سناتورهای آمریکایی با آنکه ولیعهد سعودی را یک «تبهکار» خطاب کردند، ولی همچنان حمایت این کشور از وی ادامه دارد.
 
به گزارش راسخون به نقل از راشاتودی؛ سناتورهای آمریکا، در جلسه تأیید صلاحیت سفرای آمریکا در عراق و عربستان سعودی،  ولیعهد عربستان را متهم به ادامه دادن اقدامات «تبهکارانه» کردند، ولی واقعیت این است که سخنان شدیدالحن آنها با عملشان مطابقت ندارد.
 
جان ابی زید، فرمانده بازنشسته نیروی زمینی که به عنوان سفیر آمریکا در عربستان انتخاب شده است، بر اهمیت ارتباط آمریکا با عربستان سعودی در این جلسه که روز چهارشنبه برگزار شد تاکید کرد. وی گفت واشنگتن نیاز به «روابط محکم و عاقلانه» با عربستان دارد.
 
رویداد جالب و نادر در ساختمان کنگره این است که هر دو حزب، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، درباره لیست بلندبالای جرم‌ها و سوء‌رفتارهای عربستان سعودی اتفاق نظر دارند. محکومیت از تمام زوایا بیان شده است، هر دو حزب ریاض را متهم به نقض حقوق بشر کردند، اقدامات این کشور در جنگ یمن و بدرفتاری با فعالان حقوق زنان را مورد انتقاد قرار دادند و خواستار پاسخگویی این کشور راجع به قتل روزنامه‌نگار عربستانی، جمال خاشقجی شدند.

مارکو روبیو، سناتور فلوریدا، طی سخنرانی گفت «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی به فردی تبهکار تبدیل شده است و به شدت به دنبال آزمایش محدودیت‌هایی‌ست که راه برون رفتی برای اوست.» روبیو به نقش ولیعهد سعودی در بازداشت «سعد الحریری»، نخست‌وزیر لبنان و ایجاد تنش در روابط عربستان سعودی با کانادا اشاره کرد و ولیعهد سعودی را فردی «بی‌پروا» و «بی‌رحم» توصیف کرد.

از زمان قتل روزنامه‌نگار، نمایندگان تمایل بیشتر برای نمایش بیزاری خود به ولیعهد سعودی پیدا کرده‌اند. در راستا همین هدف، مجلس نمایندگان حتی قطعنامه‌ای علیه عربستان صادر کرد که حمایت آمریکا از ائتلاف تحت رهبری سعودی در جنگ یمن را متوقف می‌سازد. این قطعنامه باید به سنا رفته و بعد کاخ سفید فرستاده شود؛ جایی که مطمئنا ترامپ این قطعنامه را وتو خواهد کرد.

ترامپ در حال حاضر آشکارا اعتراف کرده است که پاسخ نه چندان شدید او نسبت به قتل خاشقجی به دلیل این است که معاملات پرسود سلاح برای او اولویت بیشتری نسبت به موضوعات حقوق بشری دارد.

مرحله نخست برنامه بلند مدت خرید سلاح‌های پیشرفته موشکی آمریکا روز دوشنبه به اتمام رسیده است. این در حالی است که ایندیپندنت در گزارشی فاش کرده است بمب‌های آمریکایی و انگلیسی خریده شده  توسط عربستان موجب کشته شدن تقریبا 1000 غیرنظامی در یمن شده است؛ که به تازگی جامعه جهانی خواستار توقف فروش اسلحه به ریاض شده است.