محمدشریف تقوی شیرازی
ملیت : ایرانی
-
قرن : 14
منبع : گنجینه دانشمندان (جلد ششم)
سید محمدشریف بن العالم الجلیل سید محمدحسن بن الفقیه النبیه سید حسین بن السید الجلیل سید على ابن الشریف الجمیل سید محسن بن سید شاه حسین بن سید زبیر تقوى برقعى رضوى مجتهد ونكى شیرازى نسبش با بیست و چهار واسطه بوسیله جناب موسى مبرقع به حضرت جوادالائمه امام محمدتقى (ع) منتهى مىشود.
وى در سال 1270 ق در ونك متولد شد و در 5 سالگى به مكتب رفت و در 9 سالگى در محضر پدرش به تحصیل مقدمات عربى مشغول شد و در دوازده سالگى براى تكمیل تحصیلات به اصفهان رفت و با مرحوم آیتاللَّه آقا سید محمدكاظم یزدى (صاحب عروة) كه به اصفهان آمده بود دوستى پیدا كرد و متحدا در محضر درس اساتید اصفهان به تحصیل فقه و اصول و سایر علوم متداوله عصر مشغول شده تا آنكه سطوح را تمام كرده و سپس به درس خارج حاج شیخ محمدباقر اصفهانى حاضر و در 17 سالگى مهاجرت به نجف نموده و از محضر درس مرحومین علمین حاج شیخ لطفاللَّه و حاج شیخ زینالعابدین مازندرانى و فاضل ایروانى و حاج میرزا حبیباللَّه رشتى و آیتاللَّه العظمى میرزا محمدحسن شیرازى مدت دوازده سال تكمیل علوم نقلى و عقلى نموده و خود به اصرار طلاب و محصلین حوزه نجف به تدریس پرداخته و جمع كثیرى از فضلاء از محضرش استفاده نموده تا اینكه به مرض قلبى مبتلا و ناچار مراجعت به ایران و شیراز نموده و مورد توجه و احترام و تجلیل شایان علماء و اهالى شیراز قرار گرفته و پس از ورود و پذیرائى علماء او را به مسجد برده و عموم مردم از وى درخواست مجلس بحث و فحص و تدریس نموده و حوزه علمى تشكیل داده و قریب چهل سال به رتق و فتق امور شرعى و امر به معروف و نهى از منكر اشتغال داشت و نیز كتب عدیدهاى تألیف و تصنیف نمود كه اسامى آنها را یادآور خواهیم شد.
مرحوم آیتاللَّه تقوى مزبور از مخالفین سرسخت مشروطه بود و از اینجهت در شیراز تحت فشار مشروطهخواهان قرار گرفت و به اصفهان و تهران رفت و پس از شهادت مرحوم آیتاللَّه العظمى حاج شیخ فضلاللَّه شهید نورى مسافرت به عراق نموده و با مرحوم علامه خراسانى آخوند ملا محمدكاظم مباحثه و گفتگو نموده و بعد از چندى به شیراز برگشت و بار دیگر مجلس درس تشكیل و در سال 1342 ق به قصد زیارت مشهد مقدس حركت و در اصفهان مریض و پس از معالجه چندى در مدرسه صدر مجلس درس و بحث قرار داده و پس از دو سال اقامت براى زیارت ارض اقدس به تهران آمده و در آنجا مرضش شدت تا در بیست و هشتم ماه رمضان 1352 ق وفات و جنازهاش را با تشییع عظیمى حمل به قم و به امر مرحوم آیتاللَّه العظمى حایرى تعطیل عمومى و تجلیل فراوان از جنازهاش نموده و آن مرحوم بر وى نماز خوانده و حسبالوصیهاش در رواق جدش حضرت موسى مبرقع دفنش نمودند.
آثار علمى آن مرحوم از اینقرار است 1- تبصرة الناظرین (در دواعى مسیحى) 2- كشفالمرام فى قانون الاسلام (راجع به مشروطه و معایب آن) 3- كشفالبیان فى تربیة الانسان 4- تذكرة المسلمین فى تهیج العامه (در امر به معروف و نهى از منكر) 5- رساله نفلیه (در نوافل) 6- رساله در رد طائفه وهابیه 7- مرآةالاصول (در اصول دین اسلام) 8- رساله عملیه محشى به حاشیه خود آن مرحوم 9- یك دوره فقه فارسى از عبادات تادیات (كه در شیراز و اصفهان و تهران چاپ شده) 10- قانون الهى كه در شیراز به طبع رسیده است.
آن مرحوم فرزندان عدیدهاى داشتند كه تمامى از ارباب دانش و ادب و زبان و قلم بودهاند.
1- مرحوم آیتاللَّه حاج سید عنایتاللَّه تقوى.
2- آقا سید عبدالحمید تقوى مدیر روزنامه آرین از نویسندگان معاصر.
تازه های مشاهیر
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}