یکی از قاریان بین المللی کشورمان ضمن ارائه پیشنهادهایی برای ارتقاء هرچه بیشتر مسابقات بین المللی قرآن ایران، گفت : یکی از ویژگی های رقابت های بین المللی قرآن ایران تدارکات مناسب برای شرکت کنندگان و حاضران در این مسابقات است.
 
به گزارش راسخون، حسن رضائیان، قاری بین المللی کشورمان، در گفت وگو با ستادخبری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات قرآن در هر سطحی تأثیر به سزایی در ترویج فرهنگ قرآنی دارد، گفت: یقیناً برگزاری مسابقاتی باکیفیت و گستردگی مسابقات بین المللی قرآن ایران در این زمینه نقش و تأثیری بی بدیل دارد.
 
رضائیان با بیان اینکه ایجاد رقابت فی نفسه تلاش ها را برای ارتقاء کیفیت بیشتر خواهد کرد، افزود: برگزاری مسابقات قرآن باعث می شود تا علاقه مندان به قرآن برای حضور در این مسابقات مراجعه بسیار بیشتری به جلسات آموزش قرآن داشته باشند و در مسابقات خود را در بوته آزمایش قرار خواهند داد، البته باید در این زمینه یک تحقیق میدانی صورت بگیرد تا مشخص شود که چه میزان این اثرگذاری ملموس بوده است.
 
این قاری بین المللی کشورمان در ادامه در مورد رقابت های قرآنی بین المللی در دنیای اسلام، تصریح کرد: در حال حاضر مهم ترین رقابت های قرآنی که در دنیای اسلام برگزار می شود و طرفداران خاصی هم دارد، رقابت های ایران و مالزی است، از نظر قدمت مسابقات مالزی قدیمی ترین مسابقاتی است که برگزار می شود و به همین سبب از شهرت بیشتری نیز برخوردار است.
 
وی با بیان اینکه در یک دوره نیز در مسابقات قرآن مالزی حضور داشته است، خاطرنشان کرد: این مسابقات با شکوه خاصی برگزار می شود و در داخل کشور مالزی به آن بسیار اهمیت داده می شود، یکی از عواملی که باعث شده تا این مسابقات به این میزان از شهرت و اعتبار برسد این است که داوران مالزیایی بسیار کمی در آن قضاوت می کنند.
 
رضائیان عنوان کرد: به اعتقاد من حضور داوران غیر مالزیایی در مسابقات قرآن مالزی بخش زیادی از بار اعتباری مسابقات را به تنهایی بر دوش می کشد. ما نیز باید در مسابقات بین المللی کشورمان از تعداد کمتری از داوران ایرانی استفاده کنیم، چرا که هرچند نادرست اما شائبه هایی را در بین برخی شرکت کننده ها ایجاد خواهد کرد.
 
این قاری بین المللی اذعان کرد: ما نباید کاری کنیم که این سؤالات و شائبه ها در ذهن شرکت کنندگان و در ذهن مردم ایجاد شود، اگر می خواهیم این گونه باشد گام اول محدود کردن تعداد داوران ایرانی در مسابقات است، اگرچه این سؤالات بی جاست اما به هر حال در ذهن تعدادی وجود دارد.
 
وی در ادامه در مورد مهم ترین ویژگی مسابقات قرآن ایران، گفت: یکی از مهم ترین ویژگی های این مسابقات این است که تعداد زیادی از علاقه مندان به فعالیت های قرآنی از ملیت های مختلف به مدت چند روز دور هم جمع می شوند و این گام مهمی برای ایجاد وحدت است.
 
رضائیان بحث تدارکات را یکی دیگر از ویژگی های مسابقات بین المللی قرآن ایران عنوان کرد و افزود: به اعتقاد من در بحث اجرایی و خدمات رسانی مسابقات ایران در بهترین سطح و به بهترین نحو برگزار می شود.
 
این فعال قرآنی کشورمان در ادامه در مورد اینکه از چه راه هایی می توان بر سطح کیفی مسابقات افزود، تصریح کرد: حضور قاریان و حافظان برجسته و طراز اول یکی از راه های افزایش کیفی مسابقات در بعد فنی است، برای این کار هم باید گزینش ها به بهترین نحو صورت بگیرد، به اعتقاد من این گزینش می تواند از طریق اعزام کمیته های گزینش به کشورهای مبدأ صورت بگیرد.
 
وی در ادامه در مورد حضور در مسابقات ایران و کسب رتبه در این مسابقات، خاطرنشان کرد: سالی که من در مسابقات حضور داشتم ، دوره دوازدهم یا یازدهم بود که در آن سال اتفاقی که در مسابقات افتاد که بسیار بی نظیر بود و تا حدودی هم باعث کیفی شدن مسابقات شده بود.
 
رضائیان عنوان کرد: در آن سال شرکت کننده هایی که حضور داشتند از سطح و آمادگی بسیار بالایی برخوردار بودند که یکی از آنها «صداقت علی» از کشور پاکستان بود، این قاری شاگرد مخصوص استاد «عبدالباسط» بود، این شرکت کننده در داخل هتل تمامی عکس هایی که همراه با استاد عبدالباسط در کشورهای مختلف حضور داشته و تلاوت کرده بودند را به ما نشان می داد.
 
این قاری بین المللی کشورمان تصریح کرد: در آن سال تمام افرادی که حائز رتبه شدند همه عبدالباسطی بودند، من که نفر اول بودم سبک عبدالباسط داشتم، نفرات دوم، نفر سوم که لبنانی بود و نفر چهارم که از آفریقای جنوبی بود، همه عبدالباسطی بودند و این باعث تعجب همه شده بودند.
/2759/