به مناسبت نزدیک شدن به برگزاری سی و دمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، مصاحبه ای انجام دادیم با آقای حجت الاسلام و المسلمین حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متن کامل آن در ادامه می آید:
 
•    باتوجه به دیدارهایی که با مقام معظم رهبری داشته اید، دغدغه ها و مطالبات معظم له در خصوص قرآن و مسابقات قرآن چه بوده؟
 
بیشترین دغدغه ی حضرت آقا این است که مردم با قرآن بیشتر مانوس باشند و فرهنگ قرآن در جامعه جاری باشد، خصوصا افراد مبلغین، قرآنی ها و مدیران بیشتر بتوانند از مضامین قرآن، معارف قرآن بهره مند باشند. حتی در کلماتشان بیشتر استفاده کنند و در سخنرانی ها بیشتر بهره ببرند. این ها به عنوان دغدغه های اصلی است که می تواند مسابقات قرآن به فضا سازی، ترغیب مردم برای نزدیک شدن به فرهنگ و انس با قرآن کمک کند. مجموعه ی فعالیت های ما در نهاد های مختلف، سازمان ها و موسسات می تواند مردم را تشویق کند که بیشتر با قرآن انس بگیرند.
 

•    مهمترین اهداف برگزاری مسابقات قرآن چه چیزهایی است؟ 
 
در حقیقت برترین هدف، تشویق جوان ها و نوجوان ها به نزدیک شدن با معارف قرآنی و انس با قرآن است. در حقیقت  این ها یک فعالیت های تبلیغی و ترویجی است. وقتی ما صحبت از مسابقه در هر رشته ای می کنیم، منظور این است که آحاد مردم به آن رشته متوجه بشوند که اگر مهارتی داشته باشند در یک زمینه ای رقابتی خواهد بود و آن رقابت ها منجر به احراز رتبه و جوایز معنوی و مادی برایشان می شود. بنابراین، به نظرم بیشتر فضا سازی در سطح جامعه با مسابقات انجام شود.
 

•    با توجه به تلاش استکبار برای منزوی کردن ایران در منطقه، حضور کشورهای متعدد از سراسر جهان در این مسابقات چه تأثیری در مقابله با آن دارد؟
 
اگر ما بتوانیم مسابقات بین المللی قرآن را که توسط سازمان اوقاف انجام می شود، برد بین المللی آن را زیاد کنیم، دو فایده دارد. یکی اینکه به مردم و مسلمانان جهان می فهمانیم که مردم ایران مانوس با قرآن هستند و حافظ یا قاری هستند. پس این شبهه را رفع می کند که ما با قرآن انس کمتری داریم. دوم این که افرادی در سایر متسابقین، داوران، دست اندرکاران و مهمانانی که از کشورهای دیگر می آیند، از نزدیک شاهد رقابت بسیار خوب جوانان ایران هستند. 
 
طبیعتا این ها سفیرانی برای ما در کشورهای دیگر می شوند که هر شخصی در کشورهای دیگر مقاله یا سخنرانی یا پرسشی در مورد ایران و مسابقات داشته باشند، آنها رسما می توانند پاسخ دهند و همین هم همیشه بوده است که موقع بازگشت، آثار خوبی برای ما داشته است. چهره های برجسته ای که از کشورهای دیگر آمده اند، خودشان یک مبلّغ شده اند.
 

•    حضور و حمایت مسئولان دولت در زمان برگزاری، استقبال و بهبود کیفیت مسابقات چقدر اهمیت دارد؟
 
وقتی یک پروژه ملی انجام می شود، خوب است که به میزان اینکه پروژه اهمیت دارد و اهمیت ها شمرده شد، تنها فکر نکنند به یک نهاد اختصاص دارد. آن نهاد وظیفه ی خود را انجام میدهد. اما، نهاد های دیگر به یک میزان و شکلی با آن رویداد و رخداد مواجه شوند، آن را تقویت کنند، بازدید کنند، شرکت کنند. کمک های مادی و معنوی می توانند داشته باشند. اقشار خود را دعوت کنند. روزنامه ها به آن بپردازند. ائمه جمعه و روزنامه ها به آن بپردازند. در کل، یک کار ملی و همه جانبه در مورد آن انجام شود. وگرنه منتسب به یک نهاد می شود و از بین میرود و خیلی آثار تبلیغی نخواهد داشت.
 

•    برگزاری این مسابقات تا چه اندازه در فرهنگ و اقبال مردم به سمت قرآن موثر است؟
 
عرض کردم این ها زمینه سازی انس مردم را فراهم می کند. تشویق بین مردم ایجاد می شود. و بهرحال توجه مردم به سوی قرآن جلب می شود. البته ما مسابقه صرف دو یا سه روز مراد ما نیست، بلکه ما باید متداوم، بلافاصله در هفته ی دیگر رخداد دینی و قرآنی داشته باشیم. این ها اگر استمرار داشته باشد، آثار خود را خواهد داشت. و الا همان طور که مشهور است که با یک گل بهار نمی شود، با یک مسابقه هم مردم به فرهنگ قرآنی روی پیدا نمی کنند.
 

•    به نظر شما نقاط ضعف و نقاط قوت مسابقات قبلی چه عواملی بوده است؟
 
باید از همه خدمتگزاران به این برنامه ها باید تشکر کرد. من احساس می کنم در تنوع بخشی کارهایمان کمی عقب هستیم. آموزه ای از امیرالمومنین علیه السلام است که دو روز یک شخص نباید یکسان باشد. دو مسابقه هم نباید یکنواخت برگزار باشد. از حیث موضوع، جمعیت، مکان، از حیث نوع برپایی مسابقات.
 
 برای مثال الگوی خیلی از ما مسابقات مالزی است که خیلی با شکوه برگزار می شود. بنده شکوه را در مسابقات خودمان کمتر می بینم. میشود این شکوه را با تمهیداتی، افرادی را بفرستیم تا ببینند و بالاخره این شکوه بخشی از همان اهدافی است که ما داریم.
 
همه ی مسابقه قوت است. داوری خوب در این مسابقات، متسابقین و میهمان های حاضر از کشورهای مختلف، انظباط و نظم از نقاط قوت ماست. تقریبا این سال ها همه ی موارد وجود داشته است.
 

•    چه انتظاری از مسئولان دولت برای اینگونه مسابقات بزرگ دارید؟
 
وقتی ما یک کار استانی انجام می دهیم، باید مسئول استان بیایند، وقتی کار شهرستانی انجام می دهیم، مسئولین شهرستان، مردم و فرهیختگان باید بیایند، وقتی که کار ملی انجام می شود، نیاز دارد که در رده ملی نخبگان، فرهیختگان، قرآنی ها توجه کنند. شاید همه ی آنها نتوانند وقت بگذارند اما بلاخره حضورشون، اظهار نظرشون، نقد آن ها خیلی اهمیت دارد و مخصوصا فرهیختگان جامعه اگر هر سال در این مسابقات بیایند، مسابقات بهتر برگزار خواهد شد.
 

مصاحبه: روابط عمومی – رضا جمشیدکیانی
/2759/