رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مردمی نشدن مسابقات قرآن را از دلایل استقبال کم مردم از رقابت‌ها برشمرد و گفت : مدل برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن باید تغییر کند.

به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف وامور خیریه، نشست  تخصصی بررسی مسائل اساسی تأمین اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه فعالیت­‌های تبلیغی­ و ترویجی قرآن یکی از بخش‌های همایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که با حضور کارشناسان و اساتید مختلف برگزارشد .

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ،مسابقات بین‌المللی قرآن را یکی از رویدادهای ویژه تبلیغی و ترویجی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: همه ساله پس از پایان مسابقات شرکت کنندگان به محضر رهبر معظم انقلاب می‌روند و معظم‌له در این دیدار توصیه و مطالباتی مطرح می‌فرمایند که کشف استعدادهای بالقوه، توجه به قهرمانان قرآنی، ایجاد فضای قرآنی درجامعه و اعتباربخشی به فعالان قرآنی از موضوعات مهم مطرح شده است.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه ما در ستاد عالی مسابقات 110 مسابقات فرامحلی را شناسایی کردیم گفت: این مسابقات در پنج سطح عمومی مثل مسابقات بین‌المللی اوقاف، اقشار مثل مسابقات دانشجویان، نهادها و دستگاه‌ها مثل نیروهای مسلح و سایر برنامه‌ها است که با نگاهی به آنها می‌توان گفت به هماهنگی نرسیدیم تا بتوانیم تأثیرگذاری لازم را داشته باشیم.

وی با گلایه از عدم یکپارچگی رقابت‌های قرآنی خاطر نشان کرد: نظام رشته‌ها یکسان‌سازی نشده و در رقابت‌های بین‌المللی هم یکپارچی نداریم. ستاد عالی مسابقات با کمیته فنی مطالعاتی دارد و نظام جامع مسابقات هم در حال تدوین است که چند فاز آن طی شده و امیدواریم بزودی تکمیل و به کار گرفته شود.

حسینی با بیان اینکه اقدامانی که در دهه 60 انجام می‌دادیم در دهه 90 هم نمی‌توان به همان صورت برگزار کرد و توقع داشت که به همان میزبان هم استقبال داشته باشد تصریح کرد: اینکه مسابقات ما جذابتر برگزار می‌شود اما استقبال گذشته را ندارد نیازمند تجدیدنظر است. مسابقات ما مردمی نشده است و دغدغه‌ای برای مردم در این زمینه نیست. بهره کم مسابقات در رسانه هم شاید نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مدل برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن باید تغییر کند، افزود: عدم توسعه مسابقات در محتوا هم یکی دیگر از چالش‌هاست، ما از ظرفیت موجود بدرستی استفاده نکردیم که باید در این زمینه بازنگری صورت گیرد.
/2759/