رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه آئین نامه جدید مسابقات قرآن در سطوح مختلف در حال تدوین است، گفت : برگزاری مسابقات قرآن تاکنون تاثیر مهمی در ارتقا فرهنگ قرآنی در جامعه داشته است اما هنوز با اهداف عالی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند، فاصله داریم.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی صبح امروز در ششمین مجمع سراسری مسئولان و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه در مجتمع آدینه تهران با بیان اینکه مسابقات بین المللی قرآن کریم در طول سه دهه برگزار شده است ، اظهارداشت : زمان آن رسیده است ، بررسی کنیم، این مسابقات چه تاثیری در ارتقا فرهنگ قرآنی جامعه و همچنین انس با قرآن دارد البته هنوز با اهداف عالی برگزاری و اهدافی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند ، فاصله داریم.
 
وی اضافه کرد : مسابقات قرآن در ایران پیش از ایجاد ساختار قرآنی در وزارت آموزش و پرورش ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تبلیغات و ... توسط اوقاف برگزار می شده و نقش محرک و انگیزه بخشی را در میان جوانان داشته است.
 
حسینی با اشاره به اینکه در سال 1360 که این مسابقات برگزار شد ، افرادی همچون استاد پرهیزگار و استاد سادات فاطمی شرکت داشتند ، گفت : در آن سال به تعداد انگشتان یک دست هم حافظ کل قرآن در کشور نبود، اما برگزاری آن دوره مسابقات ، انگیزه ای در جوانان برای تربیت حافظان و قاریان ایجاد کرد.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه مسابقات قرآن متاسفانه هم اکنون برای قاریان و حافظان استرس زاست ، افزود : نوع برگزاری این مسابقات را باید تغییر دهیم لذا آئین نامه جدید از دو ماه پیش در حال تدوین است تا مسابقات سطح بندی شود و قاریان و حافظان با کسب حدنصاب هایی به عنوان عالی ، ممتاز و یا خوب سطح بندی شوند.
 
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر قرائت با خشوع و معنامحور تاکید دارند اما این مهم در آئین نامه داوری مسابقات دیده نشده است ، گفت : توجه به موضوعی همچون صوت و لحن و یا تجوید در آئین نامه مسابقات موجب توجه و رشد در میان جامعه قرآنی می شود .
 
حسینی اضافه کرد : تدوین آئین نامه جدید مسابقات قرآن از دو ماه پیش بنا بر بازه زمانی 5 ساله پیش بینی شده برای آئین نامه گذشته آغاز شده است و ان شاء الله دوره جدید مسابقات قرآن در سطح شهرستانی بر اساس این آئین نامه برگزار خواهد شد.
/2759/