مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت : بیشترین وقف‌های به ثبت رسیده در استان اردبیل مربوط به وقف عزاداری حسینی و اطعام و احسان در این ماه است.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، حجت‌الاسلام اکبر قیامی ، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل اظهار کرد: در ماه محرم سعی می‌کنیم تا نیات واقفان را با دقت کامل به انجام برسانیم چرا که انجام نیات واقفان زمینه خوشنودی خود واقفان و خانواده‌های آنها را فراهم می‌آورد.
 
وی با بیان اینکه در قالب قرارگاه سیدالشهدا معاونت فرهنگی ما تصمیم گرفته که تا تمامی این نیت‌ها را در این دو ماه احصا کرده و با قید زمان و مکان اجرای نیات واقفان در دستور کار باشد، افزود: ما با توجه به الزام این وقف‌های انجام شده تلاش خواهیم کرد تا در مکان و زمانی که واقف شرط گذاشته است انجام نیات را شاهد باشیم.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با بیان اینکه هم در دهه اول و هم دهه دوم محرم در کنار عزاداری‌ها با نیات واقفان اطعام و احسان نیز به انجام می‌رسد، گفت: ما در ماه محرم بیش از 20 هزار پرس غذا را به نیات واقفان در بین افراد نیازمند توزیع خواهیم کرد.
 
قیامی بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا در دهه دوم محرم آیین‌های سوگواری در مسجد اعظم و با دعوت از حجت‌الاسلام فروغی با شکوه خاص توسط اهالی حسینی اردبیل برگزار شود.
 
وی به راه‌اندازی 15 دفتر مشاوره و پاسخگویی به سئوالات شرعی هموطنان در امامزاده و بقاع متبرکه اشاره کرد و ادامه داد: نمایشگاه فرهنگی در هشت مکان و ایستگاه توسعه و ترویج امر وقف در هشت مکان در ایام ماه محرم دایر بوده و به هموطنان ارائه خدمات می‌کند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با یادآوری اینکه در 9 بقعه خیمه معرفت دایر شده و تلاش می‌شود در قالب این خیمه‌ها اهداف قیام امام حسین (ع)، انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر و نماز به انجام برسد، یادآور شد: محوریت فعالیت این مراکز ترغیب و تشویق جوانان به انجام فرایض دینی در اول وقت است.
 
 قیامی از عزاداران حسینی خواست تا در برپایی نماز اول وقت اهتمام جدی داشته باشند و عمل مستحبی را به عمل واجب ترجیح ندهند.
 
وی از برگزاری نماز ظهر عاشورا در امامزاده‌های شاخص استان خبر داد و تصریح کرد: در اردبیل نماز ظهر عاشورا در امامزاده سید صدرالدین اردبیل برگزار خواهد شد.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با بیان اینکه امامزاده‌ها و بقاع متبرکه قطب فرهنگی و پناهگاه معنوی مردم هستند، افزود: قطعا حضور هیئت‌های مذهبی و دستجات عزاداری در امامزاده‌ها و بقاع متبرکه زمینه ترویج و گسترش این فضا را بهتر فراهم می‌آورد.
 
قیامی یادآور شد: ما روزانه در این مکان‌ها میزبان بیش از 29 دسته و هیئت عزاداری خواهیم بود تا با محوریت این قطب‌های فرهنگی آیین‌های معنوی ماه محرم برگزار شود.
 
وی با بیان اینکه در 25 امامزاده و بقاع متبرکه آیین شام غریبان و در 17 مکان محافل انس با قرآن و ترویج کلام الهی به انجام می‌رسد، گفت: ما تصمیم گرفتیم تا نشست‌های صنفی را با گروه‌های مختلف در ترویج امر وقف انجام داده و در پنج بقعه زمینه آشنایی بیشتر مردم با امر وقف فراهم آید.
/2759/