به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک، سازمان ملل متحد روز جهانی آب را در سال 1993 آغاز کرد و دسترسی به آب سالم و تمیز برای همه را یکی از اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 انتخاب کرد.

شعار امسال «هیچ‌کس را تنها نگذاریم» است. این کمپین امیدوار است تا با افزایش آگاهی و توجه به افراد در حاشیه رانده‌شده این موضوع را متوجه عموم کند که این افراد در دسترسی به آب سالم دچار مشکل هستند. بر اساس آمار سازمان ملل متحد این افراد شامل کودکان، زنان، پناهندگان، افراد بومی و معلولان می‌شود؛ آنهایی که در شرایط سخت زندگی به سر می‌برند.

نمودار زیر منابع آب نامطمئن را در سراسر جهان نشان می‌دهد.
نقاط نارنجی نشان می‌دهد بیش از 50 درصد افراد این مناطق دسترسی به آب آشامیدنی سالم ندارند.  ایران جزو کشورهایی است که کمتر9 درصد افراد کشور دسترسی به آب سالم ندارند.

همچنین در این نمودار آمده است که آب‌های آلوده بیش از بلایای طبیعی و خشونت و درگیری جان افراد را در جهان می‌گیرد.

 سازمان ملل متحد گفت بیش از 2.1 میلیارد نفر در جهان دسترسی به آب آشامیدنی سالم ندارند. و تقریبا دو سوم جهان برای دست‌یابی به آب سالم حداقل یک ماه در سال دچار مشکل می‌شوند. به گفته سازمان ملل حدود 80 درصد این افراد مربوط مناطق روستایی هستند.

از هر چهار دانش‌آموز یک نفر از آب آشامیدنی در مدرسه محروم است و به همین دلیل مجبور است از منابع آبی ناسالم استفاده کند و یا اصلا آب نخورد.

همچنین گفته شده اگر این روند ادامه یابد، حدود 700 میلیون نفر در سراسر جهان مجبور به ترک خانه و کاشانه خود در سال 2030، آن هم به دیل عدم دسترسی به آب، شوند.

نیوزویک در ادامه نوشت یکی از محققین در این حوزه مدعی آن است که از هر سه نفر یک نفر در جهان دسترسی به آب آشامیدنی سالم ندارد.

این محقق در ادامه هشدار داد: «به دلیل تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان، تلاش برای پیش‌بینی بارش‌ها، سیل و خشکسالی را سخت‌تر می‌کند.»

محققی دیگر نیز در این باره افزود: «ما باید رفتار شخصی خود را در مصرف آب تغییر دهیم و باید بپذیریم که نیاز است آب را دوباره بازیافت کرد و مصرف کرد. همچنین به همان اندازه که به انداختن زباله و پلاستیک به دریا، مصرف بیش از اندازه انرژی، گرم شدن زمین و کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم توجه می‌کنیم به اتلاف و اسراف در مصرف آب نیز توجه کنیم.»