برقراری تعامل مؤثر نیروها یا یکدیگر علاوه بر کمک به پیشبرد اهداف مورد نظر، احساس مسؤولیت و بهره وری کارکنان را نیز ارتقا و بهبود می بخشد.
 

مقدمه

برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار به منظور رسیدن به رشد و ارتقای جایگاه شغلی و دستیابی به موفقیت، از جمله مؤلفه های اساسی تلقی می شود. بدون تردید، فراگیری مهارت های ارتباطی به ویژه در محیط کار برای پیشبرد امور و رسیدن به اهداف مد نظر، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار تنش ها و سوء تفاهم های موجود در فضای کاری را به میزان چشمگیری کاهش میدهد. در نتیجه این امر علاوه بر افزایش راندمان و عملکرد کاری، مسیر دستیابی به اهداف مشترک نیز بسیار هموار و یکپارچه می گردد. به طور کلی، انسان ها به علت ویژگی اجتماعی بودن در جهت برقراری تعامل به سمت اطرافیان خود سوق پیدا می کنند تا بدین صورت نیازهای عاطفی و مادی خود را برآورده سازند.

برقراری تعامل در فضاهای کاری نیز خارج از این اصول نمی باشد. بر همین اساس، به منظور رشد و پیشرفت کاری و شغلی، برقراری تعامل مؤثر با همکاران خود، بیش از پیش ضرورت و اهمیت پیدا می کند. در ذهن همه افراد رسیدن به موفقیت شغلی و جایگاه بهتر به ویژه در محیط کاری پیوسته مدنظر قرار دارد. بر همین اساس، هیچ انسانی از پیشرفت و موفقیت علی الخصوص در حوزه های کاری روی گردان نیست. برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار یکی از پیش شرط های لازم و ضروری برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت به حساب می آید.
 

اهمیت و ضرورت برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار

بدون اغراق، یکی از اهداف حائز اهمیت و مهم در محیط کار، افزایش بهره وری و راندمان پرسنل می باشد. برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار در محقق نمودن این مسئله بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد. در دنیای کنونی تعاملات و ارتباطات نقش پر رنگ و تعیین کننده ای را در تمام ابعاد زندگی انسان ها ایفا می کنند.

محیط کاری نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. برقراری تعامل مؤثر نیروها یا یکدیگر علاوه بر کمک به پیشبرد اهداف مورد نظر، احساس مسؤولیت و بهره وری کارکنان را نیز ارتقا و بهبود می بخشد. از سوی دیگر، برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار در ایجاد، حفظ و بهبود روابط کاری و شغلی نیز بسیار تاثیر گذار و مؤثر به شمار می رود. از طرف دیگر، برقراری تعامل مؤثر در روند افزایش رضایت شغلی کارمندان هم تاثیرات بسزایی از خود برجای می گذارد. بر همین اساس، مدیران و متولیان فضای کسب و کار به منظور افزایش بهره وری و عملکرد کاری نیروهای خود، برقراری تعامل مؤثر و سازنده میان آنها را می توانند در دستور کار قرار دهند.

عدم وجود روابط کاری مناسب در رسیدن به اهداف تعیین شده مشکلات و معضلات بسیاری را ایجاد می سازد. در این شرایط حس مسؤولیت پذیری نیروها نیز رو به افول رفته و بعید است که کسی در جهت بهبود روابط و تعاملات کاری پیش قدم شود. بر همین اساس، برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار می تواند یک راهکار تاثیر گذار و کارآمد برای جلوگیری از این مشکلات محسوب شود.
 

نقش و تأثیر برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار و موفقیت شغلی

بدون شک و تردید، برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار با مفهوم موفقیت و ارتقای جایگاه شغلی رابطه تنگاتنگ و عمیقی را برقرار می سازد. برقراری تعامل مؤثر و سازنده و حفظ روابط کاری نقش حائز اهمیتی را در قدم گذاشتن در مسیر موفقیت شغلی عهده دار می باشد. در محیط کار افراد حرفه ای و باهوش کاملاً بر این مسئله واقف هستند که بدون برقراری تعامل مؤثر رشد و موفقیت کاری امکان پذیر نمی شود. بر همین اساس، افراد موفق به منظور دستیابی به روابط پایدار و سازنده از هیچ تلاش و کوششی در جهت هموار کردن مسیر موفقیت خود فرو گذار نیستند.

شایان ذکر است که یکه تازی و تک روی به ویژه در محیط کاری نه تنها افراد را به جایگاه بهتر شغلی رهنمون نمی سازد، بلکه از اهداف مورد نظر و تعیین شده نیز آنها را دور و دورتر می کند. برای برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار باید مبتنی بر درستکاری، صداقت و اعتماد عمل نمود.

ذکر این نکته لازم است که عدم صداقت و عمل کردن بر خلاف اصول اخلاقی، از جمله اشتباهات مهلک و زیان آور محیط های کاری قلمداد می شود. سخت کوشی و پشتکار نیز در زمینه برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار از درجه اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. همچنین نقش و اهمیت یادگیری و فراگیری آموزه های جدید به ویژه مرتبط با شغل مورد نظر را نیز در برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار نمی توان نادیده گرفت.
 

راهکارهای تاثیر گذار برای برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار

یکی از نکات حائز اهمیت برای برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار ارتباط و تعامل رو در رو داشتن می باشد. بدون اغراق، مکالمه و گفتگوی رو در رو، در ایجاد اطمینان و صداقت کمک شایانی می کند. دوستانه و صمیمانه رفتار کردن نیز در این زمینه بسیار تاثیر گذار و مؤثر به شمار می رود.

بر همین اساس، داشتن رفتار مثبت و درست در برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار یاری گر افراد می باشد. قدردانی و خوش صحبت بودن، واضح صحبت کردن، معتبر و موثق حرف زدن، عصبانی نبودن هنگام صحبت کردن، برخورد مثبت داشتن، روشن و واضح حرف زدن و شنونده خوبی بودن، از دیگر راهکارهای برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار محسوب می شود.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - مهرداد ابراهیمی