شش برند زعفران تقلبی و بیماری‌زاکشف شد.زعفران تقلبی و غیراستاندارد با نام‌های تجارتی ممتاز مادر ، نمونه قائنات ، ایران زمین ، ممتاز یاقوت و کادوی خراسان ، بیلُند عرضه می شود. 

 

به گزارش راسخون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مدیرکل استاندارد استان تهران از شناسایی شش برند زعفران تقلبی و بیماری‌زا در این استان خبر داد.

 

 مسلم بیات با هشدار درباره  مصرف زعفران‌ها غیراستاندارد گفت: با توجه به تقلبات گسترده در باره زعفران گفت : بازرسی‌های جدی در این زمینه از بازار مولوی تهران انجام و منجر به کشف شش برند زعفران تقلبی و غیراستاندارد با نام‌های تجارتی ممتاز مادر ، نمونه قائنات ، ایران زمین ، ممتاز یاقوت و کادوی خراسان ، بیلُند شد.


بیات افزود: زعفران‌های تقلبی منشا گیاهی ندارند وعموما در کشورهای اطراف و با مواد قندی نشاسته‌ای و بعضا با رنگ‌های مصنوعی صنعتی و غیرمجاز نظیر تارترازین با قدرت رنگدهی بالا و تاثیرات سرطانزایی تولید می‌شود.


وی گفت: این زعفران‌‌ها به صورت کاملا سنتتیک و با اختلاط محصول گیاهی اصلی با بافت مشابه تهیه می‌شود.بیات تاکید کرد:این زعفران‌ها به دلیل بسته‌‌بندی در منازل و جعل نشان استاندارد ، به سختی قابل ردیابی هستند .


 بیات افزود:  برای حصول اطمینان از سلامت محصول و اعتبار پروانه کاربرد علامت استاندارد ، کد ده رقمی مندرج در زیر علامت استاندارد را به سامانه پیامکی 10001517 ارسال و کنترل کنند

 

/117/