از همان ابتدای دوران صنعت، آلودگی جیوه همیشه در محیط زیست وجود داشته است به خصوص در رودخانه ها و اقیانوس ها. در نتیجه آبزیان مورد مصرف همیشه دارای سطح بالیی از جیوه بوده اند که خوردن آنها می تواند منجر به مسائل جدی برای سلامتی گردد.

 

به گزارش راسخون ، به تازگی محققان استرالیایی با استفاده از مواد ساخته شده از پوست مرکبات یک روش ساده و مقرون به صرفه ایی را برای حذف جیوه از محیط کشف کرده اند.در گذشته تلاش های زیادی در جهت جدا کردن جیوه از سنگ معدن انجام می شد و برای این کار اغلب نیاز به ماشین آلات و فرآیند های کاری بزرگی بود که کارآمدی کمتر از 100 در صد داشتند و برای محیط های دریایی مناسب نبود. همچنین مواد جذب جبوه که از اکسید آلومینیوم ساخته می شد یک روش موثر، ساده و کم هزینه برای جدا کردن جیوه از آب آشامیدنی محسوب می شد.ولی محققان ماده جدیدی را ساخته اند که قادر به حذف جیوه از خاک و آب بوده و از زباله های قابل بازیافت آلی ساخته شده و روشی پایدار برای رفع آلودگی جیوه است.


ترکیبات اصلی این ماده جدید پلیمری است که در پوست چرب مرکبات وجود دارد و هر ساله در سرتاسر جهان، هزاران تن از آن دور انداخته می شود. ترکیب اولیه این ماده سولفور- لیمونن است که هر دو در سوخت و همچنین پوست مرکبات یافت می شوند و میل پیوندی خوبی با فلزات دارند.

 

با استفاده از این دانش، محققان دریافتند که با استفاده از این ماده در محلول دارای جیوه، حدود 50 درصد از آلودگی به جیوه از بین رفت. آنها معتقدند که این روش می تواند در تهیه آب آشامیدنی سالم کارآمد باشد. همچنین ماده تهیه شده از پوست مرکبات می تواند  در زمانی که در معرض آلودگی با جیوه قرار می گیرد تغییر رنگ دهد.


دانشمندان امیدوار هستند که با استفاده از این مواد در صافی ها بتوانند جیوه موجود در خاک و آبهای زیرزمینی را شناسایی کرده و به تصفیه آب و خاک کمک کنند.


منبع : گیزمگ

مترجم : فرزانه عالی نژادیان

/117/