معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت : وقف سنت حسنه‌ای است که از دیرباز به اشکال گوناگون وجود داشته، اما امروز مشاهده می‌کنیم که رسانه‌ها نقش مهمی در نشان دادن فرهنگ وقف به مردم دارند.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی، حسین انتظامی در سومین همایش وقف و رسانه که در محل تالار نور مشهد برگزار شد، اظهار کرد : وقف سنت حسنه‌ای است که از دیرباز به اشکال گوناگون وجود داشته است، اما امروز مشاهده می‌کنیم که رسانه‌ها نقش مهمی در نشان دادن فرهنگ وقف به مردم دارند.
 
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: رسانه از ارکان اصلی گسترش فرهنگ وقف به شمار می‌رود و هر چقدر رسانه‌‌ها در این زمینه بیشتر حضور یابند، تمکن مالی وقف بیشتر می‌شود.
 
انتظامی عنوان کرد: در طول تاریخ هر زمان که از فرهنگ وقف همچون دوره صفویه حمایت شده، شاهد گسترش تمکن مالی و پیشرفت فرهنگ وقف در جامعه بوده‌ایم.
 
وی با تاکید بر اینکه امروز ترویج فرهنگ وقف بر عهده مطبوعات و رسانه‌هاست، گفت: دستگاه‌ها و اداراتی که در حوزه وقف و نیکوکاری و فرهنگ ایثار و شهادت سیاستگذاری کنند، علاوه بر پویایی در جامعه سبب ایجاد انفعالاتی در نهاد زیرمجموعه خود نیز می‌شوند.
 
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه در راستای ترویج فرهنگ وقف و اطلاع‌رسانی در این زمینه به مردم باید از تمام ظرفیت‌های تبلیغاتی استفاده شود، اظهار کرد: سال 94 اگر نشریات و رسانه‌ها در حوزه وقف و نیکوکاری فعالیت کنند مورد حمایت وزاتخانه قرار می‌گیرند.
 
انتظامی با اشاره به اینکه گسترش فرهنگ وقف در جامعه نیازمند به کارگیری شیوه‌های جدید است، تصریح کرد: با توجه به قدرت رسانه‌ای مطبوعات، رسانه‌ها می‌توانند کاری کنند که وقف جزء باقیات و صالحیات باشد.
 
رسانه می‌تواند به عنوان یک ناظر امین فعالیت‌های حوزه وقف را نظارت کند
 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: هر جریان سرمایه‌ای و دولتی و عمومی بدون نظارت به سمت فساد می‌رود اما رسانه می‌تواند به عنوان یک ناظر امین فعالیت‌های حوزه وقف را به دقت نظارت کند تا تخلفی صورت نگیرد.
 
سید عباس صالحی اظهار کرد: وقف یک ویژگی دارد که دیگر مفاهیم ندارند؛ در حقیقت وقف یک جریان ثابت و ماندگار است.
 
معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه وقف سنتی حسنه است که همیشه ماندگار باقی می‌ماند، عنوان کرد : وقف صدقه جاریه و پویا است و واقف با هدف رضایت خدا به این عمل خیر می‌پردازد.
 
صالحی با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ رعایت وقف در جامعه مهم‌تر از خود فرهنگ وقف است، تصریح کرد: تعمیق حوزه وقف یکی از کارکردهای رسانه بوده که می‌توان با استفاده از آن فرهنگ وقف را در جامعه گسترش داد.
 
وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت و جایگاه وقف باید فرهنگ وقف بیش از گذشته در بین مردم ترویج شود، خاطر نشان کرد: تبادل تجربه‌های جهانی در زمینه وقف اهمیت ویژه‌ای دارد که رسانه می‌تواند این تجارب را منتقل کند.
 
معاون فرهنگی وزیر ارشاد یادآور شد: تردیدی وجود ندارد که رسانه‌های ارتباط جمعی در کنار عواملی همچون نهاد خانواده و آموزش و پرورش، نقش مهمی در انتقال فرهنگ و اجتماعی کردن یک موضوع بر عهده دارند، در این راستا می‌توان از ظرفیت‌های رسانه‌ها برای گسترش فرهنگ وقف استفاده کرد.
 
صالحی با اشاره به اینکه حتی رسانه‌ها می‌توانند بر عملکرد وقف نظارت داشته باشند، افزود: نظارت رسانه در حوزه وقف باید دائمی و ادامه‌دار باشد و این سبب دقت در مدیریت وقف می‌شود.
 
وی عنوان کرد: هر جریان سرمایه‌ای و دولتی و عمومی بدون نظارت به سمت فساد می‌رود اما رسانه می‌تواند به عنوان یک ناظر امین فعالیت‌های حوزه وقف را به دقت نظارت کند تا تخلفی صورت نگیرد.
 
معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه ارتقاء سطح مدیریت وقف از دیگر فعالیت‌های رسانه‌ها در این زمینه است، گفت: رسانه‌ها همچنین می‌توانند پیشنهادات خود را در زمینه گسترش فرهنگ وقف به مسئولان انتقال دهند.
 
در ادامه مدیر شبکه شما افزود: وقف صدقه جاریه ایست و رسانه‌ها باید برای ترویج این فرهنگ برنامه ریزی کنند.
 
احمدی افزادی اظهار داشت: رسانه‌ها ضمن امکان بررسی دقیق وقف و اطلاع رسانی دارای نقش برجسته‌ در ترویج فرهنگ وقف داشته و یاید از این ظرفیت در جهت گسترش فرهنگ وقف برنامه ریزی کنند.
 
وی افزود: پيامبر اسلام(ص) وقف را با تاسيس يك مسجد آغاز كردند و همين وقف موجب احیای این فرهنگ و زنده ماندن آن تا به امروز شده و ما شاهد ماندگاری وقف در طول تاریخ هستیم.
 
احمدی افزادی بیان داشت: رسانه‌های محلی در حال حاظر که از عصر ارتباطات خارج و در عصر اطلاعات هستیم دارای نقش عمده‌ای به دلیل ارتباط نزدیک‌ تر با مردم هرمنطقه و استخراج فرهنگ‌ها و زنده‌ نگه داشتن اعتقادات دارند.
 
مدیر شبکه شما خاطرنشان کرد : وقف باید با سیاست‌ها و اقتصاد‌های کلان کشور در ارتباط باشد و از طرف ديگر اقتصاد مقاومتي نيز تا حدود زيادي وابسته به وقف است و وقف موجب پرورش، توسعه زیر‌ساخت‌ها، از بین بردن فقر و ایجاد منافع ماندگار و جاودانه می‌شود.
 
وی با بیان این نکته که در گذشته فقط علما در ترویج فرهنگ وقف نقش داشتند، عنوان کرد: رسانه‌ها با اعتماد سازی و اطلاع رسانی درست در خصوص وقف موجب آشنایی بیشتر مردم با این فریضه می‌شوند و رسانه‌ها ضمن رصد دقیق مدیریت وقف و اقدامات‌ وقف می‌توانند نشان دهند که وقف فقط مخصوص ثروت مندان نیست.
 
مدیر شبکه شما اظهار کرد: باید در همه‌ی سنین به گسترش و ترویج این فرهنگ توجه ویژه‌ای داشت مخصوصا در کودکی آشنایی کودکان با وقف موجب همکاری بیشتر آنان با وقف در جهت پیشرفت جامعه و کمک به نیازمندان می‌شود.
 
رسانه‌ها بر باور مردم به منظور ترویج وقف جهت‌دهی داشته باشند  
 
همچنین حجت الاسلام محمدرضا زائری از فعالان فرهنگی و رسانه ای کشور اظهار كرد: مفهوم وقف در تعالیم دینی ما دارای دو ركن، یكی در آسمان و یكی در زمین است.
 
وی افزود: امر وقف تنها توسط كسی می تواند انجام شود كه به آن اعتقاد داشته باشد؛ اگر اعتماد در زمین برای ادامه وقف بعد از مرگ وجود نداشته باشد وقفی صورت نمی گیرد.
 
حجت الاسلام زائری تصریح كرد: رسانه به عنوان یكی از اركان اطلاع رسانی در حوزه وقف می تواند ارتباط مطلوبی را بین دو ركن اعتقادی مادی و معنوی ایجاد كند.
 
وی در ارتباط با اهمیت رسانه ها در ترویج فرهنگ وقف عنوان كرد: امروزه مردم بر اساس علایق و میل خود زندگی و انتخاب می كنند كه در همین راستا رسانه می تواند به عنوان یك مرجع عمومی بر باورها و علایق مردم تاثیر داشته باشد و به آنها جهت دهد.
 
این فعال فرهنگی و رسانه ای با اشاره به اینكه رسانه در واقع فضای ارتباطی است، گفت: رسانه باید اعتماد سازی لازم را در بین مردم برای ماندگاری موقوفات انجام دهد.
 
وی خاطر نشان كرد: وقف، در جامعه اسلامی امری دستوری و اجباری نیست بلكه افراد بر اساس اعتقادات دینی و میل درونی آن را انجام می دهند.
 
حجت الاسلام زائری افزود: متاسفانه رسانه ها، گاهی در برنامه های خود نسبت به موضوعات دینی افراط می كنند و در زمان های نامناسب به تبلیغ و ترویج مفاهیم دینی می پردازند كه بیشتر باعث جدایی و دور شدن مخاطبین از این مقوله می شود.
 
بازخوانی مولفه های وقف گامی موثر در احیای تمدن اسلامی است
 
مدیر کل اوقاف خراسان رضوی در خصوص ششمین روز هفته وقف و تجلیل از بانوان واقف به ماندگارترین و معنوی ترین وقف توسط بانو گوهرشادآغا اشاره کرد.
 
حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد به شناسایی و بازخوانی مولفه های وقف در راستای احیاء تمدن اسلامی تاکید کرد.
 
گنابادی نژاد با اشاره به اینکه صیانت از وقف و مدیریت آن از اهمیت بالایی برخوردار است خاطر نشان کرد: رسانه کمک بسیاری در جهت ترویج فرهنگ وقف به رسانه می‌کند و سبب دقت بیشتر ما در مدیریت وقف شده زیرا همواره در حال رصد ادارات و سازمان‌ها می‌باشند.
/2759/