ملیت :  ایرانی   -  قرن : 14
راحله امینیان (زاده ۲۶ شهریور ۱۳۵۷) مجری رادیو و تلویزیون ایران است. وی بیش از ۱۱ سال است که مجری برنامه به خانه بر می‌گردیم است. وی همچنین مجری برنامه خانه مهر نیز بوده است.
زندگی
راحله امینیان همسر علیرضا کنگرلو گوینده و مجری رادیو است. آن‌ها صاحب یک فرزند دختر نیز بنام باران هستند.
تحصیلات
وی در رشته تجربی در دوران متوسطه تحصیل کرده است. وی در سال ۱۳۷۶ در رشته روانشناسی قبول شد. امینیان دانشجوی رشته روانشناسی در مقطع دکتری است. همچنین دوره‌های اجرا را نیز در کلاس‌های اسماعیل میرفخرایی گذرانده‌است.
اجرا در رادیو و تلویزیون
امینیان اولین بار در سال ۱۳۷۶ در رادیو تهران شروع به کار کرد. پس از آن در سال ۱۳۷۸ برای اجرا در برنامه تصویر زندگی انتخاب شد که به دلیل سن کم در این برنامه حضور نیافت. او همچنین در شبکه دو سیما به اجرای برنامه برپابرپا پرداخت و از سال ۱۳۸۱ نیز مجری برنامه به خانه بر می‌گردیم است که با همین برنامه نیز به شهرت رسید. امینیان در سال ۱۳۹۵ جزو کاندیداهای بهترین مجری زن صدا و سیما در برنامه سه ستاره بود.
فعالیت ها در صدا و سیما
وی تا سال ۱۳۷۸ نویسنده برنامه رادیویی در گروه اجتماعی و فرهنگ و هنر رادیو تهران بود. در سال ۱۳۷۸برنامه «برپا برپا» را در تلویزیون اجرا کرد. وی مجری برنامه های «تا مهر»، «آفتاب شرقی»، «شهر سلامتی»، «صبح تهران» نیز بوده است.