امام جمعه خمینی شهر گفت : احیا و شناسایی موقوفات از ایجاد موقوفات جدید مهمتر است و عبادتی بزرگ محسوب می شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری هفته وقف، آیت الله شیخ عباس رحیمی، امام جمعه خمینی شهر اظهار داشت: احیا و شناسایی موقوفات از ایجاد موقوفات جدید مهمتر است و عبادتی بزرگ محسوب می شود. وی تصریح کرد: واقفین با اهداف مقدسی اقدام به انجام عمل خداپسندانه وقف نمودند و باید مسئولان با جدیت تمام در احیا و شناسایی موقوفات از دست رفته کوشا باشد.
 
امام جمعه خمینی شهر ادامه داد: متاسفانه در دوران قبل از انقلاب اسلامی افراد مزدور و سودجویان بسیاری با تصرف موقوفات ضررهای جبران ناپذیری را به این امانات وارد نمودند.
 
وی افزود: خوشبختانه در سالهای اخیر سازمان اوقاف با جدیت هرچه تمامتر در صحنه حضور یافته و در صدد احیا و شناسایی بسیاری از موقوفات برآمده است.
رحیمی خاطرنشان کرد: اگر موقوفات احیا نشوند دیگر اثری از خود موقوفات باقی نخواهد ماند و برکات آن نیز از بین می رود.
 
وی شناسایی موقوفات، بررسی اهداف و نیات واقف و نیز احیاء آن را از مهمترین مسئولیت های کارشناسان اوقاف عنوان کرد و گفت: باید به گونه ای کار کرد که مردم بتوانند به اوقاف اعتماد نمایند و برای اجرای نیت خیرخواهانه خود به این دستگاه اجرایی مراجعه و کارشناسان مربوطه را امین خود بدانند.
 
امام جمعه خمینی شهر عنوان کرد: سودجویی برخی از افراد در گذشته اعتماد مردم را به اوقاف و عمل نیک وقف کم نموده است و این مهم بر عهده مسئولان است تا بتوانند اعتماد از دست رفته را باز گردانند و مردم را به سوی این اقدام خداپسندانه جذب نمایند.
 
وی ضمن اشاره به اینکه موقوفه خواری از مال مردم خواری بدتر است گفت: علاوه بر مسئولان باید مردم با حساسیت بیشتری معاملات روزمره خود را انجام دهند تا خدایی ناکرده حق موقوفات ضایع نگردد.
 
رحیمی در ادامه به نیازهای روز جامعه و مشکلات موجود اشاره و بیان کرد: باید پس از نیازسنجی در جامعه موقوفات جدید را به سمت حل کاستی ها رهنمود کرد تا بتوانیم مشکلات روز را مرتفع سازیم.
 
وی گفت: بهتر است موقوفات با یک نیت واحد وقف نگردند و به صورت عام المنفعه باشد تا متولیان بتوانند در موقعیتهای اضطراری از آنها بهره مند شوند.
 
امام جمعه خمینی شهر به مشکلات طلاب نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه طلاب جامعه ما حافظ قرآن نیستند و این خود معضلی بزرگ است.
 
وی ضمن تاکید بر این مهم متذکر شد: بخشی از بودجه های فرهنگی اوقاف برای تربیت طلاب حافظ قرآن کریم سرمایه گذاری شود و باید بتوانیم قبل از ورود متقاضیان به حوزه علمیه آنان را به سمت حفظ قرآن سوق دهیم.
/2759/