مقدمه

هیچ دارو، رژیم غذایی، اصلاح سبک زندگی به غیر از رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی، نمی تواند از مبتلا شدن شما به بیماری کووید 19، پیشگیری کند.
 
راهبردهایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، می توانند سیستم ایمنی بدن شما را برای مقابله با کرونا تقویت نمایند، اما رعایت این توصیه ها موجب نمی شود که از ابتلا به این بیماری در امان بمانید. بلکه وقتی سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود، در صورت ابتلا بهتر می توانید به جنگ این بیماری بروید.
 
با چند تغییر ساده در سبک زندگی و رژیم غذایی می توانید سیستم ایمنی بدن خود را به صورت طبیعی تقویت نموده و در نتیجه در مقابل پاتوژن های مضر و ارگانیسم های بیماری زا، قدرت مقابله بیشتری خواهید داشت. در ادامه برخی از این راهبرهای ساده و البته مؤثر را با هم مرور می کنیم. با ما همراه باشید.
 

1. به اندازه کافی بخوابید

خواب و سیستم دفاعی به شدت به هم وابسته هستند.
 
در واقع خواب ناکافی و یا بی کیفیت با افزایش احتمال بیمار شدن ارتباطی تنگاتنگ دارد.
 
در مطالعه ای که بر روی 164 فرد بالغ و سالم انجام شد، مشخص شد افرادی که شب ها کمتر از 6 ساعت می خوابند، احتمالا نسبت به افرادی که بیش از این میزان می خوابند، ممکن است به سرماخوردگی مبتلا شوند.
 
خواب کافی می تواند سیستم ایمنی را تقویت نماید. از سویی وقتی بیمار می شوید، خواب بیشتر می تواند به بهبود سریعتر شما و شکست دادن بیماری کمک زیادی کند.
 
یک فرد بالغ باید شب ها حدوداً 7 ساعت بخوابد و این میزان برای نوجوانان 8 تا 10 ساعت و برای کودکان و نوزادان بیش از 14 ساعت است.
 

2. مواد غذایی گیاهی و کامل مصرف کنید

مواد غذایی گیاهی و کامل مانند میوه ها، سبزیجات، مغزها، دانه ها و حبوبات، سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان بوده و مصرف آن ها می تواند بدن شما را در برابر انواع پاتوژن های مضر مصون نماید.
 
آنتی اکسیدان های موجود در این مواد غذایی با رادیکال های آزاد مقابله کرده و در نتیجه التهابات را کاهش می دهند. وجود سطوح بالای رادیکال های آزاد در بدن، ایجاد التهاب می کند.
 
التهابات مزمن با خطر ابتلا به تعداد زیادی از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، آلزایمر و برخی از انواع سرطان؛ مرتبط است.
 
همچنین فیبر موجود در گیاهان می تواند میکروبیوم های روده را تغذیه نماید. تقویت میکروبیوم های روده در تقویت سیستم ایمنی بدن نقشی جدی ایفا می کنند.
 
بعلاوه میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی ای مانند ویتامین C هستند که می توانند ضمن تقویت سیستم ایمنی، دوره بیماری هایی مانند سرماخوردگی را کوتاه کنند.
 

3. چربی های سالم میل کنید

چربی های سالم، مانند آنچه در روغن زیتون و ماهی سالمون یافت می شود، می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و التهابات را کاهش دهند.
 
هرچند که التهابات خفیف و اندک می توانند پاسخ و واکنشی طبیعی به استرس و آسیب باشند، التهابات مزمن ممکن است به تخریب سیستم ایمنی بیانجامند.
 
روغن زیتون که به شدت دارای خواص ضد التهابی است، با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت نوع 2، مرتبط است. بعلاوه، ویژگی های ضد التهابی روغن زیتون می تواند به بدن شما در مبارزه با باکتری های مضر و ویروس ها، کمک نماید.
 
همچنین اسیدهای چرب امگا 3 که در غذاهایی مانند ماهی سالمون یافت می شوند، دارای خواص ضدالتهابی فراوانی هستند.
 

4. مصرف مواد قندی را محدود کنید

تحقیقات نشان داده اند که مصرف زیاد مواد قندی و کربوهیدرات های تسویه شده، می توانند به شدت موجب اضافه وزن و چاقی شوند. همانطور که می دانید چاقی احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.
 
مطالعه ای که بر روی حدود 1000 نفز انجام شد، نشان داد افراد چاقی که واکسن آنفلوآنزا دریافت کرده بودند، بیش از دو برابر افراد لاغر ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.  
 
محدود کردن مصرف قند می تواند التهابات را کاهش داده و به کاهش وزن نیز کمک کند، بنابراین، احتمال ابتلا به بیماری های مزمنی مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی به شدت کاهش خواهد یافت.
 
از سویی دیابت نوع2 و بیماری های قلبی می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف نمایند، بنابراین محدود کردن مصرف قند نقشی جدی در تقویت سیستم ایمنی ایفا خواهد کرد.
 
باید سعی کنید کمتر از 5 درصد از نیاز کالری مورد نیاز خود را از این ماده مضر دریافت کنید. برای فردی که به 2000 کالری نیاز دارد، مصرف 2 قاشق غذاخوری (25 گرم) شکر، می تواند این 5 درصد را تأمین نماید.
 

5. انجام ورزش سبک

هر چند که ورزش حرفه ای و سنگین ممکن است در برخی مواقع موجب تضعیف سیستم ایمنی شود، اما ورزش سبک می تواند قدرت دفاعی بدن را افزایش دهد.
 
تحقیقات نشان داده اند که حتی یک جلسه ورزش سبک می تواند مانند واکنس عمل نماید. بعلاوه، ورزش منظم و سبک می تواند التهابات را کاهش داده و به تولید سلول های دفاعی بدن کمک نماید.
 
یک پیاده روی و یا دوچرخه سواری آرام و همچنین شنا، می تواند نمونه ای خوب از یک ورزش سبک باشد. لازم است هر فرد در هفته حداقل 150 دقیقه ورزش کند.
 

6. به اندازه کافی مایعات مصرف کنید

مصرف آب و مایعات کافی لزوماً نمی تواند شما را در برابر میکروب ها و ویروس ها محافظت کند، اما عدم مصرف کافی مایعات می تواند مشکلات زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.
 
بی آبی می تواند موجب سردرد شده و عملکرد جسمی، تمرکز، خلق، هضم و کارکرد قلب و کلیه را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. این مشکلات در نهایت احتمال ابتلای شما به انواع بیماری های را افزایش می دهد.
 
برای پیشگیری از چنین مشکلاتی باید در طول روز به اندازه کافی مایعات بنوشید تا رنگ اداردتان  زرد کم رنگ شود. بهترین نوشیدنی نیز آب است. زیرا آب خالی از هر نوع کالری، افزودنی و قند است.
 
هر چند که چای و آب میوه نیز می توانند آب بدن شما را تأمین کنند، اما به علت وجود قند در آب میوه و مصرف قند و شکر به همراه چای، بهتر است مصرف این دو را محدود کنید.
 
بهترین توصیه این است که هر وقع تشنه شدید آب بنوشید و هر زمانی که تشنگی تان برطرف شد، نوشیدن آب را متوقف کنید. اگر ورزش می کنید و یا در منطقه ای گرم زندگی می کنید، قطعاً نیاز شما به آب افزایش خواهد یافت.
 
لازم به ذکر است که افراد مسن معمولاً حتی در صورت نیاز بدنشان به آب، کمتر احساس تشنگی می کنند، بنابراین این دسته از افراد، حتی در صورت عدم احساس نیاز به آب، باید به صورت منظم آب بنوشند.
 
در پایان لازم به ذکر است که هیچ چیز مانند استرس و اضطراب نمی تواند به سیستم ایمنی شما آسیب برساند. بنابراین اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که در مورد ابتلا به بیماری کووید 19 (کرونا) احساس اضطراب و نگرانی دارید، بهتر است برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود نیز که شده، این اضطراب ها را رها کنید، چرا که این بیماری در اکثر موارد مانند یک سرماخوردگی ساده و یا حتی ساده تر از آن، بروز می کند و به درمان ویژه ای نیز نیاز ندارد.
 
منبع: هلث لاین