دکتر علی لاریجانی با بیان اینکه دوری از قرآن عامل اصلی بلاهایی است که سر بشریت آمده است به ضبط دارایی های ایران در امریکا اشاره کرد و گفت : امروز امریکایی ها وجوهی از ملت ایران را با استدلال های مسخره ضبط کرده اند، که با این وضع امنیت در دنیا حاکم نمیشود.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی چهارشنبه 22 اردیبهشت ماه در آیین افتتاحیه این مسابقات ضمن قدردانی از نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و دست اندارکاران برگزاری این گردهمایی بزرگ قرآنی تقارن این رویداد با اعیاد شعبانیه را تبریک گفت.
 
وی در ابتدا با اشاره به روایتی از امام علی (ع) مبنی بر اینکه هر کس با قرآن است بی نیاز از هر چیزی است اظهار داشت: در سنت دینی ما معیار بی نیازی در زندگی فردی با قرآن بودن، حامل بودن، پیرو بودن و تلاش در فهم و عمل به قرآن است.
 
لاریجانی ادامه داد: سعادت انسان در آموزه های دینی همراه قرآن بودن و عمل به آن است، بنابراین سعادت واقعی در مکتب ما به شهرت، مقام دنیوی و لذت های دنیایی نیست، بلکه در گرو حامل و عامل به قرآن بودن است.
 
وی همچنین به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) با این مضمون که حاملان قرآن در پوشش رحمت الهی و عاملان قرآن عرفای اهل جنت هستند تصریح کرد:   در سنت اسلامی ما سعادت یک راه روشن دارد لذا خداوند تمسک به قرآن را پیمودن راه از تاریکی به روشنایی می داند و در لسان نبی مکرم اسلام (ص) حاملان قرآن در پوشش نور و رحمت الهی و عرفای اهل بهشت معرفی شده اند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که اگر سعادت فرد در مکتب ما منوط به حامل و عامل قرآن بودن است آیا در وجه اجتماعی نیز چنین راهی پیش پای جوامع است گفت: امام رضا (ع) می فرماید: هر گاه انسان مسلمان در خانه قرآن بخواند اهل آسمان آن خانه را آن گونه می بینند که اهل دنیا ستاره درخشانی را در آسمان می نگرند.  این روایت نشان می دهد که قرآن خوانی حتی به صورت فردی یک اثر تکوینی در فرد و یک اثر وضعی در جامعه و زندگی اجتماعی دارد.
 
لاریجانی خاطر نشان کرد: تلاوت قرآن به صورت فردی در یک خانه نه تنها تأثیر بر رفتار و روحیات آن فرد دارد بلکه بر خانواده و جامعه نیز اثر وضعی می گذارد که وجوهی از آن قابل درک است. بنابر این اگر در خانه ای قرآن خوانده شود بر طبق روایت امام رضا (ع) کارها در آن خانه آسان، خیرزیاد و ساکنان آن خانه در فزونی قرار می گیرند. یعنی تلاوت قرآن توسط یک فرد در خانه، سرنوشت کل خانواده و به طبع آن جامعه را تغییر می دهد.
 
وی با تأکید بر اینکه برکت در خانواده از نظر عِده و عُده و رشد مادی و معنوی در گروه تلاوت قرآن است که در کل خانواده و جامعه تأثیر می‌گذارد تصریح کرد: بر همین اساس است که پیامبر خدا می فرماید خانه های خود را به تلاوت قرآن نورانی کنید زیرا که کمال یافتگی، خیر وارتقاء سطح شخصیتی و رشد مادی ومعنوی و فزونی خیر وبرکت در سایه تلاوت، تدبر و عمل به قرآن است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: البته در روایات و احادیث برای عامل و حامل قرآن بودن ویژگی هایی بیان شده است که باید فهم و عمل در قرآن داشته باشد و آن را در زندگی خود استمرار بخشد و متذکر و عامل به قرآن در خانه و جامعه نیز باشد که یک جامعه می تواند در سایه عمل به قرآن به چنین کمالی دست یابد.
 
دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه در جامعه قرآنی باید برای فهم و تدبر و عمل به قرآن تلاش شود در این صورت آن جامعه و مدینه نورانیت پیدا می کند اظهار داشت: برای تحقق این مسئله ابتدا باید صدای شهر صدای قرآن باشد که در گذشته نیز این گونه بود که امروزه متأسفانه در بسیاری از مساجد به دلیل برخی مسائل این موضوع منسوخ شده است در حالیکه صدای قرآن اثر وضعی در جامعه دارد.
 
وی ادامه داد: ساختار جامعه و حکومت و اجتماع نیز در یک جامعه قرآنی یک ساختار قرآنی است و الگوی حکومت و جامعه نیز نبوی و مهدوی است که ما برای مدینه قرآنی به مدد اهل بیت (ع) آن را الگو قرار داده ایم و این تفاوت فکر اسلامی و سکولاریسم است که حکومت را تابع دین نمی داند.
 
رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که انقلاب اسلامی ایران این اصل را محقق کرد و جامعه مبتنی بر ولایت با الگوی قرآنی تشکیل داد، گفت: امروز در رأس این نظام و انقلاب رهبری پاک و پارسا عادل و مجاهد قرار دارد هم فضل برای ما دارد که در مقایسه با مسئولان سایر کشورها آن را به وضوح می بینیم و هم ضرورت دارد که رهبری پارسا عادل وفقیه برای جامعه قرآنی حکومت کند.
 
لاریجانی یادآور شد: البته امروز برخی حاکمان اسلامی نیز دم از قرآن می زنند اما تلاش برای رشد جامعه بر اساس قرآن نمی کنند، بلکه تلاش می کنند قرآن را کنار گذاشته حتی  آن را وسیله ای برای حکومت های ضد قرآنی خود قرار دهند وآن را از صحنه خارج کنند.
 
وی با اشاره به تلاش برخی دولت های به ظاهر اسلامی برای حمایت از گروه های تروریستی و تکفیری تصریح کرد: امروز این دولت های به ظاهر اسلامی ولی دشمن خدا، مردم مظلوم یمن و سوریه را از بین می برند و ملت های اسلامی را به جان هم می  اندازند و سود آن به نفع صهیونیست ها و مستکبران است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در مدینه قرآنی، ارتقاء علمی و عقلانی برای همه میسر است و جامعه قرآنی جامعه عالمانه و علم پرور و از لحاظ اقتصادی پیش رفته و از امنیت برخوردار است.
 
وی تأکید کرد: در این جامعه وفای به عهد چه در حکومت و چه در شئون دیگر بر پایه قرآن استوار است. اما امروز بسیاری از حاکمان، زیرکی را در فریب، نیرنگ و خدعه می دانند که اینها با جامعه قرآنی فرسنگ ها فاصله دارند.
 
وی به خدعه و نیرنگ آمریکایی ها برای چپاول سرمایه های ملت ایران به عنوان نمونه ای از ان اشاره کرد و گفت: امروز امریکایی ها وجوهی از ملت ایران را با استدلال های مسخره ضبط کرده اند، آیا با این وضع امنیت در دنیا حاکم می شود؟ کدام قانون بین المللی چنین اجازه ای می دهد. آیا برای خود شما نیز چنین حکمی بدهند راضی می شوید؟ شما با این اقدام کل دنیا را به مخاطره انداختید و دیگر کسی به شما اعتماد نمی کند.
/2759/