قائم مقام شورای عالی قران با تاکید بر اینکه جامعه قرآنی باید برنامه های قرآنی را از نامزدهای انتخابات مطالبه کند گفت : کاندیداها باید برنامه‌هایی را که برای توسعه فرهنگ قرانی در کشور دارند شفاف و واضح اعلام کنند و بدانند که آن چیزی که در حوزه فرهنگ مسلم است پرداختن به موضوع فرهنگ قرآنی و توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی است.

به گزارش راسخون، استاد سیدعلی سرابی در گفت و گو با  ستاد خبری در خصوص اخلاق قرآنی و اخلاق انتخاباتی گفت: قطعاً در جامعه اسلامی که از قرآن به عنوان نسخه سعادت دنیا و آخرت مومنین و جامعه اسلامی نام برده می شود توقع و انتظار این هست که از اداب برگرفته از قرآن و برگرفته از معارف اسلامی بهترین بهره برداری صورت گرفته و در همه امور این اموزه ها حاکم باشد

سید علی سرابی با اشاره به اینکه امسال شاهد رقابت های قرآنی ویژه ای در جمهوری اسلامی ایران هستیم، گفت: یکی از خروجی های مسابقات قرانی در ایران تحکیم بنیان خانواده است

این فعال قرآنی افزود: انتخابات و مسائل سیاسی کشور از شئون مهم زندگی جامعه اسلامی هستند و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند تقوای سیاسی چه برای دولتمردان و سیاستمداران و چه برای مردم باید مطرح و مورد توجه قرار داشته باشد.

 سرابی تاکید کرد: نکته قابل توجه این هست که در کشور ما به نظر می‌آید که فضای انتخاباتی یک فضای نسبتا سالم و متناسب  با دستورات دینی و قرآنی است و با فضای انتخاباتی در دیگر کشورها متفاوت بوده و از انحرافات کمتری برخوردار است.

این فعال قرآنی اشاره کرد: انتخابات در جمهوری اسلامی دارای فضای پاکتروسالمتری هست؛ اما واقعیت این هست که در یک جامعه ایده‌آل اسلامی هنوز توقع و انتظار این است که فضای انتخاباتی بهتر از این باشد و در ایران اسلامی که به هر حال به عنوان یک حکومت دینی و حکومت اسلامی معرفی شده است این انتظار می رود که برای دیگر جوامع بشری و مخصوصاً در جهان اسلام الگو بوده و به عنوان یک شاخص معرفی شود.

وی درباره برگزاری مسابقات قرآنی و آثار آن بر کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و سیاسی نیز گفت: وقتی که اسم قرآن، چه تلاوت قرآن و چه بیان معارف و مفاهیم عالیه قرآنی در سطح جامعه بیان ‌شود به طور طبیعی از آثار و برکات مثبتی، از لحاظ اجتماعی و فرهنگی در جامعه برخوردار خواهیم شد و گاهاً شاهد بودیم کسانی که با قرآن در ارتباط بوده و مسابقات را چه از طریق رسانه‌ها و چه از طریق حضور در سالن‌های برگزاری مسابقات پیگیری کرده اند از آثار روحی و روانی مثبتی برخوردار شده و نشان داده اند که تا هفته‌ها و ماه ها در وجود خودشان این ارامش و حس رهایی از دنیا را حس می‌کنند که این اثر از آثار مستقیم قرآن بر جامعه است.

به گفته سرابی یکی از برکات برگزاری مسابقات جلب توجه آحاد مردم به قرآن و آموزه های ان است و عموم مردم در کنار مدیران و مسئولان فرهنگی در این مسابقات با قرآن کریم و معارف و دستورات و ارزش‌های آن بیشتر آشنا خواهند شد.

قائم مقام شورای عالی قرآن اظهار کرد: قرآن کریم است که می‌تواند جامعه ساز باشد شخصیت افراد را بسازد این توجه به ارزش‌ها معطوف می‌شود به قرآن و ضرورت بسترسازی برای تثبیت ارزش‌های قرآنی درسطح جامعه و این از کارکردهای با واسطه مسابقات است غیر از آن نباید از اثر معنوی ویژه و خاصی که مستقیم در افکار و اذهان دارد غافل شد.

سرابی اظهار کرد: در مسابقات امسال یک وضعیت ویژه‌ای را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم هم تعداد افرادی که شرکت می‌کنند هم تعداد رشته‌ها در یک وضعیت بی سابقه‌ای قرار گرفته است و گروه‌های مختلف اعم از دانش آموزان، طلاب، دانشجویان، بانوان در یک دوره با هم به رقابت خواهند پرداخت.

 قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: در این دوره از مسابقات برای ارتباط عموم مردم با مسابقات و برنامه‌های مسابقات پیش بینی‌های خوبی شده و این یک فرصت خوب و بی‌نظیر و استثنائی است که برنامه ریزان مسابقات ایجاد کرده اند تا بتوانند تعداد بیشتری از مردم و گروه‌های مختلف را با مسابقات قرآن و با خود قرآن مرتبط کنند و از این فرصت در تبلیغات قرآنی و اشاعه فرهنگ قرآنی بیش از بیش استفاده کنند.

وی درباره برنامه‌های قرآنی کاندیداهای انتخابات چه در ریاست جمهوری و چه در شورای اسلامی شهر و روستا،‌ برای جامعه قرآنی ابراز کرد: هنوز برنامه‌های کاندیدها مخصوصاً در بخش فرهنگ و قرآن به طور خاص تشریح نشده است و برنامه‌هایشان را معرفی نکرد ه اند البته سال‌های گذشته بعضی از فعالیت‌ها انجام شد.

این فعال قرآنی گفت: باید منتظر بمانیم کاندیدها برنامه های قرانی و فرهنگی خود را ارائه کنند تا جامعه قرانی هم بعد از مشخص شدن قطعی افراد به صورت دقیق از آنها برنامه های قرآنی را مطالبه کند.

وی افزود: کاندیداها باید برنامه‌هایشان را که برای توسعه فرهنگ قران در کشور دارند را شفاف و واضح اعلام کنند و بدانند که آن چیزی که در حوزه فرهنگ مسلم است پرداختن به موضوع فرهنگ قرآنی و توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی است. شاه کلید مباحث فرهنگی مرتبط با نظام اسلامی و انقلاب اسلامی قران و اموزه های ان است به دلیل اینکه به ادعای خود قرآن و تبیین اهل بیت(ع) در قرآن همه چیز وجود دارد.

سرابی ادامه داد: اخلاق سیاسی، اخلاق اجتماعی، مباحث اخلاق فردی و مسائل فردی اسلامی همگی ریشه در قرآن دارند و اگر فرهنگ قرآنی در جامعه و تمام ارزش‌های که می‌تواند انسان را به سعادت دنیا و آخرت رسوخ کند بسیاری از معضلات ومشکلات فرهنگی ما مرتفع خواهد شود و دستاوردهای بسیاری بزرگی را در سطح جهانی خواهیم داشت.

 وی درباره نقش قرآن در تقویت بنیان خانواده گفت: از دیدگاه اسلامی مسائل تربیت اسلامی خانواده از مهمترین رکان است و خانواده در رشد اجتماعی و تربیت اسلامی نقش کلیدی و نقش اول را بازی می‌کند. قرآن کریم در آیات و سوره‌های مختلف مباحثی در ارتباط با نکاح و ازدواج مطرح کرده است که در سوره‌های خاصی مانند سوره مبارکه یوسف و سوره مبارکه نوح به روشنی به این موضوعات پرداخته است.

سرابی ابراز داشت: در واقع می‌شود یکی از دستاوردهای توسعه فرهنگ قرآنی را تحکیم بنیان‌های خانواده تلقی کرد امروز تحکیم بنیان خانواده یک ضرورت عقلائی است که جامعه بشری حتی در غرب و کشورهای که شاید خیلی نگرش دینی در اداره جامعه ندارند  در آنجاها هم به ضروت تحکیم بنیان‌های خانواده برای حفظ نظام‌های فرهنگی و نظام‌های اجتماعی رسیده اند و بر روی این موضوع کار می‌کنند. انس با قرآن و معارف قرآنی درتحکیم بنیان‌های خانواده نقش بسزایی داشته و این هم یکی از کارکردهای توسعه فرهنگ قرآنی است.
/2759/