مشاور امور رسانه ای جهاد دانشگاهی با اشاره به ضرورت پاسخگویی به پرسشهای مرد م درباره وقف گفت : مهمترين کاري که رسانه‌ها مي‌توانند انجام دهند اين است که مفهوم وقف را که ريشه در اعتقادات مذهبي ما دارد در افکار عمومي‌تبيين کنند.
 
به گزارش راسخون، سعيد پورعلي مشاور امور رسانه جهاد دانشگاهي در گفت وگو با ستاد خبری هفته وقف با بيان اين مطلب درباره راهکارهاي گسترش فرهنگ وقف از طريق رسانه‌ها گفت : رسانه‌هاي نوين مي‌توانند با ابتكار، نوآوري و با زبان روز و عامه مردم نقش موثري را در تبيين فرهنگ و اهداف وقف داشته باشند. لذا امروزه از جمله مهمترين وظايف رسانه‌ها در اين راستا، تبيين اهداف وقف، پرسش درباره چگونگي پرداختن به آن در سطح جامعه و در ميان مردم، ترسيم جلوه‌هاي مختلف سنت حسنه وقف، رشد موقوقات، آگاهي بخشي نيازهاي روز وقف، بازگويي وقف نوين، و توسعه روح خيرخواهي در جامعه و طرح پرسش اين‌که چرا جامعه‏ امروز به وقف نيازدارد، است.
 
او افزود: از اين رو به نظر مي‌رسد، در سال‌هاي اخير مسئولان و دست‌اندرکاران اين حوزه از عملکرد و نحوه پرداخت رسانه‌ها به وقف گله‌مند بوده و بر اين باورند، همه رسانه‌ها قول همکاري و همراهي مي‌دهند اما در عرصه عمل، کم رنگ و حساسيت کافي در مواجهه با اين فرهنگ غني اسلامي‌‌با هدف معرفي آن به جامعه وجود ندارد.
 
سعيد پورعلي درباره راهکارهاي گسترش فرهنگ وقف از طريق رسانه‌ها گفت: از نظر من مهمترين کاري که رسانه‌ها مي‌توانند انجام دهند اين است که مفهوم وقف را که ريشه در اعتقادات مذهبي ما دارد در افکار عمومي‌تبيين کنند.
 
مديرعامل سابق خبرگزاري ايسنا با تاکيد بر اين موضوع که چون وقف ريشه مذهبي و حمايتي براي سرمايه‌هاي مردم دارد، اذعان کرد: هم به لحاظ پايگاه مذهبي و هم پايگاه اجتماعي وقف قابليت اين را دارد که به خوبي در بين مردم تبيين شود.
 
وي با اشاره به فرهنگ نوع دوستي، مدارا و کمک به هم نوع که در جامعه ما وجود دارد، ادامه داد: اين موضوعات از بسترهاي خوبي است که مي‌توان فرهنگ وقف را در آن عمومي‌کرد.
 
پورعلي با بيان اين‌که به نظر من در کنار تدوين درست وقف برجسته سازي وقف‌هاي موفق در طول تاريخ براي افکار عمومي‌تا حدودي جذابيت‌هاي اين کار را مطرح کند، گفت: شخصيت‌هاي بزرگي با وقف‌هايي همچون: کتابخانه، مسجد، خانه ايتام، مدارس عاليه، بيمارستان و مانند اينها که انجام داده‌اند گام‌هاي بزرگي در ارتقاي فرهنگي جامعه و گستراندن چتر حمايتي براي محرومين و مستضعفين و در نهايت کمک به آموزش برداشته‌اند که رسانه‌ها امروز مي‌توانند با اين معرفي اين الگوها در گسترش فرهنگ وقف موثر باشند.
 
وي با بيان اين‌که در زمان حال نيز بسياري از شخصيت‌هاي موفق کار آفرين وقف را يکي از موضوعات عمده فعاليت‌هاي خودشان قرار مي‌دهند تا در راستاي آن به مردم نيز کمک کنند، اظهار کرد: در اين خصوص مي‌توان برجستگان و فرهيختگان وقف را معرفي کنيم.
 
وي با اشاره به اين‌که در حقيقت بايد بگوييم که وقف براي جامعه چه دستاوردهايي را خواهد داشت، ادامه داد: وقف مي‌تواند طبعات اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و تاميني براي حال و آينده يک جامعه داشته باشد.
/2759/