ملیت :  ایرانی   -  قرن : 14
محسن آراسته در سال 1318 در تهران متولد شد. دوران دبستان را تا کلاس ششم ابتدايي گذراند، اما دوران دبيرستان را نتوانست تمام کند، بنابراين وقتي هنوز نوجوان بود، درس و مشق را رها کرد وبه دنبال کار رفت و با علاقه اي که از ديدن فيلم هاي هيجاني و اکشن داشت، علاوه بر اين که به سينما مي رفت، درکنار و حاشيه استوديوهاي فيلمسازي حضوري مستمر داشت. سرانجام در سال 1340 وقتي 22 ساله بود توانست نقشي درگرگ صحرا (سعيد نيوندي) به دست آورد. گرگ صحرا با فيلمنامه اي از اسماعيل پورسعيد در گونه خانوادگي قرار داشت و مسير عشق و ازدواج ر ابين مردي ثروتمند با دختري روستايي با پاياني خوش رقم مي زد. آراسته نقش مکمل داشت و پس از ويدا قهرماني، گريگوري مارک، معزالدين فکري و هوشنگ بهشتي در فيلم ظاهر مي شد. او از اولين فيلم به نقشي غير عاطفي و منفي ظاهر شد. در اگهي اين فيلم در دي ماه 1340 نوشته شده بود:«با چهره اي جديد و خشن روبه رو خواهد بود!» سال بعد آراسته در عروس دهکده (ناصر ملک مطيعي) به بازي پرداخت که در گونه روستايي بود و در اين فيلم با ناصر ملک مطيعي همبازي شد اين بار آراسته توانست در نقش مهم تري ظاهر شده و طول زمان حضورش در فيلم افزايش يابد. او در اين اثر به نقش لطف الله ظاهر شد که درانتهاي فيلم طي ماجرايي به خشونت گرايش مي يابد و خرمن هاي گندم را به آتش مي کشد او کم کم در نقش منفي و زورگو خود را در سينماي دهه چهل نشان مي داد. در همين سال ها بود که سرش را تراشيد و سبيلي قطور در شرايطي که از دو طرف لب هايش به اندازه دو سانتيمتر پايين امده بود، تيپ ويژه اي پيدا کرد. در سال سوم فعاليت، آراسته توانست در دو فيلم آراس خان (ناصر ملک مطيعي) و جاده مرگ (اسماعيل رياحي) بازي کند. در همين سال نشريات سينمايي و غير سينمايي داراي صفحات سينمايي به پرداختند و از نقطه نظرات او درباره بازيگر منفي با اطلاع شدند. او چون در فيلم ها کارها و عمليات دشوار را خود انجام مي داد، به بدل کار نياز نداشت و به حد کافي مي توانست در فيلم ها کتک بخورد و کسي را جايگزين خود نکند. او در جاده مرگ نيز در نقش منفي ظاهر شد و نکته اين که در اين فيلم مديريت تهيه فيلم هم بود. در اين فيلم او در کنار آرمان، شهلا، حيدر صارمي و عبدالله بوتيمار بازي خشني ارائه کرد و بيژن محتشم به عنوان گريمور، او را براي نقش، باورپذير کرده بود. پس از راه اندازه مجله "فيلم و هنر" که از سال 1341 اولين شماره هايش چاپ مي شد و يکي از اهداف نشر خود را دفاع از سينماي ايران مي دانست و شروع به چاپ عکس هاي رنگي روي جلد از بازيگران سينماي ايران نمود، يک بار که تصويري با چهره توصيف شده از او چاپ کرد؛ باعث تعجب آن دوره ما شد، چون او را در فيلم ها دوست نداشتيم. اما سينماي ايران، همواره او را براي نقش هاي دوم و منفي گزينش مي کرد. در همين راستا در سال 1343 توانست در 9 فيلم بازي کند! محسن آراسته جمعا در 127 فيلم بازي کرد و از سال 1340 تا 1379، بازيگراش ادامه يافت. او همچنين در 51 سالگي در صداي سخن عشق (رضا شالچي، 1379) بازي کرد و پس از اين فيلم تا هنگام مرگ 9 سال را در سکوت گذراند، آراسته اين شانس را داشت که با تعداد بسياري از بازيگران و کارگردانان همکاري کند. او تقريبا با همه سوپراستارهاي سينمايي آن سال ها همبازي بود و در واقع متجاوز از 25 سال با کل عوامل سينماي ايران در آن دوره همکاري کرد و در فيلم هايشان بازي داشت. آراسته براي آخرين بار پيش از انقلاب در سال 1356 در تازه عروس (اسماعيل پورسعيد) بازي کرد. پس از انقلاب تا سال 1369 به مدت سيزده سال از صحنه بازيگري دور بود تا اين که مهدي صباغ زاده در سال 1369 او را براي جست و جو در جزيره انتخاب کرد و پنج سال بعد آخرين بازي اش (صداي سخن عشق) را ارائه داد. آراسته براي بازيگر سينما هيچ گونه کلاس و دوره اي نديد، بلکه سينما و بازيگري را از طريق ديدن فيلم ها و راهنمايي کارگردان ها ارائه مي کرد. بالاترين تعداد بازي او در طول يک سال، سال 1350 بود که توانست در چهارده فيلم به بازي بپردازد، او هنگام مرگ هفتاد ساله بود. بازیگری: - انتظار (۱۳۷۹) - صداي سخن عشق (۱۳۷۹) - يحيي (۱۳۷۴) - جستجو در جزيره (۱۳۶۹) - مردي در آتش (۱۳۵۵) - رفيق (۱۳۵۴) - كوثر (۱۳۵۳) - بيگانه (۱۳۵۲) - صخره سياه (۱۳۵۲) - ناخدا باخدا (۱۳۵۲) - آشوبگر (۱۳۵۱) - احمد چوپان (۱۳۵۱) - جدال در كوير (۱۳۵۱) - صبح روز چهارم (۱۳۵۱) - علي سورچي (۱۳۵۱) - فدايي (۱۳۵۱) - قلندر (۱۳۵۱) - كافر (۱۳۵۱) - يك جو غيرت (۱۳۵۱) - آتشپاره شهر (۱۳۵۰) - احمد چكمه اي (۱۳۵۰) - بده در راه خدا (۱۳۵۰) - خانه به دوشان (۱۳۵۰) - رنگين كمان (۱۳۵۰) سه تا جاهل (۱۳۵۰) - شاطر عباس (۱۳۵۰) - عزيز قرقي (۱۳۵۰) - عمو يادگار (۱۳۵۰) - قصاص (۱۳۵۰) - مرد افكن (۱۳۵۰) - نوبر اصفهان (۱۳۵۰) - آفتاب مهتاب (۱۳۴۹) - جواني هم عالمي دارد (۱۳۴۹) - حسن فرفره (۱۳۴۹) - شب اعلام (۱۳۴۹) - طوقي (۱۳۴۹) - علي بي غم (۱۳۴۹) - مردي از جنوب شهر (۱۳۴۹) - مريد حق (۱۳۴۹) - آخرين مبارزه (۱۳۴۸) - پسران قارون (۱۳۴۸) - دنياي آبي (۱۳۴۸) سه فراري (۱۳۴۸) - غول بياباني (۱۳۴۸) - قلب هاي طلايي (۱۳۴۸) - قهوه خانه قنبر (۱۳۴۸) - گناه زيبايي (۱۳۴۸) - گناه مادر (۱۳۴۸) - چوب خدا (۱۳۴۷) - سالار مردان (۱۳۴۷) - سر سخت (۱۳۴۷) - سكه دورو (۱۳۴۷) - شعله هاي خشم (۱۳۴۷) - قمارباز (۱۳۴۷) - قوس و قزح (۱۳۴۷) - ماجراي شب ژانويه (۱۳۴۷) - مرد صحرا (۱۳۴۷) - چرخ فلك (۱۳۴۶) - حقه بازان (۱۳۴۶) - دنياي قهرمانان (۱۳۴۶) - زن ها و شوهرها (۱۳۴۶) - سوغات فرنگ (۱۳۴۶) فراري (۱۳۴۶) - گل آقا (۱۳۴۶) ولگردان ساحل (۱۳۴۶) - ولگردها (۱۳۴۶) - يكه بزن (۱۳۴۶) - آقا دزده (۱۳۴۵) اعتراف (۱۳۴۵) - بيست سال انتظار (۱۳۴۵) - حاتم طائي (۱۳۴۵) - داماد فراري (۱۳۴۵) - دختر كدخدا (۱۳۴۵) - سه قهرمان (۱۳۴۵) - شارلاتان (۱۳۴۵) - قفس طلائي (۱۳۴۵) - قهرمان دهكده (۱۳۴۵) - مأمور 114 (۱۳۴۵) - مرد سرگردان (۱۳۴۵) - مرد و نامرد (۱۳۴۵) - نخاله قهرمان (۱۳۴۵) - ببر كوهستان (۱۳۴۴) جلاد (۱۳۴۴) - خروس جنگي (۱۳۴۴) - ده سايه خطرناك (۱۳۴۴) - زبون بسته (۱۳۴۴) - سه تا نخاله (۱۳۴۴) - شانس بزرگ (۱۳۴۴) - مراد و لاله (۱۳۴۴) - مرد ده ميليون توماني (۱۳۴۴) - مردي در قفس (۱۳۴۴) - مزد خونين (۱۳۴۴) - من مادرم (۱۳۴۴) - اشك يتيم (۱۳۴۳) - ببر رينگ (۱۳۴۳) - تعقيب خطرناك (۱۳۴۳) - جاهل محل (۱۳۴۳) - جاهل ها و ژيگول ها (۱۳۴۳) - چهار تا شيطون (۱۳۴۳) - كمينگاه شيطان (۱۳۴۳) - مسير رودخانه (۱۳۴۳) - آراس خان (۱۳۴۲) - جاده مرگ (۱۳۴۲) - مسافري از بهشت (۱۳۴۲) عروس دهكده (۱۳۴۱) گرگ صحرا (۱۳۴۰)