معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان قدیمی ترین سند وقفی موجود در این سازمان مربوط به سال 450 است ، گفت : این سند وقفنامه موقوفه ای است که در استان قزوین توسط یک بانوی واقف به ثبت رسیده است.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری هفته وقف، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی حاتمی، معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در هشتمین نشست مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مشاورین وزراء و دستگاههای اجرایی که به مناسبت هفته وقف به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه در موقوفه بزرگ هتل ارم برگزار شد ، اظهارداشت : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی چندی پیش سنت حسنه وقف را به مثابه آمپولی تشبیه کردند که در صورت تزریق به انسان عمر انسان را افزایش می دهد و برای وی تا سالیان سال ثواب و خیر به ثبت می رساند.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 170 هزار موقوفه در کشور وجود دارد ، گفت : این موقوفات در مجموع شامل یک میلیون و 200 هزار پلاک ثبتی و ملکی می شود که در حقیقت سرمایه وقف کشور محسوب می شود و مربوط به دوران قبل از اسلام و بعد اسلام در ایران است.
 
حجت الاسلام حاتمی با بیان اینکه اولین و قدیمی ترین سند وقفی موجود در سازمان اوقاف مربوط به بانوی خدیجه بنت ولی واقف نیک اندیشی است که در سال 450 هجری قمری در قزوین قناتی را برای عموم مردم وقف کرده است ، گفت : در ثبت همین 170 هزار موقوفه کشور قطعا بانوان ایران زمین نقش بسیاری داشته اند که یا خود واقف بوده اند یا همسر و مادر واقف هستند که وی را تشویق به این امر کرده اند که در نهایت می توان گفت وقف و موقوفات در ایران مدیون بانوان است.
 
معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در 9 ماهه سال 93 ، دو هزار وقف جدید در کشور ثبت شده است ، افزود : 300 مورد از این موقوفات توسط بانوان به ثبت رسیده است و جالب است بدانید بر اساس آمارها تنها 12درصد بانوان کشور دارای درآمد و شاغل هستند اما 15 درصد موقوفات جدید امسال را بانوان وقف کرده اند.
 
وی در پایان با بیان اینکه به لطف خداوند و با اقدامات صورت گرفته وقف در ایران اسلامی روز به روز در حال گسترش است ، خاطرنشان کرد : در کشوری که نوع دوستی در آن موج می زند نیابد جز این هم توقع داشت.
/2759/