رئیس اسبق دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال گفت :‌ با اتهام‌زنندگان به داوری در فوتبال ایران برخورد قاطع و قانونی نمی‌شود.

به گزارش راسخون، حسین عسگری در گفت‌وگو با فارس در مورد کیفیت قضاوت داوران در لیگ برتر هفدهم گفت:‌ با وجود مشکلاتی که در تشکیلات فوتبال و برگزاری مسابقات داریم نحوه قضاوت داوران قابل قبول بود. در همین فینال جام حذفی شما دیدید که چه اتفاقاتی رخ داد و چقدر تماشاگر وارد زمین شد. استاندارد نبودن ورزش‌ها هم مشکلاتی را برای داوران رقم می‌زند. استادیوم فقط زمین چمن خوب نیست. البته گاهی در فوتبال دنیا هم مشاهده می‌کنیم که تماشاگری وارد زمین شود ا ما این مسائل در فوتبال دنیا به ندرت رخ می‌دهد.

وی افزود: وقتی شرایط برگزاری مسابقه سخت می‌شود کار قضاوت داوران هم سخت‌تر خواهد شد ضمن اینکه تیم‌ها مشکلاتی دیگری هم دارد بحث‌های مالی و مالکیتی تیم‌ها باعث می‌شود بازیکنان و مربیان با حالت روحی و روانی تحت فشار وارد زمین شوند و با همین حالت روحی ممکن است عکس‌العمل بد و غیر ورزشی هم نسبت به داور داشته باشند.

عسگری تصریح کرد: من نمی‌گویم که داوران ما اشتباه نمی‌کنند اما شما تا حالا شنیده‌اید که یک مربی در فوتبال ایران بگوید با اشتباه داور برنده شده‌ام! در حالی که بارها مربیان در نشست‌های خبری گفته‌اند با اشتباهات داوری باخته‌ایم این معنایش این است تیم دیگر نه براساس تاکتیک تیمی و قدرت دانش فنی حریف به پیروزی رسیده بلکه با اشتباه داوری شکست خورده است اما تا به حال نشده که یک مربی بگوید با اشتباهات داوری به پیروزی رسیده‌ایم. اینها بخشی از مشکلات داوران در فوتبال ما است. ضمن اینکه بحث دستمزدها، نبود تجهیزات و امکانات کافی را هم به این مسائل باید اضافه کرد.

رئیس اسبق دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال افزود: ضمن اینکه به داور می‌گویند برای مسیرهای نزدیک بلیت هواپیما برای شما گرفته نمی‌شود، سوالم این است آیا تیم از تهران به رشت با هواپیما نمی‌رود؟ پس چرا برای داوران بلیت پرواز نمی‌گیرند. چه فرقی بین بازیکن و داور است،‌آیا ارزش کار داور کمتر از آن بازیکن است؟

وی با اشاره به اینکه نباید از داوران حمایت کورکورانه کرد، گفت: واقعیت این است که من نباید فقط از اشتباهات داوران حمایت کنیم اما واقعیت آن است وقتی یک مهاجم سه چهار موقعیت گل را هدر می‌دهد آنقدر تحت فشار قرار نمی‌گیرد وقتی یک داور در زمین اشتباه می‌کند هجمه‌ زیادی به داوران وارد می‌شود.

عسگری در مورد اینکه برانکو سرمربی تیم قهرمان لیگ نیز به داوران حمله کرد، گفت: یکی دیگر از مشکلات داوران این است که با اعتراض‌کنندگان به داور برخورد قاطع و قانونی نمی‌شود در حالی که گاهی در فوتبال دنیا می‌بینیم که اگر مربی به داور اعتراض کند ممکن است با جرایم مالی سنگین یا محرومیت مواجه شود. اما در ایران نه تنها به بازیکن و مربی که به داور اعتراض می‌کند حرفی زده نمی‌شود بلکه حتی کسانی که به داوران اتهام می‌زنند هم در امان هستند با آنها برخورد قانونی و قاطعی انجام نمی‌شود. وقتی یک مربی می‌گوید سر ما را بریدند یا اینکه عالم و آدم نمی‌خواستند تیم ما نتیجه بگیرد این اتهام به داوری است اما با اتهام‌زنندگان به داوری هم برخورد قاطعی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود:‌این مسئله باعث می‌شود که اعتمادبه نفس داوران کاهش پیدا کند و داوران نتوانند با تمرکز لازم در میادین حاضر شوند. برای اینکه داور قضاوت خوبی داشته باشد دو عامل مهم وجود دارد، اول آمادگی مناسب جسمانی و دوم تمرکز داور است. وقتی داور نگران باشد و اعتماد به نفس نداشته باشد ممکن است در صحنه‌های حساس دچار اشتباه شود. ۲۰ تا ۲۵ درصد توسعه فوتبال به کیفیت قضاوت داوران ربط دارد. وقتی داوری قوانین را به درستی اجرا نمی‌کند و به بازیکنی که باید کارت زرد بدهد اخطار نمی‌دهد نتیجه این می‌شود که آن بازیکن طبق عادتش آن خطاها یا رفتارها را تکرار می‌کند ولی وقتی به مسابقه بین‌المللی می‌رود خیلی راحت کارت زرد از داور می‌گیرد پس باید قبول کنیم که بخشی از توسعه فوتبال هم مربوط به کیفیت داوری است.
/2759/