بخار، دوش آب گرم نیز مجاری تنفسی را باز می‌کند، و رطوبت و گرمای لازم را برای ریه‌ها و گلوی خشک شده فراهم می‌آورد.
 

درمان های خانگی سرفه خشک

1. سرکه‌ی سیب
سرکه‌ی سیب در بسیاری از درمان‌های خانگی به یک جزء لاینفک و پرکاربرد تبدیل شده است. تعجبی ندارد، چون این مایع اسیدی فایده‌هایی برای بدن دارد که از پروبیوتیک «مادر» موجود در سرکه‌های سیب تصفیه نشده ناشی می‌شوند. محتوای اسید آن به کشتن جرم‌ها و میکروب‌ها کمک می‌کند و پروبیوتیک‌های مفید آن با باکتری‌های مضر می‌جنگند.
 
۲. اکالیپتوس
در بعضی از داروهای مدرن و جدید از اکالیپتوس برای درمان سرفه و انسداد ریه استفاده می‌شود، همان طور که صدها سال از آن به همین طریق استفاده می‌شده است. برگ‌های اکالیپتوس محلول موضعی رقیق شده‌ای به دست می‌دهد که ممکن است در ناحیه‌ی سینه مورد استفاده واقع شود چون بوی قوی و نعناگونه‌ی آن مجاری تنفسی را باز و لوله‌های نایژه‌ای ملتهب را خنک می‌کند.

نه تنها ناحیه‌ی مبتلا را خنک می‌کند و تسکین می‌دهد، بلکه حتی مخاط را شل می‌کند؛ در نتیجه با سرفه کردن خلط بیشتری کنده خواهد شد. برای دستیابی به نتیجه‌ای مشابه می‌توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را به حمامی از بخار اضافه کنید، هرگز نباید از روغن رقیق نشده استفاده کنید، چون بیش از حد تند و قوی است. درست مثل برگ اکالیپتوس، روغن اکالیپتوس را نیز می‌توان در صورت رقیق کردن با یک روغن حامل روی پوست استعمال کرد.
 
3. رطوبت ساز (دستگاه بخور)
ثابت شده است که رطوبت سازها به چندین دلیل یکی از بهترین درمان‌های سرفه‌ خشک هستند. هوای خشک می‌تواند پوشش و دیواره‌ی گلو و ریه‌ها را تحریک کند، در نتیجه، رطوبت‌ساز می‌تواند رطوبت کافی را به هوای خانه اضافه کند. رطوبت اضافه شده مخاط را شل می‌کند و باعث می‌شود در طول شب تنفس آسانتر شود و درد کمتری داشته باشد و همین به طور جدی از سرفه جلوگیری می‌کند.

ویروس‌های آنفلوانزا نیز مکان‌های خشک و سرد را ترجیح می‌دهند، در نتیجه یک رطوبت ساز می‌تواند به از بین بردن عفونت‌های ویروسی کمک کند. انواع بسیاری از رطوبت‌سازها وجود دارند که می‌توانید از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنید، اما این که کدام را انتخاب می‌کنید به اندازه‌ی ادامه‌ی استفاده از آن اهمیت ندارد. باید رطوبت‌سازتان را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید تا از شکل گرفتن پاتوژن‌ها درون آن و پخش شدنش از طریق دستگاه جلوگیری کنید.
 
4. روغن درخت چای
روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است. همین امر استفاده‌ی بی‌رویه‌ی خود این روغن را خطرناک می‌سازد اما در صورت مصرف درست تسکین فوق‌العاده‌ای به وضعیت ناراحت کننده‌ی سرفه‌ی شما می‌بخشد. افزودن چند قطره‌ی کوچک روغن درخت چای به یک حمام بخار باعث خواهد شد روغن به همراه بخار به شکلی بی‌خطر وارد مجرای تنفسی‌مان شود. رایحه‌ی قوی و نعناع گونه‌ی آن مجاری تنفسی را باز می‌کند و ریه‌ها را تسکین می‌دهد. همچنین می‌توانید چند قطره‌ از آن را به یک روغن بی‌خطر مانند روغن بادام یا زیتون اضافه کنید و آن را روی سینه‌ی خود بمالید.
 
5. سیر
هرچند، وقتی تنها مصرف می‌شود چندان خوش طعم نیست، اما تاریخ نشان داده است که سیر خواص ضد میکروبی قابل توجهی دارد و همین طور یک تقویت کننده‌ی سلامت کلی سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود.
 
6. فلفل هندی
گرمای حاصل از کپسایسین موجود فلفل هندی سینوس‌ها را باز و مخاط را شل می‌کند، مخاطی که ممکن است در گلو خشک و باعث سرفه شود. این گرما همچنین جریان خون را در بدن افزایش می‌دهد و به درمان سریع‌تر کمک می‌کند. سوای فایده‌هایی که گرمای حاصل از آن دارد، فلفل هندی حاوی چند ویتامین، مانند ویتامین‌های A و C است که برای بدن مفید هستند.
 
7. دوش آب گرم
مانند بخار، دوش آب گرم نیز مجاری تنفسی را باز می‌کند، و رطوبت و گرمای لازم را برای ریه‌ها و گلوی خشک شده فراهم می‌آورد. این گرما فایده‌هایی نیز برای افزایش جریان خون دارد و به تسریع روند درمان بدن کمک می‌کند. اثر آرامش‌بخش آب گرم استرس را – که می‌تواند مانع درمان شود – نیز کاهش می‌دهد.
 
8. هویج
هویج، که ریشه‌هایی مملو از ویتامین C دارد، به جلوگیری از سرفه و عطسه کمک می‌کند چون ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. آب هویج یک نوشیدنی خنک، تسکین دهنده، و شیرین است که التهاب ناشی از سرفه‌ خشک را برطرف می‌کند.
 
9. انگور
انگور نیز درمان خنک کننده و تسکین دهنده‌ی دیگری برای معالجه سرفه‌ خشک است. آنتی اکسیدان‌ها و خواص ضد التهابی انگور آن را به گزینه‌ای بی‌نظیر برای درمان سرفه خشک تبدیل می‌کنند.
 
10. آجیل
آجیل‌ها، به خصوص بادام، علاوه بر آن که خوراکی‌های خوشمزه‌ و مملو از مواد مغذی هستند، حاوی خواص ضد التهابی هستند که می‌توانند لوله‌های نایژه‌ای ملتهب و پوشش داخل گلوی فردی را که از سرفه رنج می‌برد آرام سازند.
 
11. دارچین
دارچین به عنوان یک ضد میکروب و آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و هر دوی این خاصیت‌ها هنگام مبارزه با سرفه‌ی مزمن بسیار مفید هستند. گرمای حاصل از دارچین می‌تواند جریان خون را نیز افزایش دهد و سلامت قلب را بهبود ببخشد.
 
12. رازیانه
این گیاه وقتی به صورت دمنوش، و بالاخص همراه با گیاهان دیگری مثل ریشه گل ختمی و آویشن، مصرف می‌شود مخاط را شل می‌کند و گلو درد را تسکین می‌دهد. دانه‌های رازیانه را در آب تقریبا جوش به مدت ۵-۸ دقیقه بخیسانید و دمنوش به دست آمده را بنوشید. برای طعم دهی بیشتر می‌توانید تعدادی از گیاهان و ادویه‌های دیگر را نیز به این دمنوش اضافه کنید.
 
13. تخم کتان
درمانگران باستانی برای سرفه‌های مکرر تخم کتان تجویز می‌کردند، و بسیاری از بازارهای سنتی هنوز هم این خوراکی را برای بیماری‌های ریوی توصیه می‌کنند. این گیاه یک ماده‌ی ضد التهابی است که ممکن است دلیل کارساز بودنش برای درمان سرفه خشک همین باشد.

می‌توانید تخم کتان را با آب بجوشانید و مثل دمنوش مصرف کنید، یا می‌توانید آن را به همراه یک مخلوط گرانولا یا به صورت مخلوط در اسموتی‌ها بخورید. تخم کتان، به عنوان یک خوراکی، چندین خاصیت و استفاده‌ در آشپزی دارد، بنابراین به راحتی راهی پیدا خواهید کرد که آن را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید و به عنوان درمان طبیعی سرفه خشک از آن بهره ببرید.
 
14. بارهنگ
این گیاه با باد کردن در آب و ایجاد لایه‌ی مخاطی که دیواره‌ی گلو را می‌پوشاند وارد عمل می‌شود، درد را تسکین می‌دهد و سرفه‌ را سرکوب می‌کند. بارهنگ در صورت مصرف با چای یا دمنوش‌های گیاهی می‌تواند بیشترین فایده‌ را برای درمان سرفه خشک به همراه داشته باشد.
 

نکات دیگری برای پیشگیری و درمان سرفه‌ خشک

– سر خود را هنگام خواب بالا بگذارید. این حالت به کاهش سرفه کمک می‌کند.
– مایعات زیادی بنوشید، به ویژه آب و آب میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک.
– از دستگاه رطوبت‌ساز برای اضافه کردن رطوبت به هوای خشک استفاده کنید.
– ویتامین A و C را برای حمایت از سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرفه‌ی خشک مصرف کنید.
– انگور بخورید یا آب انگور ترکیب شده با یک قاشق غذاخوری عسل بنوشید.
– برش‌های زنجبیلی که رویش مقداری نمک دریا پاشیده‌اید میل کنید.
– ۱۰ عدد بادام را شب تا صبح خیس بگذارید و صبح روز بعد پوست آنها را جدا کنید. سپس بادام‌های پوست کنده را له کنید و ۲۰ گرم شکر و ۲۰ گرم کره به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را دو بار در روز میل کنید.
– هویج حاوی مواد مغذی و ویتامین‌هایی است که به درمان سرفه خشک کمک می‌کنند. هویج یا آب هویج را ۴ تا ۵ بار در روز میل کنید.
سرکه سیب و عسل را به نسبت مساوی مخلوط کنید و ۲ قاشق غذاخوری از این ترکیب را قبل از رفتن به رختخواب بخورید.
– دمنوش‌های گیاهی را به طور منظم بنوشید تا گلو نرم شود.
– به طور منظم سیر بخورید.

اگر سرفه خشک بیش از ۱۰ روز طول کشید، با پزشک‌تان مشورت کنید. پس از آن‌که سرفه خشک شما درمان شد، از این روش‌ها برای پیشگیری از عود مجدد آن استفاده کنید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی و سارا فیضی