معاون سازمان اوقاف و امور خیریه گفت : ۱۸۰ هزار موقوفه شامل یک میلیون و ۲۰۰هزار ملک و رقبه در کشور ثبت شده و تلاش داریم تا ۲ سال آینده همه این موقوفات را سنددار کنیم.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امورخیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی حاتمی در گفت و گویی اظهار داشت: براساس آخرین اطلاعات و آمار، 180هزار موقوفه شامل یک میلیون و 200هزار ملک و رقبه ، مسکونی و کشاورزی در کشور وجود دارد که حدود 90 درصد آن در اختیار مردم است.
 
وی افزود: 25 درصد از بیمارستان‌های دولتی کشور و 70 هزار مسجد و حسینیه در سراسر کشور موقوفه هستند و خوشبختانه آثار وقف را در بخش‌های مختلف می‌بینیم.
 
معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف اظهار کرد: برخی از موقوفات در زمان طاغوت از وقفیت خارج و فروخته شده و دوباره در زمان نظام جمهوری اسلامی به وقفیت بازگردانده شده وی اضافه کرد: متاسفانه نیمی از موقوفات فاقد سند است لذا در تلاش هستیم که این موقوفات را دارای سند رسمی کنیم تا جایگاه آنان تثبیت شود.
 
معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف تصریح کرد: در این راستا تفاهم نامه‌ای با سازمان ثبت اسناد کشور منعقد شده و قرار است در مدت 2 سال این موقوفات فاقد سند، سنددار شوند.
 
حاتمی اظهار داشت: اگر موقوفه‌ای خلاف نیت واقف عمل شود غیرقانونی و غیرشرعی است چه از طرف دستگاه دولتی باشد و چه از طرف اشخاص، هم‌اکنون 8 هزار پرونده دعاوی در سراسر کشور وجود دارد که برخی از این پرونده‌ها به همین علت است، لذا اگر این مورد محرز شود برخورد قانونی می‌شود.
/2759/