دروس سطح خارج حوزه با حضور مراجع معظم تقلید در مسجد اعظم قم آغاز به کار کرد که درس آیت‌الله‌ العظمی سبحانی اولین جلسه درس بود که آغاز شد.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، آیت‌الله‌ العظمی جعفر سبحانی به عنوان اولین مرجع تقلید درس خود را آغاز کرد و گفت: امسال بنا داریم احکام وقف را بگوییم، زیرا وقف خیلی مورد ابتلاء جامعه است و استفتائات زیادی هم در این زمینه به ما می‌رسد.
 
وی با بیان اینکه از جلسه بعدی درس، احکام وقف را آغاز خواهد کرد در توصیه‌ای به طلاب افزود: مرجعیت قله درس در حوزه علمیه است، اما هرکسی نمی‌تواند به راحتی به این درجه برسد.
 
این مرجع تقلید بیان کرد: لازمه رسیدن به مرجعیت در کنار توفیق الهی نظم در درس و پشتکار است و  اگر طلاب به دنبال این آرزوی بزرگ یعنی اجتهاد هستند، زمانی به آن خواهند رسید که هم نظم داشته باشند و هم اینکه هیچگاه از درس خواندن خسته نشوند و پشتکار را از دست ندهند.
 
وی ادامه داد: شیخ انصاری در باب علم گفته است خدایا اجتهاد را روزیِ من کن، یعنی با آن همه تلاش و کوشش باید توفیق الهی نیز شامل انسان شود تا به این درجه برسد.
 
وی با بیان اینکه فرصت عمر و طلبگی فرصت گذرانی است، تصریح کرد: باید همه قدر این فرصت و حضور در حوزه را بدانیم و با مباحثه با یکدیگر و تدریس و تحصیل در مسیر عالم شدن قدم برداریم.
/2759/