ملیت :  ایرانی   -  قرن : 14
رضا نوری اهل روستای ناوه از توابع شهرستان بجنورد در سال ۱۳۵۲ به دنیا آمد.پس از گذراندن دوره ابتدائی و ۴سال تحصیل در حوزه علمیه این شهر، برای تکمیل مدارج حوزوی سال۶۷ وارد حوزه علمیه مشهد شد .حجت الاسلام والمسلمین رضا نوری با حکم رهبر انقلاب در تاریخ 18 آذر 1399 ه.ش به عنوان نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد منصوب شد.
شناسنامه
 1352 ه.ش  تولد
 -  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی - پایان دوره سطح و دو سال درس خارج فقه و اصول  تحصیلات
 دانشگاه علوم اسلامی رضوی - دانشگاه باقرالعلوم قم  دانشگاه
 تدریس دروس حوزوی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 1380 ه.ش - 1399 ه.ش  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 -  والدین

زندگی نامه

تولد
رضا نوری اهل روستای ناوه از توابع شهرستان بجنورد در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی به دنیا آمد.

فعالیت ها

تحصیلات و استادان
 بعد از اتمام دوره ابتدایی در سال ۱۳۶۲ وارد حوزه علمیه امام خمینی بجنورد شد.۴ سال در این حوزه مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۳۶۷ وارد حوزه علمیه مشهد شد و تا پایان سطح را در حوزه مشهد گذراند و در کنار آن کارشناسی فلسفه و کلام اسلامی را از دانشگاه علوم اسلامی رضوی گرفت.


در کنار تحصیل حدود ۹ سال تدریس دروس حوزوی را به هم پیوسته داشت و بعد در سال ۱۳۷۸ وارد حوزه علمیه قم شد و طی ۲ سال در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات مکارم شیرازی وحید خراسانی صادق لاریجانی شرکت کرد. یک سال هم در درس تفسیر آیت‌الله جوادی آملی و یک سال هم در مباحث کلام جدید حجت‌الاسلام گلپایگانی شرکت کرد.

همزمان با دروس خارج فقه و اصول مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه باقرالعلوم قم دریافت کرد.از مهر ۱۳۸۰ نیز تاکنون در حوزه‌های علمیه شهرستان بجنورد دانشگاه‌های آن مشغول به تدریس بوده و در این مدت امام جماعت مسجد امام خمینی این شهر را هم به عهده داشت و هر شب به‌جز شب‌های چهارشنبه و جمعه بعد از نماز مغرب و عشا برای استفاده از عموم مردم متدینین و نمازگزار برنامه تفسیر قرآن داشت.
 
تدریس
بعد از آزمون تدریس حوزوی جهت تدریس در حوزه علمیه امام خمینی شهرستان بجنورد و همین‌طور تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی این شهر از مهر ۱۳۸۰ به این شهر برگشت.
 
فعالیت های فرهنگی
- توضیح و تفسیر قرآن و نهج البلاغه در مسجد امام خمینی در حدود ۱۹ سال
- معاونت فرهنگی بسیج اساتید  از بدو تشکل بسیج اساتید در استان
- سرمربی حلقه شجره طیبه صالحین ناحیه بجنورد
- سرمربی حلقه شجره طیبه صالحین بسیج اساتید بجنورد
- رئیس کانون اساتید معرفت دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد به مدت یک سال
- دبیر گروه‌های معارف اسلامی خراسان شمالی
- عضو انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان شمالی
- عضو هیات منصفه مطبوعات خراسان شمالی
 

فعالیت های سیاسی
عضو هیات نظارت استان خراسان شمالی در ۴ دوره و ۲ دوره رئیس هیات نظارت استان
 
سایر فعالیت ها
- عضو کمسیون دائمی هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی
- عضو هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی
- عضو هیات جذب اساتید هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی
- عضو هیات حل اختلاف در دادگاه ویژه روحانیت خراسان شمالی
- رئیس هیات حل اختلاف دانشگاه‌های آزاد اسلامی خراسان شمالی
- رئیس حوزه علمیه امام خمینی بجنورد به مدت ۱ سال
- رئیس شورای سیاستگذاری ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر بجنورد ۱ سال
- عضو شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خراسان شمالی

گفتنی است حجت الاسلام و المسلمین رضا نوری ۶ ماه در جبهه‌های دفاع مقدس در گردان نصرالله با فرماندهی شهید محمدزاده حضور داشتند و بردارشان نیز در راه دفاع مقدس شهید شد.

اندیشه/نظرات

23 دی 1395
حجت الاسلام رضا نوری، در جمع طلاب و روحانیون مدارس استان، در بجنورد اظهار داشت: بعد از بوجود آمدن انقلاب، ساختار آن در قانون اساسی اعم از مجلس خبرگان، شورای نگهبان، ارتش، قوای نظامی و انتظامی مکتبی، با محور ولایت فقیه شکل گرفت تا جلوی نفوذ گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه این نظام سه رکن اساسی دارد که عبارت است از اسلام، ولایت فقیه و تربیت شدگان مکتب دین، افزود: اعتقاد به دین مبین اسلام بود که حرکت امام راحل و شاگردانشان شکل گرفت و از همان ابتدا موتور محرکه همه حرکت های مردمی، دین و اسلام بوده و مردم براساس اعتقاد به مرجعیت و آموزه هایی دینی به میدان آمدند.
 
 
امام جمعه موقت بجنورد گفت: در ابتدای نهضت، بحث حزب و جناح و منافع دنیوی نبوده، در حالی که در طرف مقابل که حکومت شاهنشاهی است در تمام زوایای حکومت تعمداً  رگه هایی از بی دینی دیده می شد، و اگر  بحث حزب و گروه و منافع حزبی می بود، قطعاً انقلاب در همان ابتدا مصادره می شد و مردم هم از فرمایشات امام (ره) متوجه شدند که اسلام در خطر است، لذا به میدان مبارزه آمدند.
وی ادامه داد: طی هشت سال دفاع مقدس هم رزمندگان اسلام اگر به صورت خستگی ناپذیر نقش آفرینی کردند به واسطه همین مبانی اعتقادی، کلاس های اخلاق و جلسات دینی و حتی پخش نوارهای سخنرانی اساتید اخلاق بود و تقویت روحیه جهادی در بین آنها را به عهده داشت.
حجت الاسلام نوری تصریح کرد: اگر محتوای دین را از نظام بگیریم چیزی از آن باقی نمی ماند، چرا که شروع و بقاء و ادامه و شعارش بر اساس دین جلو آمده است و اگر روزی مسئولان از لحاظ اعتقادی ضعیف شوند، مصیبتی بزرگ به وجود خواهد آمد.
امام جمعه موقت بجنورد، تربیت شدگان مکتب دین را رکن سوم نظام دانست و گفت: این مردان مومن بودند که پیام امام راحل (ره) را به جامعه رساندند و مردم را از نگاه دینی حضرت امام و اینکه باید در مقابل ظلم ایستاد هر چند که اذیت شد آگاه کردند و به مصداق آیه شریفه وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا أَذًى کَثِیرًا وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ،  ملازم رکاب امام(ره) شدند و دین اسلام را از غربت بیرون آوردند.
 وی خاطرنشان کرد: پشتوانه این انقلاب اخلاص و ایمان شهدای بزرگی همچون شهید غفاری و شهید رجایی و همت و برونسی است که بر پایه همین ایمان در برابر همه شکنجه ها ایستادند و بر دشمن پیروز شدند و قطعاً به برکت همین انسانهای وارسته مردم قدردان این عطیه الهی خواهند بود چنان که این قدر دانی را در مراحل گوناگون از جمله تشییع جنازه آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان دادند.
عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی در پایان اظهار داشت: مجاهدت انقلابی در 7 دوره زندان رفتن آیت الله هاشمی که قریب به 5 سال بوده است، خدمات علمی ایشان، تلاش های ایشان در پایه گذاری موسسات و مجموعه های متفاوت و رهروی در کنار رهبری علیرغم برخی اختلاف نظری یا به تعبیر مقام معظم رهبری 59 سال رفاقت با ولی فقیه از نقاط درخشان زندگی این سیاستمدار اندیشمند است که  مردم ولایتمدار ایران از ایشان خوب قدر شناسی کردند و مراسم تشییع و یادبود این مرحوم را  تبدیل به همایش وحدت سیاسی در ایران نمودند.
 
11 آبان 1396
حجت‌الاسلام رضا نوری در مراسم بدرقه طلاب، اساتید و روحانیون حوزه علمیه استان اعزامی به اربعین حسینی، اظهار داشت: پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت و بهترین راه برای معرفی امام حسین(ع) به عالم است.
وی افزود: پیاده‌روی پرشور و حماسی اربعین سید و سالار شهیدان، چند سالی است که به لطف پروردگار و عنایت اهل‌بیت(ع) به یک حرکت عظیم جهانی تبدیل شده که نه تنها شیعیان بلکه پیروان برخی ادیان و مذاهب دیگر، خود را به کربلای معلی می‌رسانند و در اربعین عزای سید و سالار شهیدان به عزاداری می‌پردازند.
حجت‌الاسلام نوری با بیان این که بزرگداشت اربعین، احیای فرهنگ اهل‌بیت(ع) و فرهنگ شهادت و حماسه‌ای است که در روز عاشورا رقم‌خورد، تصریح کرد: تأکیدات و سفارش‌های فراوانی توسط ائمه اطهار(ع) و علمای دینی بر زیارت اربعین شده است که نشان از اهمیت این روز دارد.
وی با اشاره به این که روز اربعین روزی است که نخستین زائر به زیارت امام حسین(ع) رفت چرا که از روز شهادت اباعبدالله(ع) و یاران باوفایشان تا 40 روز هیچ‌کس جرأت رفتن به زیارت آن امام همام را نداشت، گفت: سنت اربعین و زیارت اباعبدالله الحسین(ع) از همان اربعین اول آغاز شد و آن چیزی که از تاریخ مسلم و قطعی است، زیارت جابربن عبدالله انصاری است همراه با عطیه کوفی که عطیه خودش صاحب تفسیر است و از شاگردان تفسیری ابن عباس است و شیعه بوده و جابربن عبدالله انصاری بر اساس حدیثی که از پیامبر(ص) شنیده بود، خودش را از مدینه به کربلا رساند تا در اربعین اول در زیارت امام حسین(ع) در کربلا حاضر شود، بعد از آن هم ائمه(ع) بسیار بر آن تشویق و تأکید کرده بودند.
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: اهمیت زیارت اربعین به حدی است که امام حسن عسکری(ع) زیارت اربعین را جزء پنج علامت شیعه دانسته است.
وی اظهار داشت: درواقع چیزی که امروزه می‌بینیم به صورت یک نماد و شعار برای فرهنگ اهل‌بیت(ع) درآمده است، این حرکت عظیمی که در عراق در روز اربعین اتفاق می‌افتد و شیعیان در طول مسیر ده‌ها کیلومتری راه‌پیمایی از بصره و جاهای دیگر تا کربلا می‌آیند، این تجمع نمودی از فرهنگ شیعه است که امروز دارد خود را نشان می‌دهد و آن ریشه در همان حدیثی دارد که امام حسن عسکری(ع) دارند که این زیارت را جزء یکی از شعارهای پنج‌گانه شیعیان دانسته‌اند.
 
 
امام‌جمعه موقت بجنورد با بیان اینکه مراسم اربعین تنها برای امام حسین(ع) گرفته می‌شود و برای ائمه(ع) دیگر نیست، گفت: زیارت اربعین حسینی را برای روشن نگه‌داشتن چراغ قیام و نهضت امام حسین(ع) است که توسط ائمه اطهار (ع) و بزرگان دین مکرراً بدان سفارش می‌شود.
وی تصریح کرد: زیارت اربعین حسینی از جهتی سرّ و جاذبه دستگاه اهل‌بیت(ع) است و از جهتی دیگر هم شکوه و عظمت تشیع را عیان می‌کند، به لطف الهی این جمعیت انبوه، هویت جهانی تشیع را در این راه‌پیمایی اثبات می‌کند.
حجت‌الاسلام نوری با بیان اینکه زیارت اربعین پشتوانه‌ای برای شیعیان است، افزود: یکی از این پشتوانه‌ها را امام حسن عسکری(ع) وقتی‌که نشانه‌های مؤمن را بیان می‌کنند می‌گویند که یکی از نشانه‌های مؤمن و یکی از پنج علامت مؤمن شمرده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این حرکت پیاده‌روی آرمان و اهداف امام حسین (ع) و همچنین علت شهادت این امام را به همه مردم جهان معرفی می‌کند، گفت: به‌هرحال چند میلیارد جمعیت در جهان داریم و باید نیمی از آن‌ها امام حسین (ع) را کاملاً بشناسند، این حرکت پیاده‌روی حسینی به همه جهانیان اعلام می‌کند که حسینی در کار هست و با چه اهداف و آرمانی خون خود را بر شمشیر استکبار زمان خود امویان و یزید به پیروزی رساند.
امام‌جمعه موقت بجنورد اظهار داشت: امام زمان(عج) نیز پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی می‌کند، بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین(ع) را شناخته باشند و پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای این کار است.
وی همچنین با بیان این که اربعین حسینی و اجتماع عظیم زائران اربعین بهترین فرصت برای تبلیغ دین مبین اسلام است، گفت: اربعین یک فرصت و زمینه‌ای مناسب برای تبلیغ دین مبین اسلام است که نباید از این فرصت غفلت کنیم.
عضو شورای حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: اربعین فرصتی برای ارائه و تبلیغ دین است و این بستر را خداوند و امام حسین(ع) برای ما فراهم کرده‌اند و باید استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تجمیع چنین جمعیت آماده‌ای در یکجا بسیار ارزشمند است و می‌توانیم از ظرفیت تبلیغ دین و همچنین بیان مسائل مختلف برای جوانان استفاده کنیم

7 شهریور 1398
حجت‌الاسلام رضا نوری، در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، با اشاره به اخلاص و ساده زیستی این دو شهید بزرگوار، اظهار کرد: باید مسئولان امروز در زندگی خانوادگی و فعالیت‌های اداری خود از شهیدان رجایی و باهنر الگوبرداری کنند.
این استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به مصادیق ساده زیستی این دو شهید بزرگوار، افزود: وقتی شهید رجایی رییس جمهور شد، لباس و سبک زندگی و خانه او تغییر نکرد؛ بلکه در عوض در نخستین جلسه هیئت دولت بحث ضرورت حمایت از شصت‌ساله‌ها را مطرح کردند.
وی اضافه کرد: این شهید بزرگوار به فکر نیازمندان و افراد و محرومان جامعه بود؛ به همین دلیل هم بحث مستمری ثابت برای افراد نیازمند 60 ساله را به تصویب رساند.
حجت‌الاسلام نوری خاطرنشان کرد: هم شهید باهنر و هم شهید رجایی به معنای واقعی ساده‌زیست بودند و امروز باید این ساده زیستی مورد توجه و تأسی همه مسئولان باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه ولایی بودن ویژگی دیگر این دو بزرگوار است، افزود: شهید رجایی زمانی نخست‌وزیر بنی‌صدر بود و بالطبع با وی مشکل داشت، بنی‌صدر با شهید رجایی درشتی می‌کرد اما این شهید بزرگوار پاسخ او را نمی‌داد و می‌فرمود: امام به من دستور داده که پاسخ شما را ندهم در ثانی مردم چه گناهی کرده‌اند که باید در آتش دعوای ما بسوزند.
حجت‌الاسلام نوری با اشاره به برخی جدل‌های مسئولان امروزی در سطح جامعه، اظهار کرد: نمایندگان و دولت‌مردان باید به این موضوع واقف باشند که مردم چه گناهی کرده‌اند که باید دعوای آن‌ها را در رسانه‌ها ببینند و بشنوند.
 
 
وی با اشاره به سخت‌کوشی و پرکاری این دو شهید بزرگوار، افزود: شهید رجایی می‌فرمود من خستگی را خسته کردم، این شهید بزرگوار به‌اندازه‌ای درگیر فعالیت‌های دفتر ریاست جمهوری بود که گاهی تا دو سه شب به منزل نمی‌رفت.
حجت‌الاسلام نوری گفت: شهید باهنر هم یکی از مظلوم‌ترین شهدای ما است، این شهید بزرگوار در دروس حوزوی در حد اجتهاد بود و در دروس دانشگاهی هم دکترای الهیات داشت.
وی ادامه داد: در دوران ستم‌شاهی که نفوذ به بدنه آموزش‌وپرورش سخت بود؛ شهید باهنر با کمک شهید بهشتی توانست وارد مجموعه آموزش‌وپرورش شود و 19 کتاب از ابتدایی تا دوره دانشگاه را برای دانش آموزان تألیف کند.
حجت‌الاسلام نوری افزود: حتی در یک جای این کتاب‌ها مسئله حمایت از سلطنت نبود اما در بسیاری از جاها آیات جهاد و مبارزه با نظام طاغوت به زیرکی گنجانده شده بود.
وی تصریح کرد: این اوج عقلانیت است که هم انقلابی و هم متدین باشی اما در درون چنین نظامی که به هیچ چیز پایند نیست ورود کرده و اهداف متعالی خود را پیگیری کنید.
امام جمعه موقت بجنورد خطاب به دولتمردان و مسئولان، اظهار کرد: اگر در شئون مختلف رفتاری، اداری و مدیریتی مانند شهیدان رجایی و باهنر باشیم آمریکا که هیچ، اگر همه دنیا علیه ما شوند کاری از پیش نمی‌برند.
 
28 شهریور 1398
حجت‌الاسلام رضا نوری، در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه حضرت الزهرا (س) آشخانه، با بیان اینکه تعلیم و تعلم شغل انبیاست اظهار کرد: خداوند می‌فرماید که ما به افرادی که ایمان آوردند درجه‌ای می‌دهیم اما به افراد عالمی که ایمان آوردن درجاتی را می‌بخشیم و این آیه نشان‌دهنده اهمیت علم و تفکر در ایمان به خداوند است، چراکه ایمان همراه با تعقل و دانش بسیار باارزش‌تر و کارآمدتر از ایمان بدون دانش است و فعالیت‌های معنوی انسان عالم نتایجی درخشان‌تر دارد.
وی با بیان اینکه بالا رفتن علم و دانش ممکن است گاهی خطرناک باشد تصریح کرد: افراد عالم باید مراقب باشند که به سبب داشتن جایگاه بالایی که به خاطر علم و دانش خود به دست می‌آوردند دچار غرور و تکبر نشود، چراکه غرور و تکبر در عالم، نشان‌دهنده رسوخ شیطان در وی است.
مشاور استاندار خراسان شمالی در امور روحانیت با بیان اینکه طلاب مدارس علمیه باید چهار اصل را در مراحل فراگیری علم و دانش مدنظر قرار دهند، گفت: نخستین اصل در فراگیری علوم حوزوی، تلاش فراوان در رسیدن به درجات علمی حوزه است و باید طلاب این اصل را در اولویت قرار دهند و تلاش کنند تا با فراگیری هرچه بیشتر، فردی کارآمد و مفید در حوزه و جامعه محسوب شوند.
وی با بیان اینکه دومین اصل فراگیری علوم حوزوی توجه به اخلاص در رفتار و کردار است گفت: طلاب باید همواره به داشتن اخلاص و کسب رضایت الهی در آموز تحصیلی خود توجه کنند و همیشه بدانند که باید راه بهشت را بیاموزند و این مسیر را به دیگران نشان دهند و دچار غرور و تکبر نشوند.
حجت‌الاسلام نوری افزود: خداوند می‌فرماید کسی که برای کسب علم در مسیری قدم می‌گذارد، فرشتگان الهی بال‌هایشان را زیر پای او پهن می‌کنند و وی را سوار بر بال‌هایشان تا مقصد همراهی می‌کنند.
وی سومین نکته حائز اهمیت در تحصیل حوزوی را عمل کردن به علوم فراگرفته شده دانست و افزود: علم بدون عمل هیچ ارزشی ندارد؛ کمال دین یادگرفتن علم و عمل کردن به آن است.
امام‌جمعه موقت بجنورد افزود: در قرآن کریم انسانی که علم داشته باشد ولی توانایی استفاده و عمل کردن از علم خود را نداشته باشد به حیوانی چارپا که فقط برای دیگران بارکشی می‌کند تشبیه شده است.
 
 
وی، چهارمین مسئله مهم در فراگیری علوم حوزوی را داشتن تزکیه نفس در مسیر دانش‌آموختگی دانست و تصریح کرد: حوزویان باید همواره باید نفس خود را از گناه و بدی‌ها پاک و منزه نگه‌دارند.
مشاور استاندار خراسان شمالی در امور روحانیت افزود: در جوانی قدرت تزکیه نفس بیشتر است و اگر سن بالا رود سخت‌تر می‌شود، پس طلاب جوان بهتر است در همین مراحل ابتدایی زندگی، نفس خود را از گناهان و پلیدی‌های نفسانی پاک بگردانند.
وی در پایان با اشاره به لزوم استفاده صحیح و نیکو از علم و دانش گفت: در قرآن کریم کسی که از علم و دانش در مسیر منحرف کردن جامعه و انسان‌ها استفاده کند آن شخص به حیوانی تشبیه شده است که چه به سمتش بروی و چه از او بگریزی به تو آزار می‌رساند.
 
30 شهریور 1399
حجت‌الاسلام رضا نوری، در جمع طلاب حوزه علمیه استان، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: روحانیت و حوزه‌های علمیه در نهضت امام خمینی (ره) مهاجرانی بودند که بر بالای منابر خطبه‌های آتشین می‌خواندند و رنج تبعیدها و زندان‌ها بر دوش کشیدند.
حجت‌الاسلام نوری افزود: روحانیت در مسیر پیروزی انقلاب و نظام اسلامی حماسه‌سازان جاویدی بودند که در زیر بدترین شکنجه‌ها سوختند تا از شمع حیاتشان گوهر شب‌چراغ بسازند و بر تارک نهضت اسلامی روشنایی‌بخش آیندگان باشند.
وی تصریح کرد: جنگ تحمیلی صفحه دیگری برای این مهاجران لقای الهی بود و در هشت سال مجاهدت خستگی‌ناپذیر روحانیون و علما پیشگامان این حماسه بودند.
حجت‌الاسلام نوری ادامه داد: روحانیان مهاجرانی بودند که با خون خود درخت اسلام را آبیاری کردند و پیر و مرادشان در وصف آنان به زیبایی فرمود: افتخار و آفرین بر شهدای حوزه و روحانیت که در هنگامه نبرد رشته تعلقات درس و بحث و مدرسه را بریدند و عقال تمنیات دنیا را از پای حقیقت علم برگرفتند و سبک بالان به میهمانی عرشیان رفتند و در مجمع ملکوتیان شعر حضور سروده‌اند.
وی اظهار کرد: حضور روحانیت در تاریخ درخشان دفاع مقدس برگ زرینی بر تارک افتخارات روحانیت شیعه است.
حجت‌الاسلام نوری تصریح کرد: روحانیت در ابعاد مختلف در جنگ حضور داشتند؛ از نقش اصلی، یعنی نقش رهبری انقلاب حضرت امام(ره) گرفته تا یک طلبه کم سنّ و سالی که غیر ملبّس بوده و به‌صورت بسیجی در جبهه حضور پیدا می‌کرد.
وی اضافه کرد: جنگ را بیش از آن‌که دولت‌ها اداره بکنند، مردم اداره می‌کردند و این نیز بر عهده روحانیت بود تا مردم را برای بسیج کمک‌ها ترغیب کنند.
حجت‌الاسلام نوری افزود: وقتی پیکرهای مقدس شهیدان به شهرها و روستاها بازگشت دوباره روحانیت بود که باید شهدا را تا گلزارها بدرقه می‌کردند به پدر و مادرها تبریک و تسلیت می‌گفتند و یاد شهدا را در برنامه‌ای مختلف زنده نگه می‌داشتند.
وی خاطرنشان کرد: در زمان عملیات‌ها هم روحانیان اولین کسانی بودند که در صف مقدم جبهه حاضر می‌شدند و در جبهه هم یکی از صحنه‌های فعالیت و تلاش و ایثارگری، مجاهدت‌های روحانیت بود.
 

از نگاه دیگران

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام حاج شیخ رضا نوری را به نمایندگی ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امامت جمعه بجنورد منصوب کردند.
متن حکم به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجة الاسلام آقای حاج شیخ رضا نوری دامت افاضاته
با توجه به پایان یافتن مسئولیت جناب حجةالاسلام آقای یعقوبی دام‌بقائه جنابعالی را که برخوردار از صلاحیتهای علمی و عملی میباشید به نمایندگی خود در استان خراسان شمالی و امامت جمعه‌ی شهر بجنورد منصوب میکنم.
حساسیت آن استان مرزی، و آزمونهای موفق مردم عزیز آن در همه‌ی حوادث مهم دورانهای انقلاب و دفاع مقدس و پس از آن تا امروز، و همگرائی آموزنده‌ی برادران شیعه و سنی و قومیتهای متعدد، و دیگر افتخارات ایشان، وظائف سنگینی را بر عهده‌ی جنابعالی و دیگر مسئولان استان میگذارد.
توصیه‌ی مؤکد اینجانب، ارتباط صمیمانه با همه‌ی قشرها و تکریم خانواده‌های معظم شهیدان و دیگر ایثارگران و غنی‌سازی خطبه‌های نمازجمعه است. از خداوند متعال توفیقات شما را مسألت می‌کنم.
سید علی خامنه‌ای
۱۸ آذر ۱۳۹۹
 
متن پیام سرلشکر پاسدار محمد باقری در پی انتصاب حجت الاسلام نوری بعنوان نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی
برادر گرانقدر جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ رضا نوری (دامت افاضاته)
انتصاب مبارک جنابعالی به سمت «نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امامت جمعه‌ی شهر بجنورد» که بیانگر حُسن اعتماد مقام عظمای ولایت و رهبری و صلاحیت‌های علمی و عملی آن روحانی ارجمند است را تبریک عرض می‌نمایم.
به فضل الهی ایمان، اخلاص و روحیه مردمی و رویکرد انقلابی و جهادی آن برادر عزیز و نیز روح تفاهم و همدلی و اراده راسخ نزد آحاد مردم و مسئولین استانی، پشتوانه‌ای گران سنگ برای نقش آفرینی‌های حساس پیش رو در استان شهید پرور خراسان شمالی _که در دوران انقلاب و حوادث و رخداد‌های تعیین کننده پس از آن به ویژه هشت سال دفاع مقدس در پاسداری از آرمان‌ها و ارزش‌های دینی و انقلابی ملت عظیم الشان ایران سربلند بوده است، بشمار می‌رود، که بی شک سنگر نماز جمعه خط مقدم و مشعل راهنمای آن خواهد بود.
موفقیت و سربلندی آن روحانی وارسته و مخلص در این منصب خطیر تحت عنایات خاصه حضرت ولیعصر (عج) و تبعیت از منویات و رهنمود‌های حکیمانه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) را از ذات اقدس احدیت مسئلت می‌کنم.
 

متن پیام غلامرضا فیاضی، نماینده مردم شریف خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ رضا نوری دامت افاضاته
ضمن قدردانی از تلاش و خدمات جناب حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ ابوالقاسم یعقوبی دامت بقائه در سنگر امامت جمعه بجنورد و نمایندگی، ولی فقیه در خراسان شمالی، و سپاس بی‌کران از حسن توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی به این استان، انتصاب شایسته حضرتعالی به سمت نمایندگی رهبرمعظم انقلاب در خراسان شمالی را صمیمانه تبریک عرض می‌کنم.
امیدوارم با همت جوانان حزب‌اللهی و تشکل‌های خودجوش مردمی و اقشار مختلف مردم شریف و همراهی مسئولان و نهاد‌های استان بتوانید ماموریت محوله از سوی نایب امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) را که به شما اعتماد نموده به نحو احسن پیش ببرید.
در پایان اینجانب از همه مردم عزیز این خطه شهیدپرور تقاضا می‌کنم تا این عالمِ عاملِ مخلص مورد اعتماد رهبری را که من انفسکم می‌باشد، با همه وجود حمایت کرده و در راه پیشبرد اهداف مقدس انقلاب و زمینه سازی برای ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف یاری نمایند.
غلامرضا فیاضی، نماینده مردم شریف خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری
 
متن پیام ریاست،  معاونین و پرسنل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان
باسمه تعالی
حضرت حجةالاسلام والمسلمین حاج شیخ رضا نوری
انتصاب شایسته جنابعالی به امامت جمعه شهرستان بجنورد و نمایندگی ولی فقیه در خراسان شمالی را تبریک و تهنیت عرض می کنیم ،  همکاران شما در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی  همانند  مردم و جوانان انقلابی خطه ئ خراسان شمالی از این انتصاب خوشحال هستند ،
انشاءالله در ظل توجهات حضرت ولی عصر (عج) و زعامت و رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظلله العالی) موفق و موید باشید ، توفیق روز افزون جنابعالی را از درگاه ایزد متعال خواهانیم.
ریاست،  معاونین و پرسنل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان
 

تبریک مسئولان استانی و کشوری
آیت الله فیاضی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، سرلشکر باقری رئیس تبریک مسئولان استانی و کشوری به نماینده ولی فقیه در استانستاد کل نیرو‌های مسلح، سرتیپ اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ، آیت الله عامِلی مدیر حوزه علمیه خراسان، مجمع علما و طلاب خراسان شمالی، شورای طلاب خراسان شمالی در مشهد مقدس، تشکل‌های دینیِ اداره کل تبلیغات اسلامی استان، ستاد‌های نمازجمعه شهرستان ها، ائمه جماعات، اداره کل اوقاف و امور خیریه، کمیته امداد، هیئت امنا و خادمان آستان امامزاده سید عباس (ع) بجنورد، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، خانه مطبوعات، مردم و ستاد یادواره شهدای منطقه ناوه بجنورد، در پیام‌های جداگانه، با تبریک انتصاب حجت السلام والمسلمین رضا نوری به نمایندگی ولی فقیه در خراسان شمالی، برای ایشان آرزوی توفیق کردند.
همچنین در این پیام ها، شخصیت ها، تشکل‌ها و نهاد‌های استانی از عنایت و نگاه پر از مهر مقام معظم رهبری به مردم خراسان شمالی، تشکر و قدردانی کردند.

منابع:
1. خبرگزاری صدا و سیما
2. دانشگاه آزاد واحد شیران
3. راه خبر
4. خبرگزاری مهر
5. خبرگزاری تسنیم
6. خبرگزاری تابناک