بیمارستان حضرت عبدالعظیم(علیه السلام) از محل فروش اوراق وقف بصورت یک وقف جمعی توسط واقفان و نیک اندیشان در شهر ری احداث می شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری هفته وقف، ساخت بیمارستان تخصصی سرطان که از این به بعد آن را با نام «بیمارستان حضرت عبدالعظیم(ع)» خواهیم شناخت اول با یک ایده شروع شد. ایده ای که به صورت محدودتر قرن ها در ایران اجرا شده بود؛ با این شکل که نیک‌اندیشی نیاز مردم را می دید، بعد بخش یا تمام ثروت خود را برای رفع نیاز مردم وقف می کرد تا نیاز مداوم با نیکی مداوم برطرف شود.
 
اما گاهی نیاز گسترده‌تر از ثروت واقف بود پس، واقف اول بنیان یک کار خیر را می‌گذاشت و سایر مردم حتی شده با وقف چند آجر، موقوفه را تکمیل می‌کردند. 
 
مساجد زیادی با این روش در ایران ساخته شده و سرفراز، قرن‌هاست که چشمه خیرات خود را به واقفان خود جاری می‌کنند.
 
نیاز به ساخت بیمارستان فوق تخصصی برای بسیاری از خیرین و مسئولان مسلم بود، عدم امکان ساخت بیمارستان توسط یک یا چند نفر به دلیل هزینه‌های بسیار بالا نیز مسلم بود همچنان که کمک مردم در صورت اعلام نیاز قطعی بود، راهکار هم مشخص بود «وقف جمعی» اما وقفی جمعی‌تر و گروهی‌تر از گذشته و فقه پویای شیعه در این میان به کمک آمد.
 
مبانی فقهی وقف جمعی بر مبنای دیدگاه علمای اسلام استخراج و بنیان فقهی و سپس بنیان عملی بیمارستان فوق تخصصی سرطان به کمک انتشار اوراق وقف پایه‌گذاری شد. اداره کل اوقاف و امور خيريه استان تهران با کمک ديگر سازمان هاي ذي ربط گام اول را با انتشار اوراق وقف برداشت.
/2759/