چین  واتیوپی دستور تعلیق استفاده از هواپیمای بوئینگ مکس 737 در خطوط هوایی خود را صادر کردند.

به گزارش راسخون به نقل از رویترز، یک هواپیمای مکس 737 اتیوپی به نایروبی در روز یک‌شنبه چند دقیقه بعد از برخاستن، سقوط کرد و تمام 157 سرنشین آن کشته شدند.
 
این دومین سقوط مکس 737 هواپیمای جت نازک‌پیکر و بادوام که اولین بار در سال 2017 وارد خطوط هواپیمایی شد، بود.
 
در ماه اکتبر نیز، یک هواپیمای مدل 8 مکس 737 که با بودجه اندونزی ساخته شده بود، 13 دقیقه پس از برخاستن از جاکارتا، که پروازی داخلی نیز بود، تمام 189 مسافر و خدمه آن کشته شدند.

به دنبال این سانحه‌های هوایی برای این مدل هواپیما، اداره هواپیمایی چین در بیانیه‌ای گفت پس از آنکه توانستند با شرکت بوئینگ و اداره هواپیمایی فدرال آمریکا درباره ایمنی پروازها به نتیجه برسند، اعلام پرواز دوباره این هواپیماها را اعلام خواهند کرد.
 
علت سقوط هواپیما اندوزیایی هنوز در دست بررسی است. گزارش اولیه که در ماه نوامبر و قبل از پیدا شدن رکوردر اتاقک خلبان متشر شده بود، بر روی تعمیر و نگهداری هواپیما و هم‌چنین جوابیه شرکت بوئینگ بابت خرابی موسوم به anti-stall system  تاکید داشت، اما هیچ‌کدام این دلایل دلیلی برای سقوط نبود.
 
به گزارش خبرگزاری دولتی چین که خبرهای مربوط به امور مالی و اقتصاد را پوشش می‌دهد، گفت بسیاری از پروازهای مکس 737 که برای پرواز برنامه‌ریزی شده بودند، کنسل شدند و به جای آن از مدل 737-800 استفاده خواهد شد.

سخنگوی شرکت هواپیمایی بوئینگ حاضر به اظهارنظر درباره این موضوع نشد.

به گزارش راسخون به نقل از راشاتودی، خطوط هوایی اتیوپی به دنبال کشته شدن 157 نفر در حادثه سقوط هوایپما مکس 737 نیز اعلام کرد که به طور موقت پروازهای هواپیمای مکس 737 مدل 8 را به دلیل «احتیاط در ایمنی پرواز» استفاده نخواهد کرد. این تصمیم تنها ساعتی پس از تصمیم جین برای توقف پرواز این نوع هواپیما اتخاذ شد.

 اداره هواپیمایی اتیوپی گفت: «اگرچه ما هنوز علت سقوط را نمی‌دانیم، اما مجبور شدیم از ناوگان هوایی دیگری برای احتیاط در ایمنی پرواز استفاده کنیم.»

 
لازم به ذکر است برخی کارشناسان میگویند که سقوط این دو هواپیما شبیه هم بوده و بیم آن میرود که همه هواپیماهای مکس مدل 8 دارای نقایص مشابهی باشند.


 

مطالب مرتبط
حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی: زمین‌هایی که در زمان پهلوی مصادره شد به مردم بازمی‌گردد
توزیع بُن کارت کالا برای کارگران
توزیع بسته حمایتی ۲۰۰ هزارتومانی به مددجویان بهزیستی تا پایان امسال