به گزارش راسخون به نقل از رویترز؛ هفته‌ها پیش از اینکه 50 مسلمان در کریستچرچ نیوزیلند کشته شوند، یک مرد تهدید کرده بود نسخه‌های قرآن را در خارج از مساجد این کشور خواهد سوزاند. بنا بر گفته رهبران جامعه مسلمانان این یکی از آخرین تهدیدهای بسیار قبل از وقوع حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند بود.
 

پلیس گفته به فردی 38 ساله راجع به این اتفاق هشدار داده بودند. به گفته پلیس این فرد به حمله تروریستی دو مسجد در نیوزیلند ارتباط ندارد، اما نگفته است که آیا این اتفاق بخشی از نقشه حمله تروریستی بوده است یا خیر.

رویترز در ادامه می‌نویسد به همین دلیل است که بر خلاف بسیاری از کشورهای غربی از جمله انگلستان و آمریکا، دولت نیوزیلند هیچ گزارش جامع از جنایات متعصبانه در این کشور نمی‌دهد و از درخواست‌های سازمان‌های محلی و بین‌المللی در این باره سر باز می‌زند.

ژانت آندرسون بیدیوس، مشاور ارشد حقوقی کمیسیون حقوق بشر نیوزیلند، نهادی غیردولتی که مسدئول حمایت از حقوق بشر در این کشور است، می‌گوید: «سال‌های بسیاری است که دیدگاه ما این است که به این امر باید توجه شود و به فوریت اجرایی شود.» وی ادامه داد: «ضروری است که ما اطلاعات خوبی راجع به این مسئله داشته باشیم.»

یک فرد سفیدپوست نژادپرست در جریان حادثه تروریستی در نیوزیلند دستگیر شده است که قرار است در 5 آوریل دادگاهی شود.

در پی تیراندازی خونین در نیوزیلند، پرسش‌های متعددی درباره اینکه سازمان‌های اطلاعاتی چه شواهد و مدارکی را از دست داده‌اند و منابعی که برای حمایت از جامعه‌های مذهبی باید اختصاص یابد مطرح شده است.

نخست‌وزیر نیوزیلند، جسیکا آردن به یک کمیسیون سلطنتی، نهاد بسیار قوی اطلاعاتی و تحقیقاتی، برای تحقیق در این پرونده دستور داده است.

انور غنی، عضو انجمن اسلامی نیوزیلند گفت شواهد حاکی از آن است که در سال‌های اخیر رفتارهای ضدمسلمانان در این کشور افزایش یافته است.

وی ادامه داد: «زمانی در اتفاقات حساس و مهمی در رویدادهای جهانی رخ می‌دهد... ما شاهد موجی از جنایت متعصبانه از سوی اعضای خاصی هستیم.»

جوریس دی برس، عضو کمیته روابط نژادی نیوزیلند بین سال‌های 2002 تا 2013 گفت، او پس از تصدی این سمت بعد از حملات 11 سپتامبر درباره نشانه‌های افزایش تهدید علیه مسلمانان هشدار داده بود.

او در ادامه گفت وی بارها از دولت و پلیس خواسته بود تا سیستمی برای گزارشو  ثبت جنایات متعصبانه و نژادپرستانه طراحی کنند که متاسفانه اجرایی نشد.

بر اساس مطالعه‌ای که سال 2018 انجام گرفت، از هر 10 نیوزیلندی یک نفر خشونت کلامی متعصبانه اینترنتی علیه نسل آسیایی و اقلیت‌های مذهبی را تجربه کرده است.