به مناسبت نزدیک شدن به برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، مصاحبه ای انجام دادیم با آقای رضا مفید معاون محترم مدیرکل روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه که متن کامل آن در ادامه می آید:
 
•    مسابقات بین المللی قرآن در چه محورهایی و با حضور چه تعداد شرکت کننده برگزار می شود؟
 
با تبریک حلول ماه رجب مسابقات بین المللی قران کریم یکی از برنامه های مهم قرآنی جمهوری اسلامی ایران است که هر سال در دو رشته حفظ و قرائت برگزار می شود.
 
در سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم که سال گذشته برگزار شد 110 تن از متسابقین از 71 کشور جهان حضور داشتند و با یکدیگر به رقابت پرداختند.
 
معمولاً از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی دو نفر از متسابقین آن در رشته حفظ و قرائت شرکت می کنند ، اما برخی از کشورها ، علاوه بر متسابقین ، همراهانی را نیز روانه مسابقات می کنند که از آن جمله می توان به مصر اشاره کرد.
 
امسال نیز پیش بینی حضور حداکثری نمایندگان کشورها از 5 قاره جهان وجود دارد و عمده تمرکز سازمان اوقاف برای دعوت متسابقین بر روی قاره های امریکا و اروپا بوده است.
 
سازمان اوقاف و امور خیریه در شاکله اصلی برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم نقش اصلی و کلیدی را دارد ، اما در مسائل فنی برگزاری مسابقات ، بعهده داوران بین المللی است که متسابقین برتر را هدایت ، راهنمایی و انتخاب کنند.
 
البته در کنار برگزاری این بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام ، همایش پژوهش های قرآنی و همایش بانوان قرآنی با محوریت تجلیل از مقالات برتر و شخصیت های ارزنده علمی قرآنی برگزار می شود.
 
ـ در کنار این اجتماع بزرگ بین المللی قرآنی ، همه ساله شاهد برگزاری نمایشگاهی با موضوعات قرآنی اعم از کتب ، صنایع دستی ، نرم افزار و ... هستیم که همه ساله مورد استقبال میهمانان خارجی و هموطنان قرار می گیرد.
 

•    مهمترین اهداف برگزاری مسابقات قرآن چیست؟
 
برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران ، یکی از مهم ترین ابزاری است که می توانیم از طریق آن به جهانیان نشان دهیم که نه تنها ایران اسلامی منزوی نیست ، بلکه با حضور قدرتمند قرآنی ، می تواند تعامل بیشتری با جهانیان داشته باشد.
 
بازدید متسابقین از پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران و آشنایی نزدیک با توانمندی های آن به عنوان یک کشور اسلامی خود به خود می تواند نوعی تبلیغ برای ما باشد.
 
همچنین حضور شرکت کنندگان در این محفل بین المللی قرآن و انعکاس آن از رسانه های بین المللی بسیاری از تبلیغات سوء استکبار جهانی را در مورد کشورمان می تواند بی اثر کند.
 
دیدار متسابقین با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رهنمودهای ایشان در مورد وحدت مسلمانان و تشکیل صف واحد علیه اسرائیل غاصب و امریکای جنایتکار از دیگر اهداف برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام است.
 
اما مهم ترین ویژگی برگزاری این مسابقات می تواند ، این باشد که پیام انقلاب اسلامی و اسلام سیاسی را که برگرفته از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را به جهانیان منتقل کند.
 

•    با توجه به تلاش استکبار برای منزوی کردن ایران در منطقه، حضور کشورهای متعدد از سراسر جهان در این مسابقات چه تأثیری در مقابله با آن دارد؟
 
همانطوری که توضیح داده شد ، حضور متسابقین از 5 قاره جهان در ام القرای جهان اسلام خود به خود نوعی تبلیغ و انتقال این پیام می تواند باشد ،که جمهوری اسلامی ایران نه تنها منزوی نیست ، بلکه قادر است حتی با کشورهای غیر همسایه خود تعامل و ارتباط نزدیکی داشته باشد.
 
شاهد ما برای این موضوع، حضور متسابقینی از قاره امریکای لاتین در دوره قبل مسابقات است.
 
مسلماً حضور متسابقین در این رویداد بزرگ قرآنی و بازگشت آنها به کشورشان می تواند بازگو کننده مشاهدات و الگوهای قرآنی جمهوری اسلامی ایران باشد و این موضوع خود به خود علاوه برتبلیغ برای ما  ، تبلیغات منفی آنها را خنثی خواهد کرد.
 

•    حضور و حمایت مسئولان دولت در برگزاری، استقبال و بهبود کیفیت مسابقات چقدر اهمیت دارد؟
 
مسلماً حضور و حمایت مسئولان دولت علاوه بر پشت گرمی برای برگزار کنندگان این رویداد بزرگ قرآنی ، نشان دهنده اهتمام و توجه ویژه آنان به سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم خواهد بود.
 
همچنین این پیام را به جهانیان منتقل خواهد کرد که همانطور که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود فرمودند می تواند الگو و نمادی از همدلی و همزبانی مسئولان جمهوری اسلامی در این عرصه باشد.
 

•    برگزاری این مسابقات تا چه اندازه در فرهنگ و اقبال مردم به قرآن موثر است؟
 
تلطیف و قرآنی کردن فضای جامعه ، خود به خود این پیام را به مردم عزیزمان انتقال می دهد که در ماه رجب و شعبان که ماه های عبادت و بندگی خدا و تلاوت قرآن کریم است ، بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام که در ام القرای جهان اسلام برگزار می شود و خود این موضوع تأثیرگذاری و آماده سازی فضای قرآنی را در جامعه چند برابر خواهد کرد.
 
بی شک حضور متسابقینی با فرهنگ ، زبان ، نژاد و ... متفاوت در سی و دومین دوره مسابقات علاوه بر اینکه توجه کشورهای اسلامی و غیر اسلامی به آن جلب خواهد کرد ، در اقصی نقاط میهن اسلامی نیز فضایی معنوی و سرشار از همدلی و همزبانی همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند ، ایجاد خواهد کرد.
 

•    چه انتظاری از مسئولان دولت برای اینگونه مسابقات بزرگ دارید؟
 
انتظار ما از دولتمردان در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال همدلی و همزبانی نامگذاری کرده اند ، مشارکت و حضور فعالانه در این عرصه قرآنی است ، چرا که سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، عرصه ای است که ما می توانیم ، پیام انقلابمان را از طریق آن به جهانیان برسانیم.
 
مسلماً حضور شخصیت های طراز اول کشور و مسئولان در سطوح مختلف و یاری کردن آنان ، در برگزاری هر چه باشکوه تر آن می تواند نقش مفید و تأثیرگذاری داشته باشد.
 
الحق و الانصاف این را هم باید یادآور شد که مسئولان کشوری تاکنون با حضور در سی و یک دوره آن ، توانسته اند به آن غنای بیشتری را ببخشند و حضور آنان پیام وحدت بخش اسلام سیاسی را به جهانیان ارائه کرده است.
 

•    به نظر شما نقاط ضعف و نقاط قوت مسابقات قبلی چه عواملی بوده است؟
 
بی شک برگزاری هر دوره از مسابقات ، تجربه ای برای آن محسوب می شود و از این منظر ، برگزاری سی و یک دوره مسابقات قرآنی ، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان وزنه و محکی برای مسابقات بین المللی قرآن کریم تبدیل کرده است ، که نخبگان قرآنی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی با جمع شدن در زیر یک سقف ، همه توان و قدرت خود را در زمینه حفظ و قرائت به منصه ظهور برسانند.
 

مصاحبه : روابط عمومی – رضا جمشیدکیانی
/2759/