رئيس كميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به اينكه امروزه سطح آگاهي و فرهنگ مردم افزايش پيدا كرده است، گفت : علما و افراد تأثيرگذار به ويژه مسئولان و مدیران سازمان اوقاف و امور خيريه بايد از اين امر در راستاي گسترش فرهنگ وقف بهره بگيرند.
 
به گزارش راسخون، دکترعبدالرضا عزيزي، رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با ستاد خبری هفته وقف با بيان اين مطلب كه در گذشته زمينه‌هاي وقف مردم محدود بود اما امروزه به دليل افزايش سطح آگاهي‌ها و دامنه نیازها ابعاد مختلف وقف نيز گسترش پيدا كرده است، بيان داشت : حوزه‌هاي سلامت، آموزش و پرورش، حل و فصل آسيب‌هاي اجتماعي از جمله ابعاد امروزه وقف به شمار مي‌آيد.
 
وي با اشاره به اينكه امروزه در همه امور از جمله مسائل بهداشتي و درماني اقشار مختلف به ويژه محرومان نيازمند كمك واقفان هستند، افزود: اعتياد، اشتغال ، ازدواج و ... از جمله مشكلات جامعه است كه واقفان مي‌توانند در اين زمينه گام بردارند.
 
عزیزی با بیان اینکه وقف سنتی اسلامی و به معنای هدیه‌ای ابدی برای خدمت عمومی و نگه داشتن اصل چیزی و جاری بودن منفعت آن در جهت خیر و نیکی و رضای خداست، خاطر نشان کرد : وقف از جمله عقود معین است که در فقه شیعه و اهل سنت اهمیت خاص خود را دارد.
 
وی با اشاره به تاکید قرآن کریم به صدقه، انفاق و احسان، گفت : بنابراین وقف نیز نیکی و به نوعی یاری رساندن به جامعه یا افرادی نیازمند و محروم است.
 
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از تعالیم اجتماعی اسلام که ریشه در تعاون و حس نوع دوستی انسان دارد مساله وقف و صدقات جاریه است، افزود : وقف از سنت های حسنه و هدیه ای ماندگار برای آدمی است.
 
وی با اشاره به اینکه وقف سنت حسنه ای است که مانند یک سیستم پویا ، بازوی نیرومندی در امور اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی ، مذهبی جامعه به شمار می آید، افزود : اگر سیستم وقف به درستی هدایت شود بسیاری از نیازها و کمبودهای اقتصادی، اجتماعی و آموزشی و فرهنگی جامعه رفع خواهد شد.
 
عزیزی بیان داشت : می توان سرمایه های عظیم وقف را با رعایت همه جوانب وقف، موازین شرع و اهداف واقفان در جریان فعالیت های تولیدی و خدماتی قرار داد و آنها را از حالت رکود و به حالت پویا در نظام اقتصادی هدایت کرد و بدین وسیله رشد و توسعه و استقلال اقتصادی و سیاسی کشور را تضمین کرد.
/2759/