هشتمین جایزه سینمایی ققنوس با معرفی فیلم «۲۳ نفر» به عنوان فیلم برگزیده و معرفی محمدحسین مهدویان (کارگردان جوان سینمای ایران) به عنوان چهره برتر هنر انقلاب به کار خود پایان داد.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، هشتمین محفل هم‌اندیشی سینما انقلاب با اهدای جایزه سینمایی ققنوس به برگزیدگان به مرحله اختتامیه رسید که در آن فیلم سینمایی ۲۳ نفر، فیلم برتر جایزه سینمایی ققنوس، رد خون، فیلم دوم و مهدویان، چهره سال سینمای انقلاب شد.

در این مراسم که با حضور محمدحسین صفار هرندی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و چهره‌های فرهنگی ـ هنری برگزار شد، محمد کوچک، دبیر جایزه گفت: امسال با توجه به جشن چهل‌ ساله انقلاب اسلامی، می‌خواستیم حال‌ و هوای پیروزی انقلاب در هم‌اندیشی ما باشد. در فضای نقد، جلسات بسیار چالشی و پرشوری برگزار شد و جزو مباهات ما بود که این بسترها در سینمای انقلاب فراهم می‌آید. کلیدواژه عدالت اجتماعی که اندیشمندان برای هشتمین جایزه سینمایی ققنوس انتخاب کرده‌اند در جشنواره فیلم فجر هم از این گفتمان صحبت کردند که امیدوارم در عمل هم این اتفاق بیفتد.

وی افزود: در سالی که سپری شد در عرصه فرهنگ و هنر با مشکلات متعددی مواجه بودیم و این برنامه برگزار شد. حرف‌هایی شنیدم که نقدهایی بود و ما آن‌ها را به جان و دل پذیرفتیم، اما برخی هم مغرضانه انجام شد. برخی گفتند این جریان سینمایی انقلاب برای سینمای کشور مضر است. این‌که برای برخی سینما منفعت دارد، نباید این برچسب را به ما بزنند که گویی جلوی منفعت‌شان گرفته شده است. ما فقط گرد هم آمده‌ایم تا از انقلاب و گفتمان عدالت اجتماعی سخن بگوییم.

در این مراسم همچنین با اهدای نشان جایزه سینمایی ققنوس از مجید شاه‌حسینی، پیشکسوت سینما و داور ادوار گذشته این جایزه تقدیر شد.

داوران این جایزه متشکل از وحید یامین‌پور، سیدمهدی ناظمی، حسین جودوی، حمید محمدی محمدی، سیدمحمد حسینی، پرویز امینی و حسین الهام در بیانیه‌ای که شب گذشته در مجموعه فرهنگی ـ هنری سرچشمه قرائت شد، کیفیت فیلم‌های سینمایی سال جاری را یکی از بالاترین کیفیت‌های سال‌های اخیر دانستند.

متن بیانیه هیأت داوران به شرح زیر است:

هیأت داوران جشنواره پیشروی ققنوس در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی و در آستانه حرکت به سوی گام دوم انقلاب اسلامی، افتخار دارد در روند رو به جلوی انقلاب سهمی داشته باشد. امروز و در کنار این جشنواره سینمایی -که مختص روشن کردن جهت گیری سینمای کشور با انقلاب اسلامی است- دوست و دشمن اعتراف دارند، سینمای کشور، تطوری امیدوار کننده را تجربه کرده است. کیفیت فیلم‌های سینمایی سال جاری، یکی از بالاترین کیفیت‌های سال‌های اخیر بوده است و طُرفه آن که این تطور بر دوش جوانان بوده است و اغلب هنرمندان و عوامل موفق فیلم‌های سینمایی درخشان سال جاری از نسل تربیت شده پس از انقلاب اسلامی هستند.

هرچند شیرینی این تحول هنری را نباید فراموش کرد و باید به تقویت آن پرداخت اما تلخیِ عقب ماندگی‌های کمی و کیفی را نیز نباید از یاد برد. تلخی‌هایی که گاهی خود را در حرکات شتابزده و تمسخرآمیز برخی چهره‌ها نشان می دهد و گاهی در بیانیه‌های ارتجاع طلبانه و ادبیات منسوخی که مدعی وجود معیارهای صرفاً سینمایی در جشنواره‌ها هستند؛ که هم به شکل رقت برانگیزی عقب مانده و بدون پشتوانه نظری هستند و هم بیانگر فقدان صداقت کافی اند.

امروز آحاد وفاداران به آرمانهای انقلاب اسلامی نه تلخی‌ها و زشتی‌ها را انکار می کنند و نه پیشرفتها و زیبایی‌ها را. نه ناامید از کار هستند و نه سهل انگار و خوش خیال. با همین رویکرد است که در سال جاری هم موفق شدیم فیلم‌های انقلابی قابل تحسینی را مشاهده کنیم که نشانگر انگیزه‌های والای ملت رشید ایران و به ویژه جوانان است. هیأت داوران جشنواره ققنوس، در بررسی حداقل ۴ فیلم انقلابیِ «دیدن این فیلم جرم است»، «شبی که ماه کامل شد»، «نیمروز ۲: رد خون» و «بیست و سه نفر»، ضمن تشکر و تقدیر از همه عوامل فنی و هنری و مدیریتی و خدماتی که برای جشن سینمای سال جاری زحمت کشیدند و باعث ارتقای سینمای ایران بطور کلی شدند و ضمن تحسین چهار فیلم فوق الذکر بطور خاص و عرض خسته نباشید صمیمانه به سازندگان این فیلم‌ها، تصمیم گرفت تا یک فیلم را به عنوان اول و برگزیده سال جاری و یک فیلم را به عنوان فیلم دوم این جشنواره و یک کارگردان و یک مدرّس را به عنوان دو چهره منتخب سینمای انقلاب در سال جاری معرفی کند.

معیار هیأت داوران در انتخاب فیلم‌ها، معرفی درست سخنان انقلاب اسلامی در هیأت یک فیلم با کیفیت و رسا و شیوا است؛ به شکلی که به دور از انفعال و مظلوم نمایی‌های بی ثمر و بی اثر از ملت ایران، تأکید داشته است بر این که ملت رشید ایران از سویی مورد ظلم دشمنانِ مستکبر و زیاده خواه بوده است ولی از سوی دیگر هم مقابل آنها هیچگاه صرفاً یک گوشت قربانی نبوده است و نخواهد بود، بلکه غیرتمندانه و دلاورانه مقاومت کرده است و در این زمینه سرافراز و سربلند است. فیلم انقلابی باید نشان دهد که جریان انقلاب اسلامی محدود به هیچ قشر و دسته خاصی نبوده و یک امر ملی و فراگیر بوده است و به همین صورت هم باید صیانت شود. ملت رشید ایران خوی تجاوزگرانه ندارد ولی در برابر تجاوزها و تعدی‌های خارجی و داخلی هم ساکت و منفعل و تماشاچی یا منتظر یک منجی بیگانه هم نخواهد ماند.

فیلم برگزیده اول این جشنواره  (بیست و سه نفر) نمونه یک فیلم با کیفیت، پیشرو و راهگشا است که نه تنها مواد فوق را بیان کرده است، بلکه در بیان خود لکنت هنری ندارد و می تواند در فرمی که کمتر نمونه موفقی داشته است، به خوبی و شیوایی سخن انقلابی خود را بیان کند و در این بیان به هیچ دسته و گروه خاصی محدود نشود و عامه مردم را از راه سینما و به صورت سینمایی با مظلومیت مردم ایران و در عین حال رشادت، امیدواری و راهگشایی آنها درگیر می کند و راههایی به نسل جوان و نوجوان کشور برای قرار گرفتن در گام دوم انقلاب اسلامی نشان می دهد.

فیلم دوم امسال نیز «رد خون» فیلمی صادقانه برای افشای برگ‌هایی تلخ از تاریخ انقلاب اسلامی است، برگ‌هایی مربوط به دشمنان داخلی این مردم که بسیاری شجاعت و صداقت روبرو شدن با آن را ندارند. ضمن این که از نظر تکنیکی نیز به وضوح نشانگر پیشرفت‌های کارگردان جوان آن است.

هیأت داوران جشنواره ققنوس به عنوان خادمانی کوچک در جریان سینمای انقلاب اسلامی، تلاش کرده است با توجه به این رویکرد وظیفه خود را در قبال ملت انقلابی ایران انجام بدهد.

در ادامه این مراسم، با حضور سیدمحمود رضوی و مجتبی فرآورده و همچنین اهدای جوایزی به کارگردانان از دو فیلم «۲۳ نفر» و «ماجرای نیمروز، رد خون» تقدیر شد.





 

مطالب مرتبط
تکلیف سریال‌های نوروزی تلویزیون مشخص شد + جزییات فیلم‌ها
بازنمایی زن‌ها در سینمای سال ۲۰۱۸ بدتر شده است
روزی یک ساعت در شبکه‌های اجتماعی و فقط 10 دقیقه مطالعه/بیش از 81 درصد ایرانیان سالانه به سینما نمی‌روند