ملیت :  ایرانی   -  قرن : 14 منبع : گنجینه دانشمندان (جلد دوم)
حاج شیخ محمدرضا بن عباس بن على بن الحسن بن عبدالله الطبسى الخراسانى از آیات عظام و فقهاء كرام و مصنفین والامقام عالم تشیع و مجتهدین مسلم الاجتهاد حوزه علمیه نجف و قم مى‏باشند عالمى عامل و فاضلى كامل و بسیار خلیق و متواضع و داراى ملكات فاضله اخلاقى مى‏باشند. در 18 شعبان 1324 قمرى در مشهد رضوى على من تشرفها السلام متولد شده و پس از نشو و نما در میان خانواده متدین و شریف خود و طى مبادى اولیه در طب در سن 18 سالگى سنه 1340 ق به مشهد آمده و سطوح اولیه را از مرحوم ادیب نیشابورى و علامتین سید محمد حسین شهرستانى و سید محمدباقر مدرس و سید مرتضى یزدى استفاده نموده و پس از آن مسافرت به قم و فقه و اصول را از علمین آیتین مرحوم حاج سید محمدتقى خونسارى و آمیرزا سیدعلى یثربى كاشانى استفاده نموده و حكمت و معقول را از مرحوم میرزا على‏اكبر حكیم یزدى و آیت‏الله میرزا محمدعلى شاه‏آبادى خوانده و مدت 7 سال از محضر آیت‏الله العظمى حایرى استفاده نموده و خلال این مدت مسافرتى به عراق و عتبات عالیات نموده و مراجعت به قم كرده و پس از مدتى مهاجرت به نجف اشرف كرده و از محضر علامه كبیر حاج شیخ محمدجواد بلاغى و آیت‏الله ضیاءالدین عراقى و بالاخص آیت‏الله العظمى اصفهانى و آیت‏الله نائینى قدس‏الله اسرارهم فقها و اصولا و تفسیرا و كلاما استفاده كافى و وافى نموده و از خواص اصحاب مرحوم آیت‏الله اصفهانى و مورد توجه مخصوص آن جناب گردیده و تا فوت آن مرحوم 1365 قمرى از اعضاء رئیسه مجلس استفتاء ایشان بوده تا بعد از رحلت آن جناب كه ملازم منزل خود گردیده و به تدریس و تالیف كتب مفیده اشتغال دارند. مراتب اجتهاد و مقامات علمى معظم‏له مورد گواهى و تصدیق آیات عظام قم و نجف اشرف است از جمله آیت‏الله العظمى اصطهباناتى درباره وى مرقوم فرموده لایخفى ان ولدنا الروحانى حجه‏الاسلام الحاج الشیخ محمدرضا الطبسى النجفى مجتهد عادل یتبع اقواله كثرالله فى العلماء العالمین امثاله 15 شهر ربیع‏الثانى 1378 ق محل امضاء مبارك- و مرحوم آیت‏الله العظمى حاج سید عبدالهادى شیرازى لایخفى ان جناب الشیخ المعظم له دامت بركاته قد بلغ درجه الاجتهاد والله ولى التوفیق 23 ذى‏القعده 1378 محل امضاء شریف. معظم‏له تا ذى‏القعده 1391 قمرى در مركز ولایت علوى نجف اشرف به وظائف دینى و روحى اشتغال داشت ولى در تاریخ مزبور روى فشار دولت شویم بعثى عراق با ده‏ها هزار نفر مردم شرافتمند و نجیب ایرانى مقیم عراق از روحانین محترم و طبقات دیگر به ایران اخراج و به حكم ضرورت و علاقه به روضه منوره فاطمه معصومه علیهاالسلام رحل اقامت به قم انداخته و به تالیف و تصنیف و مباحثات علمى اشتغال دارند و آیات عظام قم و زعماء حوزه علمیه از تجلیل و احترام نسبت به مقام شامخ علمى آن جناب كوتاهى نمى‏نمایند. و اما تالیفات مطبوع و مخطوط ایشان از این قرار است. 1- الشیعه و الرجعه دو جزء در احوالات حضرت حجت عجل‏الله فرجه و رجعت ائمه علیهم‏السلام كه مكرر طبع شده است. 2- و در الاخبار فیما یتعلق بحال الاحتضار كه در نجف به طبع رسیده است. 3- ذرایع البیان فى عوارض اللسان دو جزء كه در نجف چاپ شده است. 4- المنیه فى حكم الشارب و اللحیه در نجف و بصره به طبع رسیده است. 5- الدر الثمین فى التختم بالیمین در بیروت چاپ شده. (گوهر وزین در ترجمه آن به قلم این نویسنده كه در قم چاپ شده است). 6- حاشیه طریق النجاة به طبع رسیده است. 7- النجعه فى الرجعه به طبع رسیده است. 8- عقد الفراید فى اصول العقاید به طبع رسیده است. 9- مصباح الظلام فى هدایه الانام به طبع رسیده است. 10- القول الفصیح فى اصول الدین الصحیح به طبع رسیده است. 11- تبصره المتعلمین فى اصول الدین به طبع رسیده است. 12- ذخیره الصالحین فى شرح تبصره المتعلمین 8 جلد غیر مطبوع. 13- حاشیه وسیله النجاه غیر مطبوع. 14- حاشیه انیس المقلدین 15- حاشیه‏اى بر تبصره علامه من اوله الى آخره. و تالیفات دیگرى كمه به آن اشتغال دارند. فرزندان برومند و نجبائى دارند كه سرآمد آنان در علم و كمال و قلم مرحوم ثقه‏الاسلام آقا شیخ محمدعلى مشهور به نورالدین طبسى بودند و در سنین جوانى در تهران بدرود حیات گفته و در قبرستان وادى السلام قم مدفون و پدر پیر خود را براى همیشه داغدار نمود و دیگر آقا عمادالدین طبسى و سوم آقا نجم‏الدین طبسى كه به درس و بحث دینى اشتغال دارند و نیز فرزندان دیگرى كه بعضى به رشته كار و بعضى به تحصیلات مقدماتى مشغولند و فقهم الله تعالى لمرضاته و جعلهم من عسا كرولیه.