خوان گوایدو، «رئیس‌جمهور موقت» خودخوانده ونزوئلا پس از سفر چنیدن روزه به کشورهای آمریکای جنوبی بازگشت. گوایدو در حالی وارد کشور شد که سفیرانی از کشورهای حمایت‌کننده وی، از او استقبال گرمی به عمل آورند.

به گزارش راسخون؛ راشاتودی نوشت: به رغم اینکه مقامات ونزوئلا گفته‌اند که به علت تلاش وی برای سرنگونی دولت و نقض ممنوعیت خروج از کشور، ممکن است با 30 سال زندان مواجه شود، ولی گوایدو به به طور مستقیم و از طریق فرودگاه در کاراکاس وارد کشور شد.

به علت حضور سفیرانی از کشور آلمان، فرانسه، اسپانیا، هلند و چندین کشور دیگر خطر بازداشت رهبر خودخوانده ونزوئلا کاهش یافت. سفیران این کشور طوری در ورودی گیت جمع شده بودند که گویا یک سپر انسانی پرقدرت در اطراف او ساخته بودند. در حالی که گوایدو سعی می‌کرد لبخند به لب داشته باشد، ولی حامیان غربی او کمی مضطرب به نظر می‌رسیدند.

به گزارش راشاتودی، خوان گوایدو به محض ورود به کشور، خود را به یک تظاهرات ضددولتی در کاراکاس مرکزی رساند.

در همین حین، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، به مادورو، رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا، هشدار داد که واشنگتن از سرمایه‌های خود محافظت خواهد کرد و تاکید کرد گوایدو برای آنها (آمریکا) بسیار اهمیت دارد و هم‌چنین تهدید کرد در صورت کوچک‌ترین آسیبی به وی، (واشنگتن) «پاسخ سریع» به این اتفاق خواهد داد.

گوایدو پس از ورود به ونزوئلا، به تظاهراتی که هفته پیش در توییتر فراخوان آن را داده بود، رفت. او در این تظاهرات از هوادارانش خواست تا به تظاهرات خود علیه دولت مادورو روز شنبه هفته آینده ادامه دهند.

لازم به ذکر است در حالی گوایدو به کشورهای آمریکای جنوبی سفر کرده بود و با مهم‌ترین هم‌پیمان‌ها و پشتیبان‌های خود – دولت‌های خارجی – دیدار می‌کرد، که از آن سو، آمریکا فشارها بر دولت قانونی مادورو را افزایش داد، تحریم‌ها را شدیدتری وضع کرد و روادید برخی کنشگران و حامیان دولت را لغو کرد.
 



 

OKمطالب مرتبط
هشدار هشت ماه پیش رهبر معظم انقلاب به دولت؛ مثل «برجام» مردم را نسبت به «بسته اروپایی» شرطی نکنید
محرومیت سفرای ایران از انتخابات مجلس شورای اسلامی/سامانه تبلیغات انتخاباتی راه‌اندازی می‌شود
سنای آمریکا به وضعیت اضطراری ملی ترامپ رأی منفی می‌دهد