نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تشریح ملاکهای معنوی ارزش گذاری انسان، گفت : ارزش تمام کارهای تربیتی، عمرانی، اقتصادی و... در استحکام و ماندگاری آن هاست.
 
به گزارش راسخون به نقل از مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی صبح امروز شنبه در کلاس درس هایی از نهج البلاغه ویژه مدیران دستگاه های دولتی صحبت های خود را با حدیثی از امیرمومنان علی (علیه السلام) آغاز کرد و گفت: امام علی(علیه السلام) می فرمایند که"بدانید برای جان های شما بها و قیمتی جز بهشت نیست پس جانتان را جز در برابر بهشت نفروشید".
 
وی اظهار داشت: برای قیمت گذاری هر چیزی معیاری وجود دارد و اندیشمندان نیز برای ارزش گذاری انسان معیارهایی را تعیین کرده اند که در این رابطه کتاب های فروانی تالیف شده است.
 
حجت الاسلام میرعمادی عنوان کرد: برای قیمت گذاری انسان دو نوع ملاک مادی و معنوی وجود دارد که یقینا ملاک های مادی مانند نسب، ظاهر و... ملاک های مناسبی برای ارزش گذاری انسان نیستند.
 
نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به احادیث و روایات در رابطه با ارزش گذاری معنوی انسان اشاره کرد و ادامه داد: در روایات اولین ملاک ارزش گذاری انسان علم و دانش اوست.
 
حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه عقل و خرد دومین ملاک معنوی ارزش گذاری انسان است تصریح کرد: معرفت و ادب و همت بلند و افق دید از دیگر ملاک های معنوی قیمت گذاری انسان هستند.
 
وی افزود: در نهج البلاغه در حدیثی حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند که "قیمت هر انسان به چیزی است که او را احسن و نیکو می دارد" که این حدیث خود در میان دانشمندان بحث فروانی دارد به گونه ای که سید رضی گردآورنده نهج البلاغه می گوید که برای این سخن نیز نمی توان ارزشی تعیین کرد.
 
نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد خاطرنشان کرد: برخی دیگر از اندیشمندان ملاک ششم ارزش گذاری انسان را میزان عمل نیکو و متقنی که آن شخص انجام می دهد تعیین کرده اند.
 
وی به اهمیت استحکام و ماندگاری کاری که انسان انجام می دهد اشاره کرد و ادامه داد: کارهای تعلیم و تربیت، عمرانی، علمی، اقتصادی و... که استحکام و دوام و خروجی مناسبی ندارند بی ارزش هستند و ارزش انسان به استحکام کاری است که انجام می دهد.
 
حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به اینکه خداشناسی، خودشناسی و اهل عبادت بودن وظیفه انسان است بیان داشت: حضرت علی(علیه السلام) انسان هایی که خود را نمی شناسند سرزنش می کند و می فرمایند که"بر جهل و نادانی انسان همین بس که خود را نشناسد".
 
وی در ادامه گفت: انسان ها باید ارزش خود را بدانند و مدیران باید بدانند در مسیر کسب رضای الهی و امام زمان(عج) و توسعه و پیشرفت جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی به چه اندازه مفیدند.
 
نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه انسان ها باید خود را در مسائل معنوی وزن کنند ادامه داد: حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند "کسی که برای شخصیت خود ارزش و کرامت قائل نشود هواهای نفسانی او را ذلیل، بی ارزش و خوار می کند. "
 
حجت الاسلام میرعمادی در پایان گفت: هر گناهی لکه ای در گوهر وجودی انسان می شود و هرچه تعداد این لکه ها بیشتر شود ارزش انسان پایین تر می آید.
/2759/