یکی از مراقبت های مورد نیاز در دوران نوجوانی، مراقبت از بهداشت جنسی اوست. 

بهداشت نوجوانان

خدمات بهداشت باروری تاکنون نیازهای بهداشتی نوجوانان را به عنوان یک گروه وسیع نادیده گرفته است. پاسخ جوامع به این نیازهای بهداشتی باید بر مبنای اطلاعاتی باشد که آنان را در رسیدن به درجه ای از بلوغ و پختگی و اخذ تصمیمات مسئولانه یاری نماید. به ویژه اطلاعات و خدمات برای نوجوانان به آنان کمک کند تا بتوانند در مقابل خطرات ناشی از انتقال بیماری های معلولی مرگ از خود محافظت کنند.
 
مادر شدن در سنین پایین خطر مرگ بیشتری را دنبال داشته فرزندان چنین مادری نیز در معرض بیماری و مرگ بیشتری قرار می گیرند. به طور کلی برای زنان جوان، ازدواج و حاملگی در سنین پایین فرصت های تحصیلی و شغلی را از آنان می گیرد و احتمالا اثرات معکوس و طولانی مدت بر کیفیت زندگی آنان و فرزندانشان می گذارد. کمبود فرصت های تحصیلی و شغلی از عوامل مهم تأثیر گذار بر میزان بالای بارداری در نوجوانان است.
 
الف) اهداف
1.پرداختن به مسائل بهداشتی نوجوانان از جمله بارداری های ناخواسته، سقط جنین و بیماری های مقاربتی از جمله ایدز از طریق ترویج رفتارهای مسئولانه، ترغیب خویشتن داری در مسائل جنسی، و ارائه خدمات و مشاوره های مناسب و خاص برای گروه های سنی متفاوت.
 
2.کاستن از بارداری های سنین نوجوانی (بارداری های پرخطر)
 
ب) اقدامات
1. برنامه های ملی باید به گونه ای طراحی و ادغام شوند که امکان دسترسی نوجوانان به خدمات مناسب و اطلاعات موردنیاز در زمینه بهداشت باروری مهیا باشد. در این راستا حقوق نوجوانان نسبت به محرمانه ماندن اطلاعات دریافتی، حرمت، احترام و رضایت آگاهانه آنان، در کنار احترام به ارزش های فرهنگی، اخلاقی و عقاید مذهبی باید رعایت گردد. کشورها موظف هستند در هرجا که لازم و مناسب است سدهای قانونی، مقرراتی و اجتماعی در مقابل دسترسی نوجوانان به اطلاعات بهداشتی مورد نیاز و مرتبط را از میان بردارند.
 
2.کشورها با حمایت از سوی جامعه بین المللی باید حقوق نوجوانان را در زمینه آموزش بهداشت باروری و اطلاعات و مراقبت های مربوط به آن حفظ کرده در ارتقاء آن بکوشند.
 
3. کشورها با همکاری سازمان های غیر دولتی، به برآوردن نیازهای خاص نوجوانان و استقرار برنامه های مناسب برای پاسخ گویی به این نیازها تشویق شوند. این برنامه ها باید براساس آموزش و مشاوره نوجوانان در زمینه بهداشت باروری طراحی شوند و باید به نوجوانان اطلاعات لازم را منتقل کرده تلاشی آگاهانه برای تقویت ارزش های مثبت اجتماعی و فرهنگی به کار بندند.
 
4.برنامه ها باید والدین، خانواده ها، جوامع محلی، سازمان های مذهبی، رسانه های جمعی و گروهه ای هم سنخ نوجوانان و همه کسانی را که در موقعیت راهنمایی کردن نوجوانان درباره رفتار مسئولانه بهداشت باروری هستند، آموزش و مشارکت
دهند.
 

جلوگیری از بیماری های مقاربتی از جمله ایدز

 موارد بیماری های مقاربتی در سراسر جهان زیاد و در حال افزایش است. این شرایط با شیوع آلودگی به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV)به طور قابل ملاحظه ای بدتر شده است. در هر سال بیش از ۳۳۳ مورد جدید انواع بیماری های مقاربتی و بیش از یک میلیون مورد جدید ابتلاء به HIV بروز می کند. شیوع بیماری های مقاربتی از مالاریا بیشتر است. وضعیت نامساعد اقتصادی و اجتماعی زنان یک عامل تأثیر گذار بر این مشکل است.
 
الف) هدف ها
1.جلوگیری، کاهش و درمان بیماری های مقاربتی از جمله آلودگی به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان (HIV) بیماری ایدز و بیماری های مرتبط با آن مثل نازایی، با توجهی ویژه به دختران و زنان.
 
ب) اقدامات
1. برنامه های بهداشت باروری در سطوح مراقبت های اولیه بهداشتی در جهت جلو گیری، تشخیص و درمان بیماری های مقاربتی از تلاش های افزوده ای برخوردار است و برای افرادی که امکان دسترسی به این خدمات را ندارند از برنامه های ویژه سیار استفاده می شود.
 
2. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و خدمات تنظیم خانواده، آموزش های تخصصی لازم را درباره جلوگیری، تشخیص و درمان بیماری های مقاربتی و خدمات مشاوره ای می بینند.
3.اطلاعات، آموزش و مشاوره برای ترویج رفتارهای مسئولانه با هدف جلوگیری از بیماری های یاد شده به صورت بخشی جداناپذیر از خدمات بهداشت باروری در آمده است.
4.ترویج، تأمین و توزیع وسایل پیشگیری کننده از بیماری های مقاربتی، با کیفیتی بالا، به صورت بخشی جداناپذیر از خدمات بهداشت باروری درآمده است.
 
منبع: کتاب دانش خانواده. حسین محمودیان و دیگران. صص 145-148، انتشارات سمت،  اول. 1383.