رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه نخبگان باید در ترویج فرهنگ وقف نقش آفرین وپیشگام باشند؛ خواستار ارتقاء سهم وقف در تولید علم وفناوری با محوریت دانشگاههای کشور شد.

به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف وامور خیریه، حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در هم اندیشی با روسای دانشگاههای کشور که با موضوع تبیین سیاست های کلی علم وفناوری ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه وقف و سهم وقف در نقشه جامع علمی کشور بر گزار شد با بیان اینکه هدف از برگزاری این نشست تبلیغ وترویج فرهنگ وسنت حسنه وقف در مراکز علمی ودانشگاهی و جلب مشارکت نخبگان در این امر خطیر است تصریح کرد : نخبگان ودانشمندان در سایر کشورها در این زمینه وارد میدان شده و برای ترویج فرهنگ خیر وخیر خواهی اقدام کرده اند.

رئیس سازمان اوقاف تاکید کرد : 30 درصد درآمد وهزینه های یکی از دانشگاههای مهم د نیا از راه کمک های خیریه تامین می شود و این نشست هم به منظور جذب مشارکت نخبگان در تبلیغ فرهنگ وقف و معرفی این سنت حسنه به جامعه ونخبگان ودانشگا هیان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه وقف یک حکم الهی است که پیامبر اکرم (ص) وائمه معصومین (ع)آن را امضاء ووکامل تر کرده اند تاکید کرد : متاسفانه جامعه ومسئولان ما خیلی به این سنت نیک نپر داخته ایم و در برخی مقاطع تاریخی به ویژه در دوران ستم شاهی طاغوت خصوصا دوران اصلاحات ارضی با غارت اموال واملاک وقفی به این سنت حسنه ضربه های سنگینی هم وارد شده است.

رئیس سازمان اوقاف یکی از برکات انقلاب اسلامی وخدمات امام راحل را احیائ فرهنگ وقف دانست و افزود : امام راحل در بدو پیروزی انقلاب اسلامی در اردیبهشت 58 با صدور فرمانی اعلام کردند که موقوفات ازدست رفته در دوران طاغوت باید به وقفیت برگردد و بعد از ایشان هم خلف صالح شان مقام معظم رهبری همواره حامی فرهنگ وقف بوده اند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف تصریح کرد : لازمه احیاء فرهنگ وقف وگسترش موقوفات علمی حضور ونقش آفرینی نخبگان واندیشمندان ودانشگاهیان دراین عرصه و بیان دید گاهها ونقطه نظرات در خصوص نحوه اداره موقوفات است.

حجت الاسلام محمدی با قدردانی از تلاش تمامی مدیران این سازمان در ادوار گذشته گفت : یکی از مباحث مهم نحوه اداره موقوفات است، در گذشته سر قفلی 94 در صد موقوفات واگذار شده است وتنها 6 درصد باقی مانده که از دوره حضور اینجانب در اوقاف جلوی این اقدام گرفته شده است وما اجازه ندادیم سر قفلی موقوفات که رگ حیات موقوفه است واگذار شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف یکی از مباحث مهمی که در این نشست باید نسبت آن اظهار نظر بشود را موضوع اقتضای زمان در نیات موقوفات جدید دانست و تاکید کرد : ضرورت دارد امروز نیازهای نوین جامعه در عرصه های مختلف به ویژه حوزه های علم وفناوری به مردم معرفی شود تا واقفان وخیران نسبت به این موضوعات آگاه شوند و وقف کنند.

رئیس سازمان اوقاف یکی از نیازهای مهم امروز کشور را ارتقاء سهم وقف در عرصه تولید علم وفناوری دانست و تاکید کرد : باید نگاه خیر مردم وخیران را به سمت نیازهای جدید کشور که لازمه جامعه است هدایت کرد.

وی با انتقاد از برخی نگاهها که وقف را مال بی صاحب می دانند تصریح کرد : وقف یک مال بی صاحب وبی ارزش نیست، مالی که وقف می شود برکات آن متعلق به عموم جامعه است ، ما نسبت به این موضوع باید فرهنگسازی کنیم که هرکسی مالش را وقف کرد این مال ارزشمند تر می شود.

وی بابیان اینکه موقوفات ماندگارند وما امروز از 11 قرن ونسل پیش موقوفاتی داریم که عموم مردم ازآن بهره مندند تاکید کرد : سازمان اوقاف در دوره فعلی ،در شفاف ترین مقطع خود از لحاظ مالی به سر می برد که با تلاش ومجاهدت دوستان وهمکاران جدید و قدیم اوقافی وبا بهره گیری از فناوری های نوین ایجاد شده است.

وی ادامه داد : امروز در سازمان اوقاف با راه اندازی سامانه جامع اطلاعات ومدیریت موقوفات دیگر هیچ سند اجاره ، دستی تنظیم نمی شود و نیات واقفان از طریق سامانه جامع موقوفات دسته بندی می شود.

وی ادامه داد : در اقدامی بی نظیر ما در اوقاف بیش از 510 هزار وقف نامه خوانده شده وطی 6 مرحله نیات این موقوفات در سامانه جامع به ثبت رسیده است واجرای امینانه نیات واقفان بر اساس این سامانه صورت می گیرد.

در این نشست محمد روح الامینی مشاور علم وفناوری رییس سازمان اوقاف با ارایه گزارشی از دستاوردهای سازمان اوقاف در عرصه های مختلف ،هدف از برگزاری این هم اندیشی راتبیین سیاست های کلی حوزه علم وفناوری ابلاغی مقام معظم رهبری دانست وخواستار افزایش سهم وقف و نقش آفرینی نخبگان در این عرصه شد.

دراین نشست همچنین روسای دانشگاههای مختلف کشور به ارایه دیدگاهها ونظرات خویش در این زمینه پرداختند.
/2759/