کمال طراوتی
ملیت : ایرانی
-
قرن : 14
منبع : مردان موسیقی سنتی و نوین ایران (جلد پنجم)
كمال طراوتى، در سال 1335 در شهر باستانى همدان، در خانوادهاى اشرافى دیده به جهان باز كرد.
پدر وى با اعیان و بزرگان همدان دوست بود و منزل او محل آمد و شد آنان بود و بارها در همین محافل و مجالس سخن از شعر و شاعرى و موسیقى به میان آمد و به مصداق معروف «آنجا كه سخن مىماند، موسیقى آغاز مىگردد»، بساط ساز و آواز شروع مىگردید.
بیشتر نوازندگانى كه در منزل ایشان، ساز مىنواختند، سازشان عبارت بود از: فلوت، نى، تار، سهتار، سنتور و كمانچه بود و خود پدر طراوتى فلوت مىنواخت و كمال كه كودكى بیش نبود بیشتر روزها در هفته محو هنرنمائى آن هنرمندان مىگردید و رفته رفته خود به موسیقى علاقمند شد.
در همسایگى ایشان عدهاى از هممیهنان عزیز ارمنى زندگى مىكردند كه بسیارى از آنان با موسیقى آشنایى داشتند و تنى چند از آنها در منزل خود پیانو داشتند كه كمال با آنان آشنا شد و به ساز پیانو علاقمند گردید و این علاقه و اشتیاق زمانى به اوج رسید كه رادیو، قطعاتى را به نام «سوئیت شهرزاد» اثر: ریمسكى كرساكف و قطعه «كاپریس اسپانیول» همین آهنگساز را كه تا همین اواخر آرم داستان شب رادیو بود پخش مىكرد و قطعات ایرانى كه از ساختههاى استاد حسن كسایى بهنام «سلام» كه توسط فرهنگ شریف با تار اجرا و هر روز صبح از رادیو پخش مىشد كه اخیرا توسط هنرمند ارزنده حسین علیزاده تنظیم شده وبه اسم «صبحگاهى» منتشر گردیده، همینطور آهنگهاى خوانندگان مشهورى چون: غلامحسین بنان، دلكش، مرضیه، الهه و تنى چند دیگر و آثار و تنظینهاى اركسترى زندهیاد استاد روحاللَّه خالقى و آثار و قطعات جواد معروفى كه توسط اركستر «گلها» پخش مىشد، همه اینها در وى انگیزهآفرین بود.
به هر حال، وى ابتدا با نواختن یك فلوت چوبى كه توسط برادرش به وى هدیه شده بود موسیقى را آغاز كرد ولى چون معتقد بود كه موسیقى از هنرهاى والایى است كه ریشه علمى و حتى ریاضى دارد و راه صحیح و اصولى آن است كه فن را باید از طریق علمى اموخت. لذا پس از تحصیلات ابتدایى و متوسطه به هنرستان عالى موسیقى ملى و دانشكده هنرهاى زیبا دانشگاه تهران رفت و رشته موسیقى، آهنگسازى تخصصى را فراگرفت.
كمال طراوتى، در مسویقى با روش تجربى در زمینه نواختن و آهنگسازى زیاد موافق نیست و براى موسیقیدانانى كه تحصیلات آكادمیك دارند ارزش بیشترى قائل است و معتقد است كه باید همه همین راه را بروند و مىگویند: «البته خیلى از قدیمىهاى موسیقى و اساتید تحصیل نكردهاند و كارشان هم خوب بوده و هست، اما باید در نظر داشت كه اگر علمى كارشان طى مىشد، قطعا خیلى بهتر از این مىبودند و مىشدند و استعداد خداداى و ذاتى ایشان با قاعده و اصول پیوند مىخورد و بىتردید از استثنائات روزگار مىگردیدند».
كمال طراوتى، متأسفانه هنوز بیش از دوازده بهار از زندگى را طى نكرده بود كه پدر را از دست داد ولى مادر فداكار او براى وى هم مادر بود و هم پدر و این فداكارى را، این مادر مهربان براى سایر فرزندان خود نیز داشت.
كمال طراوتى، سازهاى: پیانو، فلوت، كمانچه و كلیه سازهاى كودكان كه به نام سازهاى «ارف» مشهورند، به خوبى مىنوازد ولى ساز تخصصى وى، پیانو مىباشد كه به آن عشق مىورزد.
وى از سال 1355 الى سال 1357 به عنوان مربى موسیقى با كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان همكارى كرد و در ضمن از سال 1355 تاكنون به عنوان معلم موسیقى، (پیانو) تدریس كرده و این فعالیتها یا در كلاسهاى خصوصى و یا در آموزشگاههاى مختلف بوده است و از سال 1361 تا سال 1368 به طور مستمر، به عنوان آهنگساز با صدا و سیما همكارى داشته و براى اكثر برنامههاى مختلف رادیو و شبكه 1 و 2 تلویزیون موسیقى ساخته است.
از سال 1365 الى سال 1367 به عنوان مسئول موسیقى كودك و نوجوان در بخش موسیقى صدا و سیما فالیت كرده و به عنوان مشاور موسیقى كودك در رادیو مشغول مى باشد و در سال 1367 نیز تاكنون به صورت مداوم در مدرسه هنر و ادبیات كودكان و نوجوانان (كارگاه موسیقى سابق) به تدریس پیانو و سازهاى ارف مشغول مىباشد. كه شاگردانى كه در كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان داشته، تعدادى در حال حاضر از بهترین دوستان و همكاران وى مىباشند.
كمال طراوتى در طى این مدت مختلفى ساخته كه بیشتر از همه در زمینه موسیقى كودكان و نوجوانان مىباشد و شاخصترین آنها برنامههاى: «هادى و هدى»، «گنجشكه میگه»، «كودك روستایى»، «گلزار وطن»، برنامه «كاروانسراى كویرى»، «قصههاى خاله عنكبوت» و غیره مىباشد.
از دیگر آثار وى، موسیقى براى فیلمهاى: «خانه ابرى» به كارگردانى اكبر خواجویى، «كاكلى» ساخته فریال بهزاد و مجموعه ترانههاى كودكان در یك نوار كاست بهنام «قشنگىها» است.
به طور كلى از كارهاى عمده وى مىتوان از تربیت هنرجویان مستعد در زمینه ساز پیانو و فلوت، تشكیل گروه كر و اركستر كودكان و نوجوانان و پیاده كردن روش آموزشى «كارل ارف» به طرز سیستماتیك و اصولى، تشكیل شوراى بررسى تولیدات موسیقى كودك در صدا و سیما در زمان تصدى و مسئولیت موسیقى كودك و نوجوان در صدا و سیما (هرچند كه بعدها منحل شد، اما اولین بارى كه این كار انجام میشد)، و اقدام مؤثرى در پیشبرد كیفیت و كنترل موسیقى كودك بود.
كمال طراوتى مىگفت: «علاقه دارم كه بیشتر و فعلا در زمینه موسیقى كودكان و نوجوانان كار كنم و تا به حال همین كار را كردهام، هرچند كه براى بزرگسالان هم كارهایى كردهام و باز هم خواهم كرد وحتى كار براى بزرگسالان راحتتر است و چون معتقدم كه كودكان امروز بزرگان فردایند و از طرفى بچهها صددرصد صادقاند، پس دوست دارم بیشتر براى آنها كار كنم و در این رابطه مىخواهم براى آنها آنقدر بسازم تا شاید روزى یك ترانه ساده طراوتى، اما واقعا مناسب براى آنها تهیه كنم.
فعالیت ها : : مشاهیر / هنر / موسيقي
تازه های مشاهیر
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}