کارگردان : Fritz Lang
بازیگران: Brigitte Helm,Alfred Abel,Gustav Fröhlich
مترو پلیس شهری قرن بیست ویکمی است و رهبر صنایع آن «یون فردرسن» است.شهر به روش برده داری اداره میشود.حاکمان روی زمین در قصرها و کارگران زیرزمین زندگی می کنند.پسر یون « فردر» با حکومت پدرش موافق نیست.او طی یکی از گشت و گذارهایش در دنیای زیر زمینی به ماریا دل می بندد.ماریا دختری است که کارگران را به آرامش دعوت میکند تا پیامبری که نوید میدهد ظهور کند و عدالت و برابری ایجاد شود.اما شورش به راه میافتد و ...
“متروپولیس”(1926) ساختهی فریتس لانگ شاید نمونهی منحصربه فردی از این دست باشد. در این فیلم باشکوه، پس از جنگ طبقاتی که میان حاکم جامعهی خیالی فیلم و طبقات فروتر(کارگر) شکل میگیرد، سرانجام سران این طبقات با یکدیگر کنار میآیند. عامل اصلی قیام طبقات فروتر جامعه نیز دانشمندی یهودی-نمادی از مارکس- است که با ساختن یک آدم ماشینی اقشار جامعه را به جنگ و آشوب سوق میدهد و این شورش طبقاتی بیش از همه فرزندان طبقات فرودست را با خطر مواجه میسازد. “متروپولیس” در زمانی ساخته شد که از یک سو اندیشههای ناسیونال سوسیالیسم(نازیسم) در آلمان رو به رشد بود و از سوی دیگر، اروپا از شکلگیری غول شوروی و گسترش عقاید مارکسیستی و بروز شورشهای طبقاتی در وحشت بود. مسلما در چنین شرایطی، ساخت “متروپولیس” از سوی نازیهای آلمان که در حال کسب قدرت بودند، تایید و حمایت میشد؛ اما در عین حال، بخش اعظم جامعهی آلمان نیز از یک سو، در هراس تسلط کمونیسم به سر میبرد و از سوی دیگر، در پی احیای غرور پایمالشدهاش در پایان جنگ جهانی اول بود. بدینترتیب، فریتس لانگ با اندیشههایی که در “متروپولیس” به تصویر کشید، به نیازهای موجود در جامعه و همچنین نیازهای گروههای افراطی نازی پاسخ داد و در نتیجه، پس از مهاجرتش به آمریکا بارها به طرفداری از نازیسم محکوم شد و وادار شد تا برای پاکسازی پیشینهی خود فیلمهای ضدفاشیستی متعددی بسازد."
منبع: نقد فارسی
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}