مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر گفت : آیت‌الله حسن آل‌عصفور نخستین رئیس اوقاف در منطقه خلیج فارس در ۲ قرن پیش بود، بگونه‌ای که یک‌هزار و ۶۰۶ رقبه از این عالم فقیه در بوشهر ثبت شده است.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر، حجت‌الاسلام مرتضی محمدیان در همایش بزرگداشت عالم واقف آیت‌الله شیخ حسن آل‌عصفور با بیان اینکه حرکت آیت‌الله ال عصفور در خریداری  و وقف زمین‌های بوشهر در راستای مبارزه با ستمگران بود اظهار داشت: حرکت‌های این عالم دینی در راستای مبارزه با بهائیت و یهود بود که با حرکت مهم توانست نقشه‌های دشمنانان اسلام را ناکام بگذارد.
 
وی با تاکید بر توجه به تجلیل از واقفان و معرفی آنان به جامعه افزود: یکی از کارهای مهم اوقاف در راستای ترویج فرهنگ وقف در جامعه تجلیل از واقفان است.
 
وی خاندان آل‌عصفور را  مسئول اوقاف جنوب کشور داشت و تصریح کرد: آل عصفور یکی از بزرگانی بودند که نه تنها واقف بزرگ در استان بوده، بلکه مسئول اوقاف جنوب کشور نیز بوده‌اند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر با اشاره به اینکه کار اصلی استعمار نابودی ریشه فرهنگ  وقف و امور مذهبی است بیان کرد: استعمار در زمان پهلوی بسیاری از اسناد،  سوابق، منابع مهم دینی، مذهبی موقوفات در کشور و استان بوشهر پاک کرد.
 
وی با اشاره به اینکه مسجد جمعه بوشهر دارای 2 قرن قدمت است خاطر نشان کرد: این مسجد یکی از وقفیات آیت‌الله آل‌عصفور است که جایگاه مهمی در برگزاری نماز جمعه و برنامه‌های مذهبی و دینی در 2 قرن پیش دارد.
 
محمدیان با عنوان اینکه مرحوم شیخ حسن آل عصفور دارای ذهنی پیشرو بود، گفت: استفاده از کتاب‌های این بزرگوار پس از گذشت  200 سال، به سبب این پیشرو بودن تازه و قابل استفاده است.
 
وی از احیا موقوفه‌های آل عصفور در بوشهر خبرداد و افزود: موقوفه‌های آل عصفور در بوشهر با نیت مبارزه با شکل گیری بهائیت در این استان وقف شده که اکنون با تلاش میراث فرهنگی در حال بازسازی است.
 
محمدیان با اشاره به ثبت وقفیات آیت‌الله آل‌عصفور در بوشهر گفت: آیت‌الله حسن آل‌عصفور نخستین رئیس اوقاف در منطقه خلیج فارس در 2 قرن پیش بود بگونه‌ای که یک‌هزار و 606 رقبه از این عالم فقیه در بوشهر ثبت شده است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر از برگزاری کنگره ملی و بین‌المللی مرحوم آیت‌الله آل‌عصفور در بوشهر خبرداد و خاطر نشان کرد: اجرای همایش‌ها و کنگره ملی و بین‌المللی در آیت‌الله آل‌عصفور مورد توجه است که این مهم سبب احیا فرهنگ دینی و مذهبی می‌شود.
 
محمدیان با اشاره به ارسال 40 مقاله به دبیرخانه همایش آیت‌الله آل‌عصفور افزود: از میان این مقاله‌ها 4 مقاله از سوی داوران برگزیده شد که مورد تجلیل قرار می‌گیرند.
/2759/