان می‌تواند این خواص را فقط از سیر دریافت کند. به مطالعات انسانی بیشتری نیاز داریم.

افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی با درمان ۶ هفته‌ای با روغن سیر، کاهش زیادی را در ضربان قلب و افزایش توان ورزشی خود مشاهده کردند. به هر حال، یک مطالعه که بر ۹ دوچرخه سوار انجام شد، هیچ گونه بهبودی در عملکرد آن‌ها را نشان نداد. یک مطالعه دیگر، به این نتیجه دست یافت که خستگی ناشی از تمرینات شدید به کمک سیر کاهش می‌یابد. به هر حال، برای اثبات تاثیر سیر در افزایش عملکرد ورزشی انسان، به مطالعات بیشتری نیاز داریم.
 
4. سم‌زدایی رادیکال‌های آزاد و فلزات سنگین
رادیکال‌های آزاد و فلزات سنگین می‌توانند به طرق مختلف در بدن جمع شده و باعث بروز مشکلات و بیماری شوند. فلزات سنگین می‌توانند باعث آسیب اندام‌ها و رادیکال‌های آزاد باعث آسیب اکسیداتیو می‌شوند. سم‌زدایی رادیکال‌های آزاد و فلزات سنگین در بدن اهمیت بسیاری دارد. ترکیبات سولفوری که در زمان جویدن یا خرد شدن سیر تشکیل می‌شوند، بسیار مفید و موثرند. این ترکیبات در دفع فلزات سنگین از بدن و محافظت از اندام‌ها در برابر سمیت موثرند.

افرادی که در انبارهای خودرو کار می‌کنند در معرض سمیت فلزات سنگین قرار دارند. در مطالعه‌ای که یک کارمند انبار خودرو در آن شرکت کرد بود، مشخص شد  که مصرف سیر یا مکمل آن، سطح تجمع فلزات سنگین در خون را تا ۱۹٪ کاهش داده است. سیر، مشکلات مربوط به سمیت فلزات سنگین مانند سردرد و فشار خون را نیز بهبود می‌بخشد. مصرف روزانه سه دوز مکمل سیر برای درمان سمیت، به اندازه داروی دی‌ پنیسیلامین موثر است.
 
5. افزایش سلامت استخوان
آیا خواص سیر شامل جلوگیری و درمان تحلیل استخوان نیز می‌شود؟ هیچ مطالعه انسانی این خواص را اثبات نکرده است. به هر حال، برخی مطالعات که بر موش‌ها انجام شد نشان داد که سیر، با افزایش سطح استروژن در حیوان ماده، خطر تحلیل استخوان را کاهش می‌دهد. همچنین، یک مطالعه نشان داد که مصرف مقدار زیاد عصاره سیر در روز یا مصرف روزانه ۲ گرم سیر خام به کاهش کمبود استروژن در زنان یائسه کمک می‌کند. این مسئله می‌تواند نشانه تاثیر سیر در تقویت استخوان‌ها و محافظت از سلامت آن‌ها در زنان نیز باشد. خوراکی‌هایی مانند سیر یا پیاز در درمان پوکی استخوان موثرند.
 
6. کنترل قند خون
قند خون بالا می‌تواند به مشکلات جدی مانند بیماری قلبی و دیابت منجر شود. بیماری قلبی در بسیاری از کشورهای جهان به مرگ منجر می‌شود. درمان دیابت کار سختی است زیرا باید رژیم غذایی سختی را در پیش گرفت. اگر به رژیم و عادت‌های غذایی نرمال برگردید، احتمال از حال رفتن و ابتلای دوباره به این مشکل وجود دارد. پیشگیری از این بیماری‌ها اهمیت بسیاری دارد. به هر حال، با کنترل قند خون می‌توانید خطر بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهید. مصرف منظم سیر ترشح انسولین را افزایش داده و سطح قند خون – به ویژه اگر به دیابت دچار باشید – را کنترل می‌کند. افرادی که قند خون بالا دارند باید سیر را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند یا این‌که مکمل سیر مصرف کنند.
 
7. پیشگیری از برخی سرطان‌ها
مکمل‌های سیر به ۴ گروه روغن سیر له شده، روغن معطر سیر، عصاره سیر و پودر سیر تقسیم می‌شوند. اکثر افراد سیر خام می‌خورند یا این‌که از آن برای طعم دادن به غذا استفاده می‌کنند. ممکن است این افراد ندانند که مصرف سیر یا مکمل آن می‌تواند خواصی از جمله پشگیری از سرطان داشته باشد. برخی مطالعات انجام شده بر انسان‌ها دریافتند که ارتباط نزدیکی بین افزایش مصرف سیر و کاهش خطر پیشرفت سرطان‌های خاص از جمله سرطان روده بزرگ، معده، پانکراس، مری و سینه وجود دارد.

بسیاری از مطالعات برای بررسی دلایل، مسائل تغذیه‌ای، محیطی و ارتباط آن‌ها با سرطان انجام شده‌اند. یک مطالعه انسانی نشان داد که مصرف بیشتر سیر خام یا پخته می‌تواند خطر سرطان روده بزرگ و معده را کاهش دهد. دلیل این‌که مصرف سیر از برخی سرطان‌ها جلوگیری می‌کند این است که خواص باکتریایی سیر، توانایی جلوگیری از تشکیل و فعالسازی مواد سرطان‌زا، کاهش تکثیر سلولی، ترمیم DNA و مرگ سلول‌های سرطان را دارد. همچنین، برخی مطالعات دریافتند که دی آلیل سولفید موجود در سیر می‌تواند راه انتقال PhIP به مواد سرطان‌زا را مسدود می‌کند. PhIPترکیبی است که خطر سرطان سینه را افزایش می‌دهد.
 
8. درمان عفونت‌های پوستی
چون سیر خواص ضد ویروسی و ضد باکتری دارد می‌تواند درمان خانگی خوبی برای عفونت‌های پوستی باشد. زیرا دارای ماده شیمیایی آجوئن است که می‌تواند به درمان عفونت‌های قارچی پوست مانند بیماری پای ورزشکاران و کچلی کمک کند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران