ملیت :  ایرانی   -  قرن : 14 منبع : گنجینه دانشمندان (جلد نهم)
حسن موسوى اصفهانى فرزند مرحوم ثقه المحدثین حاج سید اسماعیل فرزند آقا سید عبداللَّه موسوى از افاضل دانشمندان معاصرند كه در سال 1352 هجرى قمرى در آدریان اصفهان به دنیا آمده‏اند. و در بیت علم و تقواى والدش كه از خطباء و محدثین و مخلصین اهل‏بیت علیهم‏السلام بودند پرورش یافته و اولیات را از ایشان تا سن 13 سالگى آموخته. سپس به تحصیل علوم عربیه در سال 1366 قمرى در اصفهان در مسجد معروف به (مسجد سید) پرداخته و پس از خواندن مقدمات و سیوطى سطوح متوسط و عالى را در خدمت مرحوم آیت‏اللَّه حاج سید مصطفى مهدوى (مدفون در صحن قم) در مدرسه جده بزرگ و مرحوم آیت‏اللَّه حاج شیخ جمال‏الدین خوانسارى خوانده است. آنگاه در سال 1369 قمرى به قم عزیمت نموده و سه سال اقامت و به خواندن قسمتى دیگر از سطوح نزد اساتید حوزه مشغول شده و پس از آن در سال 1372 قمرى مهاجرت با عتاب عالیات و در كربلاء معلى اقامت نموده و بقیه سطوح را در خدمت مرحوم آیت‏اللَّه آقا سید اسداللَّه صدر بنى‏هاشمى اصفهانى و آیت‏اللَّه حاج‏آقا محمد شیرازى و حجةالاسلام كابلى و علامه محقق حاج شیخ محمدحسین مازندرانى و آیت‏اللَّه آقا شیخ محمد شاهرودى خوانده سپس در سال 1375 قمرى راهى نجف شده و حدود 16 سال اقامت و از محضر آیت‏اللَّه حاج شیخ كاظم تبریزى و آیت‏اللَّه حاج سید مرتضى خلخالى و آیت‏اللَّه حاج شیخ صدرا بادكوبه‏اى و آیت‏اللَّه حاج سید على سیستانى و عالم جلیل حاج سید هاشم حسینى تهرانى و آیت‏اللَّه رضوانى خمینى و آیت‏اللَّه حاج شیخ مسلم ملكوتى (امام جمعه تبریز) و دروس خارج را از محضر زعیم اعظم و مرجع اعلى و فقیه اهل‏البیت آیت‏اللَّه العظمى خوئى مدظله مدت 14 سال استفاده نموده و هم مدتى به درس و بحث امام راحل آیت‏اللَّه العظمى خمینى شركت نموده تا سال 1391 قمرى كه به واسطه فشار و مزاحمت حكومت بعث عراق مجبور به مراجعت به ایران گردیده و مدتى در زادگاه خود اقامت و تأسیس مدرسه علمى نموده و مدتى هم در تهران توقف و اكنون در قم سكونت و به خدمات دینى و روحى از تألیف و غیره اشتغال دارند. آثار علمى ایشان از این قرار است 1- ثقات الرجال 4 جلد كه جلد اول آن در نجف اشرف در سال 1387 قمرى به طبع رسیده است. 2- الامامه والولایه كه در موضوع خود بسیار نفیس و مستدل و متقن مى‏باشد و جریانى دارد كه از آن معلوم شود این كتاب مورد توجه اهل‏البیت علیهم‏السلام قرار گرفته و دانستن او بى‏فایده نیست.