ملیت :  ایرانی   -  قرن : 14
منوچهر اسماعیلی دوبلور و مدیر دوبلاژ ایرانی بود. کار دوبله را از سال ۱۳۳۶ ه.ش با رل گویی در نقش‌های کوتاه یا دوم و سوم آغاز کرد و از سال ۱۳۴۲ ه.ش مدیریت دوبله بسیاری از فیلم‌های بزرگ جهان را بر عهده داشت.
 
شناسنامه
 8 فروردین سال 1318 ه.ش  تولد
 31 مرداد سال 1401 ه.ش  درگذشت
 بهشت سکینه کرج  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 دوبلاژ  زمینه فعالیت
 از دهه 30  سال های فعالیت
 دریافت تندیس زرین حافظ جوایز
 دوبله در فیلم های متعدد ایرانی و خارجی  آثار مهم
 دو دختر فرزندان

زندگی نامه

تولد
منوچهر اسماعیلی در ۸ فروردین ۱۳۱۸ ه.ش در کرمانشاه دیده به جهان گشود. وی قبل از انقلاب ازدواج کرد و حالا دو دختر دارد ، یکی در ایران و دیگری در سوئیس زندگی می کند ، دخترش متانت اسماعیلی مسیر پدر را پیش گرفته و دوبلور است.
 
درگذشت
منوچهر اسماعیلی ۳۱ مرداد سال 1401 ه.ش بر اثر ایست قلبی درگذشت.
 

سمت و فعالیت ها

فعالیت های هنری
بعد از گرفتن دیپلم ترک تحصیل کرد و وارد گویندگی شد. کار دوبله را از سال 1336 ه.ش با رل گویی در نقش های کوتاه یا دوم و سوم آغاز کرد و از سال 1342 ه.ش مدیریت دوبله بسیاری از فیلم های بزرگ جهان را بر عهده داشت. بعد از انقلاب اسلامی از سال 57 تا 1366 ه.ش بخاطر دوبله فیلم های ایرانی قبل از انقلاب ممنوع الکار شد اما از سال 1366 ه.ش دوبله فیلم هایش را به زبان عربی شروع کرد.

بعد با دوبله فیلم هزارستان بجای 5 شخصیت فیلم بازگشت تحسین برانگیزی داشت. آقای اسماعیلی در کنار تدریس فنون و تکنیک های گویندگی ، مدیر دوبلاژ است او در بیش از 200 کار تلویزیونی و سینمایی و رادیویی مدیر ارشد دوبلاژ بوده است. در سال 1338 ه.ش در فیلم دروازه های پاریس با مدیریت دوبلاژ علی کسمایی درخشید. و اوج کارش را در دوبله فیلم بن هور به مدیریت دوبلاژ احمد رسول زاده در سال 1341 ه.ش تجربه کرد. گویندگی در فیلم رسالت به جای آنتونی کوئین (حمزه) و فیلم پاپیون به جای استیو مک کوئین در زمره کارهای مشهور و بیادماندنی وی هستند.
 

اسماعیلی به صحبت کردن به جای چند شخصیت در یک فیلم با صداهای متنوع و تیپ گویی (صحبت با صداهای مختلف) شهرت دارد. در فیلم هزاردستان به کارگردانی علی حاتمی، اسماعیلی به جای شعبان جعفری (محمدعلی کشاورز)، به جای رضا تفنگچی (جمشید مشایخی) و هزاردستان (عزت‌الله انتظامی) و جمشید لایق صحبت کرد. وی همچنین پسر عمه زهره شکوفنده است.

جوایز و افتخارات

سیزدهم اسفند ۱۳۸۸ ه.ش یازدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی (دنیای تصویر) میزبان ستارگان سینما و تلویزیون ایران بود. در بخشی از این مراسم که خبرگزاری‌های داخلی از آن تمجید کردند از یک عمر فعالیت منوچهر اسماعیلی با اهدای تندیس زرین حافظ تقدیر شد.

سوابق کاری
مدیریت ارشد دوبلاژ بیش از ۲۰۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی، سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌های رادیویی.
ایفای نقش در پست دوبلور و گوینده در بیش از ۱۵۰۰ اثر
نقش آفرینی در فیلم‌های سینمایی
مدرس فنون و تکنیک‌های گویندگی و مدیریت دوبلاژ
سرپرست انجمن و رئیس صنف گویندگان ایران
 

اندیشه / نظرات

اسماعیلی بسیاری از موفقیت‌هایش را مدیون استادش علی کسمایی می‌داند به طوریکه به دفعات به این مطلب اشاره می‌کند:
من شاگرد استاد کسمایی هستم و ایشان هنر من را در فیلم دروازه‌های پاریس کشف نمودند. من بخش کوچکی از حاصل عمر علی کسمایی هستم. درود می‌فرستم به تمام هنرمندان که سرمایه‌گذار سینما بودند از عبدالله محمدی، اصغر تفکری، ژاله کاظمی، منوچهر نوذری عبدالله بوتیمار و حسین سرشار و *پاواروتی جهان که درگذشتشان همه را داغدار کرد. سلام به هنرمندان زنده و آنها که پایه‌های سینما بر دوششان است. کسمایی حاصل عمرش، آبرو و حیثیت دوبلاژ ایران است.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. وبسایت نمناک