جان کلام رهبری از مطرح کردن مباحث سبک زندگی، وارد شدن قرآن به بطن زندگی مردم است.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی، روز گذشته عده‌ای از مسئولان استان آذربایجان‌‎شرقی و صاحب‌نظران حوزه فرهنگ و قرآن در نشستی صمیمی و باهدف روشنگری برخی موانع پیشبرد اهداف قرآنی و فرهنگی نظام، باعنوان «بررسی و تحلیل دغدغه‌های قرآنی و فرهنگی رهبر معظم انقلاب» دورهم جمع شده و درباب مسائل مختلف قرآنی کشور و استان به بحث و گفت‌وگو پرداختند.
 
 باعنایت الهی و همت اکثر مسئولان که باوجود مشغله کاری فراوان و قرار گرفتن در ایام دهه فجر و ترافیک برنامه‌های مسئولان، خوشبختانه به دعوت ایکنا جواب مثبت داده شد و جمعی از مسئولان و صاحب‌نظران استان آذربایجان‌‎شرقی اعم از حجت‌الاسلام حسینی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه، حجت‌الاسلام تقی‌زاده، مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام خدیوی، رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان، امین‌فرد، رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی، حجت‌الاسلام حمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز، جمال‌پور، استاد حوزه و دانشگاه‌های استان، لایقی، معاون قرآن و عترت اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی، علمی، معاون آموزش و پرورش، کنعانی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، سیدی معاون پشتیبانی جهاد دانشگاهی و میزبان اصلی این نشست، قراچورلو، رئیس جهاد دانشگاهی و مدیرمسئول خبرگزاری ایکنای استان، روز گذشته 13 بهمن در سالن کنفرانس مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان دورهم جمع شده و درباب مسائل مختلف قرآنی کشور و استان به بحث و گفت‌وگو با یکدیگر پرداختند.
 
 حجت‌الاسلام سیدشهاب‌‎الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی دیگر سخنران این نشست نیز وجود دغدغه‌های قرآنی و فرهنگی را در تمام حرکات، گفتار و رفتار رهبر معظم انقلاب مشهود دانست و گفت: جان کلام رهبری در رابطه با مراحل مختلف سیر قرآن در زندگی انسان‎هاست و منظور و هدف نهایی از طرح کردن سبک زندگی اسلامی و قرآنی این است که قرآن به بطن زندگی مردم وارد شود.
 
وی ادامه داد: وقتی معظم‌‎له تأکید می‎‏فرمایند که در کشوری با 75 میلیون جمعیت باید 10 الی 15 میلیون حافظ قرآن وجود داشته باشد، هدف از حفظ قرآن را انس با قرآن و به کارگیری عملی قرآن در متن زندگی روزمره می‏دانند. آسیب مهمی که در کشور وجود دارد تشتت متولیان و دستگاه‎های فرهنگی و قرآنی است که با عدم برنامه‌‎ریزی و انسجام‌‎بخشی به برنامه‎های قرآنی، با معضلاتی همچون موازی‌‎کاری و هدررفت بودجه‎های فرهنگی و قرآنی مواجه می‌شود.
 
وی همچنین به نبود برنامه مدون و کلان برای پیشبرد اهداف قرآنی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: این امر باعث شده که جمعی در بیت خود معظم‎له ایده مهندسی فرهنگی را مطرح کنند؛ چراکه این غفلت‎ها و پشت‎گوش انداختن‎ها باعث شده که رهبر معظم انقلاب درجمع فرماندهان سپاه عدم توجه به هشدارهای ایشان درخصوص شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی دشمن شِکوه و گلایه کنند.
 
حجت‌الاسلام حسینی اظهار کرد : اینجاست که دستگاه‎های اصلی متولی امور فرهنگی و قرآنی اعم از اداره کل اوقاف، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی باید پاسخگو باشند که چرا از کانون فرهنگ، دین و خیزش انقلاب اسلامی که همان مساجد است، دور شده‌اند؟ امروز درسایه بی‎توجهی مسئولان، مساجد به سالنی برای برگزاری مراسم ختم تبدیل شده است و ما به دنبال این هستیم که برای تحقق کارهای قرآنی، کانون و دارالقرآن و مؤسسه ایجاد کنیم، درحالیکه اگر به مسجد به‎عنوان خاستگاه اسلام و انقلاب توجه شود، می‎توانست همه این دغدغه‎ها را درمحلی منسجم و تأثیرگذار تحقق بخشد. لذا تأکید رهبری بر مسائلی همچون حفظ، قرائت، تدبر در مفاهیم قرآن کریم و ... تلاش برای وارد کردن قرآن و درکنار آن ثقل اصغر، یعنی تعالیم اهل بیت(ع) به زندگی انسان‌‎هاست.
 
وی همچنین به تقسیم‌بندی سه و نیم بندی جمال‌‎پور درخصوص فرهنگ جامعه اشاره کرد و افزود: بهتر است از نیم بند فرهنگ غربی در اندازه کوچک و ناچیز سخن نگوئیم؛ چراکه اگر بنابر شفاف‎گویی باشد باید گفت که امروز دشمن اذعان می‌‎کند که فتح فرهنگی درایران اتفاق افتاده است که تغییر نوع سبک زندگی مردم از تغییر نوع دکوراسیون منزل و نحوه انتخاب لباس و خوراک گرفته تا ذائقه فرهنگی مردم، براین امر صحه می‎گذارد.
 
مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی گفت: آسیبی که دراین میان بر دیگر مسائل دامن می‎زند هم این است که تمام اقدامات و فعالیت‌‎های قرآنی و فرهنگی روی داده در کشور فقط برای اعلام آمار و ارائه گزارش عملکرد بوده، نه با فکر مهندسی شده و ورود عملی قرآن به سبک زندگی مردم؛ لذا در قدم اول باید از مرحله شعاردهی و شعارزدگی خارج شویم و علاوه بر اینکه همه مجموعه‎‏ها و مردم را به کار فرهنگی و قرآنی سوق داده و همراه کنیم، چند متولی محدود و متخصص این حوزه را برای جلوگیری از تشتت وانسجام‎بخشی به امور قرآنی و فرهنگی معین کرده و هماهنگ با یکدیگر عمل کنیم تا فرمایش رهبری نیز درباب مهندسی فرهنگی به شکلی صحیح و انسجام‎یافته از خانواده‎ها شروع شده و به محافل بزرگ اجتماعی و بین‎المللی تعمیم یابد
 
 گفتنی است سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم 5 الی 11 اسفند ماه درتبریز برگزار خواهدشد.
/2759/