قدرت اللَّه کردی
ملیت : ایرانی
-
قرن : 14
منبع : مردان موسیقی سنتی و نوین ایران (جلد چهارم)
یكى از هنرمندان باارزش و هنرمند سازگر شهرستان بروجرد، قدرتاللَّه كردى است كه به سال 1330 در این شهر متولد شد. وى از كودكى به كارهاى صنعتى و هنرى علاقمند بود و در كارگاه نجارى و خراطى كه مشغول كار و فعالیت بود، ابداعاتى نیز در ضمن كار از خود نشان مىداد. استعداد ویژه وى در كارهاى هنرى و طبع حساس و خاص او، وى را به هنر موسیقى علاقمند ساخت و او میان سازها، بیشتر به صداى كمانچه علاقمند گردید و همین امر موجب گشت تا به ساختن این ساز قدیمى و ملى ایران همت گمارد و در اینباره مىگوید:
«از كودكى به صداى ساز كمانچه كه یك ساز محلى منطقه لرستان است علاقه فراوان پیدا كردم و با تخصصى كه در زمینه كارهاى نجارى و خراطى داشتم، از سال 1365 به ساختن این ساز مشغول گردیدم كه با مشكلات فراوانى روبرو بودم ولى هیچگاه از این مشكلات هراسى به خود راه ندادم و با مقاومت و پشتكار آنها را پشت سر نهادم تا اینكه بالاخره موفق شدم كمانچهاى بسازم كه مورد تأیید بعضى از اساتید كمانچهنواز ایران واقع گردید.
در ابتداى كار به علت ضعف نوازندگى كه در نواختن این ساز داشتم نتوانستم به طور خوب و اصولى به راز و رمز این ساز دسترسى و كیفیت آن را بررسى نمایم لذا از دوست ارجمند و هنرمند عزیزم آقاى محمد تركاشوند كه نوازندهى ویولن و كمانچه مىباشند براى پیشبرد و تكامل بخش صوتى كمانچه بهره گرفتم كه از زحمات این مرد شریف در همین جا تشكر مىنمایم، سپس به تهران آمدم و از نظریات نوازندگان بزرگ و صاحبنظر درباره این ساز مثل آقایان: علىاكبر شكارچى، اردشیر كامكار، داود گنجهاى، هادى منتظرى، سعید فرجپورى كه در جهت تكامل و بهتر شدن این ساز از جهات صوتى بهرهى فراوان بردم مخصوصاً از راهنمایىهاى فراوان و ممتد سروران عزیزم علىاكبر شكارچى و اردشیر كامكار كه بیشترین سهم را در ارشاد من دارند ممنون و سپاسگزار مىباشم.
در حال حاضر، كارم تحقیق و جستجو و رفع نقایص ساز كمانچه مىباشد و در ضمن به ساختن ویولن و سهتار نیز مشغول مىباشم و امیدوارم كه صاحبنظران و هنرمندان مرا در زمینه ساختمان و چگونگى ساخت این ساز و همچنین كیفیت صدادهى این ساز اصیل و سنتى ایران یارى دهند تا اینكه در رفع نقایص احتمالى آن بكوشیم.
قدرتاللَّه كردى در ساختن پوست كمانچه و تار، داراى سبك مخصوص خود مىباشد كه خود وى براى آن ارزش فراوان قائل مىباشد، یكى از نظر كیفیت صدادهى و دیگر از نظر عمر و دوام پوست، زیرا معتقد است كه پوست تار و كمانچه اگر به صورت مانده و فساد و گندیدگى مورد استفاده قرار گیرد، بافت پیوندى پوست را از بین برده و نسبت به صدادهى مقدارى ضعیف مىباشد كه روشى درست و صحیح نمىباشد.
فعالیت ها : : مشاهیر / صنعتگران
تازه های مشاهیر
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}