ملیت :  ایرانی   -  قرن : 14 منبع : مردان موسیقی سنتی و نوین ایران (جلد چهارم)
على جعفریان، هنرمند بااحساس و باارزشى كه در رشته آهنگسازى جایى براى خود دارد، در اوائل نوجوانى بر اثر حادثه‏اى قدرت بینایى خود را از دست داد ولى این امر نتوانست او را از صحنه‏هاى نبرد زندگى دور سازد، مردانه ایستاد و مقاومت كرد و مبارزه كرد تا اكنون كه یكى از چهره‏هاى هنر موسیقى و مردى موفق و بافرهنگ و فضیلت در امور فرهنگى و هنرى مى‏باشد، على جعفریان مى‏گوید: «در تهران متولد شده‏ام و در سنین نوجوانى بر اثر حادثه‏اى بینائى خود را از دست دادم. پس از چند سال مدرسه‏اى مخصوص تعلیم به نابینایان تأسیس گردید كه من در آن مدرسه تا كلاس ششم ابتدایى تحصیل كردم و چون در مدرسه مذكور واحد موسیقى هم وجود داشت، ویولن را به عنوان ساز تخصصى انتخاب و شروع به تعلیم گرفتن نمودم. نخستین معلم من استاد حسینعلى وزرى‏تبار بود و بعد از ایشان آهنگسازى و اركستر را نزد استاد جواد معروفى و سلفژ و تئورى را نزد آقاى منوچهر رشیدى در مدرسه نابینایان كار كردم و پس از آن دوره‏هاى دبیرستان را در آموزشگاه شبانه خزائلى به پایان رساندم، به موازات كلاس‏هاى شبانه، در هنرستان موسیقى ردیف‏هاى استاد صبا را كه مخصوص ویولن بود و همچنین سایر اتودها را نزد استاد حبیب‏اللَّه بدیعى به پایان رساندم و سپس به كار آهنگ‏سازى پرداختم تا آنجا كه نزدیك به 30 آهنگ براى رادیو ساختم كه اغلب آنها به وسیله استادانى چون آقایان: مهندس سیروس شهردار، مرتضى حنانه، فریدون ناصرى، مصطفى كسروى براى اركستر تنظیم و به وسیله خوانندگانى كه در رادیو فعالیت داشتند اجرا گردید. در سال 1348 ابتدا در كنكور دانشگاه شیراز شركت كردم و در رشته‏ى ادبیات فارسى پذیرفته شدم و در همان سال نیز در كنكور دانشگاه تهران در رشته حقوق قضایى قبول شدم. نظر به این كه ادبیات با موسیقى همراه و قرین مى‏باشد، من هم این رشته را انتخاب كرده و به شیراز رفتم و در این رشته فارغ‏التحصیل شدم و چون در زمان دانشجویى در كارهاى هنرى دانشگاه فعالیت‏هاى چشمگیرى از خود نشان دادم، پس از فارغ‏التحصیل شدن به پیشنهاد رئیس دانشگاه استخدام و به عنوان كارشناس امور هنرى و مسئول واحد فوق برنامه مشغول به كار شدم و هم‏اكنون هم مسئولیت واحد موسیقى دانشگاه علوم پزشكى شیراز را عهده‏دار هستم و در ساعات فراغت هم به اشخاص علاقمند در رشته‏هاى ویولن و پیانو تعلیم مى‏دهم. على جعفریان، تاكنون كنسرت‏هاى متعددى در مجامع علمى و هنرى برپا كرده كه بیشتر با استادان بزرگ موسیقى كشور بوده است و این قدرت نوازندگى این هنرمند والا را مى‏رساند. از جمله در كیهان چهارشنبه یكم آبان‏ماه 1370 آمده: «به دعوت كارشناسى امور هنرى دانشگاه علوم پزشكى شیراز، كنسرت استاد جواد معروفى در تالار اقبال لاهورى این شهر برگزار شد. در این كنسرت استاد جواد معروفى قطعاتى مانند: «خواب‏هاى طلائى»، «فانتزى ژیلا»، «چهارگاه»، «كوكو»، و «راپسودى اصفهان» را با پیانو اجرا كرد كه مورد توجه بسیار قرار گرفت. همچنین در دو شب كنسرت، على جعفریان كارشناس امور هنرى دانشگاه علوم پزشكى شیراز قطعاتى در مایه «ماهور» و «اصفهان» با ویولن به صورت همنوازى با استاد اجرا كرد و استاد جواد معرفى قطعه «مرثیه عاشورا» را ساخته خود را براى اولین‏بار در شیراز اجرا كرد. به گزارش خبرنگار كیهان در شیراز، در دو شبى كه كنسرت استاد جواد معروفى اجرا شد، دانشجویان و دانشگاهیان و اساتید و پزشكان از این برنامه هنرى استقبال كردند. یكى از مسؤلان امور هنرى داشنگاه اعلام كرد هدف از اجراى چنین برنامه‏هایى بالا بردن سطح اطلاعات فرهنگى و هنرى دانشجویان و گسترش هرچه بیشتر برنامه‏هاى هنرى است بنابراین به موازات فعالیت‏هاى علمى در راستاى اعتلاى پرورش روح و ذوق هنرى دانشجویان مى‏كوشیم و با دعوت از اساتید برجسته رشته‏هاى هنرى، ضمن فراهم آوردن امكان آشنایى مستقیم دانشجویان با این هنرمندان، ساعات فراغت آنان را نیز با غنى‏ترین و سالم‏ترین برنامه‏هاى فرهنگى پر نمائیم».