ملیت :  ایرانی   -  قرن : 15 منبع : دایره المعارف اساطیر و آیین های باستانی جهان
در اساطیر یونان باستان، نام آئترا (Aethra) برای سه زن ذکر شده که عبارتند از:
1- مادر هیادها(1) (Hyades) و هیاس (Hyas) از اطلس (Atlas) می‌باشد که گاهی اوقات وی را یکی از اوسئانیدها (Oceanids) – دختر اوسئانوس (Oceanus) و تتیس (Tethys) – می‌خوانند.
2- دختر پیتئوس (Pittheus)، پادشاه تروزن (Troezen).
وی یکی از نوادگان پلوپس(1) (Pelops) و مادر تسئوس (Theseus) بود که ابتدا مورد علاقه‌ی بلروفون (Bellerophon) قرار گرفت، اما هنگامی که آئگئوس(1) (Aegeus) به تروزن رسید، پیتئوس که از مشورتش با هاتف معبد دلف و معنای پاسخی که درباره‌ی اولادش به او داده شده بود، در صدد برآمد تا دخترش را به عقد آئگئوس درآورد که از این وصلت، تسئوس متولد شد. به علاوه چنین معروف بود که شب قبل از ورود آئگئوس، ربة‌النّوع آتنا (Athena)، در خواب بر آئترا ظاهر شده و به او تکلیف کردکه به یکی از جزایر مجاور رفته، یک قربانی در راه اسفائروس (Sphaerus) تقدیم کند. پس آئترا به آن جزیره رفت، اما پوزئیدون (Posiedon) او را غافلگیر کرده و بکارت وی را از بین برد. آئترا نیز همان شب با آئگئوس هم بستر شد، به طوری که می‌توان تسئوس را هم پسر پوزئیدون و هم پسر آئگئوس به شمار آورد (نیمه رب‌النّوع). هنگامی که آئگئوس به شهر آتن (Athens) بازگشت، آئترا در شهر تروزن مانده و به پرورش کودکش مشغول شد. بعدها که تسئوس به سلطنت آتن رسید، سفری به اقامتگاه ارواح کرد، اما در غیبت او، کاستور (Castor) و پولوکس (Pollux) به آتن لشکر کشیده و خواهرشان هلن (Helen) را که در اسارت تسئوس بود، نجات داده و آئترا را به اسیری بردند. روایت است که آئترا به میل و رغبت خود به صورت کنیزی همراه هلن به تروا (Troy) رفت و بنا به توصیه‌ی وی، هلن از منلائوس (Menelaus) دست کشیده و به اختیار پاریس (Paris) درآمد. در تروا، وی به تربیت مونیتوس (Mounitos) که یکی از نوادگانش بود مشغول شد. اما پس از تصرف تروا دو تن از نوادگان وی به نام‌های دموفون (Demophon) و آکاماس (1) (Acamas)، مادربزرگ خود را شناخت و او را نجات دادند. چنان که معروف است، پس از مرگ تسئوس، آئترا نیز از شدت غم و ناراحتی خودکشی کرد.