به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری تسنیم، براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، امروز بیشتر مناطق کشور با بارش پراکنده باران و رعد و برق همراه خواهد بود.

همچنین در برخی نقاط استان‌های قم، سمنان، گلستان، خراسان‌ شمالی و رضوی وزش باد شدید و در خراسان جنوبی، یزد و کرمان وزش شدید باد همراه با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

 

سیلاب در استان لرستان تا کنون 15 کشته داشته است

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان گفت: تاکنون 15 جسد به دلیل خفگی ناشی از سیل و یا در ارتباط با آن به پزشکی قانونی استان ارجاع شده است.

حمیدرضا نظیفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، اظهار داشت: از آغاز بارش‌های سیل‌آسا در استان تاکنون 15 جسد به دلیل خفگی ناشی از سیل و یا در ارتباط با آن به پزشکی قانونی استان ارجاع شده است.

وی افزود: 3 نفر مربوط شهرستان الیگودرز، یک نفر شهرستان دورود، 3 نفر خرم‌آباد، 2 نفر کوهدشت، 2 نفر ه معمولان،  3نفر دوره  چگنی و یک نفر مربوط به دلفان بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان عنوان کرد: پزشکی قانونی استان در طول مدت حادثه در کنار مردم حضور داشت و با معاینه اجساد و صدور سریع جواز دفن، مانع از افزایش درد و آلام مردم گردید؛ تا پایان مشکلات ناشی از این بحران، پزشکی قانونی در هرلحظه از شبانه‌روز آماده معاینه اجساد و صدور جواز دفن است.

 

راه ارتباطی ۵۲ روستای مسدود شده در جریان سیل باز شد

فرماندار کرمانشاه از باز شدن راه ارتباطی ۵۲ روستای مسدود شده در جریان سیل در شهرستان کرمانشاه خبر داد.

فضل الله رنجبر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در پی جاری شدن سیلاب در بخش فیروزآباد در حوزه شهرستان کرمانشاه و تخریب پل و جاده در این منطقه، راه ارتباطی تعدادی از روستاها قطع شده بود که با تلاش‌ صورت گرفته راه ۵۲ روستای این بخش شامل روستاهای عثمانوند و جلالوند با تلاش‌های مجموعه راهداری عصر روز گذشته( ۱۳ فروردین) باز شده است.

 فرماندار کرمانشاه اضافه کرد: هم اکنون راه های ارتباطی تعداد کمی از روستاهای حوزه شهرستان کرمانشاه به دلیل وقوع سیل بسته است که تلاش برای بازگشایی این راه ها در حال انجام است و امیدواریم به زودی شاهد بازگشایی آنها باشیم.

 وی در ادامه با اشاره به اعزام اکیپ های ارزیاب برای ارزیابی خسارت های وارد شده ناشی از بروز سیل و سیلاب در حوزه شهرستان کرمانشاه گفت: تاکنون هیچ برآورد دقیقی از میزان خسارت های وارد شده ناشی از سیل در حوزه شهرستان کرمانشاه صورت نگرفته است.

 

فعالیت 1341 گروه جهادی برای خدمت به سیل زدگان/ بسیج صحنه را ترک نخواهند کرد

رئیس سازمان بسیج با اشاره به جلسه مقام معظم رهبری با مسئولان گفت: رهبر انقلاب بدون اشاره به دستگاه و ارگان خاصی بر ادامه‌ی تلاش‌ها و استمرار بر خدمت رسانی به مناطق سیل زده تاکید داشتند
.
به گزارش مشرق، سردار غلامحسین غیب پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، با اشاره به جزئیات عملکرد این سازمان در خدمات و امدادرسانی به شهرهای مختلف سیل زده کشور گفت: ما از روز ۲۹ اسفند ماه سال ۹۷ کمک های خود را برای خدمت رسانی به مردم سیل زده سراسر کشور آغاز کردیم. گفتنی است تا دو، یا سه روز ابتدایی وقوع سیل در شهرهای مختلف کشور کمک رسانی ها با توجه به امکانات بومی هر استان انجام شد و پس از دریافت پیام مقام معظم رهبری این کمک ها شکل جدیدی به خود گرفت.

رییس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: تا به امروز که دو هفته از وقوع سیل در استان های کشور می‌گذرد و کمک رسانی ها توسط بسیج ادامه دارد و تنها در دو استان گلستان و مازندران حدود هزار و سیصد و چهل و یک گروه جهادی به صورت رسمی فعال هستند.

رییس سازمان بسیج مستضعفین افزود: در زمینه کمک رسانی توفیقات بسیاری به دست آمد و گرچه تعدادی از هموطنان عزیز ما جان شیرین خود را از دست دادند که کام همه ما تلخ شد اما از این مرحله به بعد وارد بخش بازسازی ساختمان ها و منازل مسکونی خواهیم شد به عنوان مثال در ساعتی پیش از برگزاری جلسه ی مسئولین با مقام معظم رهبری توافقی با جناب آقای فتاح رئیس محترم کمیته امداد امام خمینی و همچنین در زمینه کمک رسانی و بازسازی مناطق سیل زده توافقی با آقای تابش مسئول بنیاد مسکن منعقد شد. بر همین اساس از فردا بازسازی منازل آغاز می شود و اولویت اول با افراد تحت پوشش کمیته حضرت امام افراد تحت پوشش بهزیستی هستند. فعلاً در دو استان گلستان و مازندران حدود سه هزار خانه بازسازی خواهند شد و سعی می شود تا طی دو سه روز آینده این طرح عملیاتی شود اما در برخی دیگر از استان‌های کشور همچون لرستان که شرایط ویژه ای دارند طی یک هفته و یا ۱۰ روز آینده اقدامات اولیه را انجام خواهیم داد و مردم عزیز کشور یقین بدانند که مجموعه‌های سپاه، بسیج و ارتش در کنار آنها هستند و تا زمانی که مطمئن نباشیم صحنه را ترک نخواهیم کرد.

 

سد تنگ‌ارم دشتستان سرریز شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: بارندگی‌های 13 روز گذشته در بوشهر و استان‌های هم‌جوار ضمن اینکه سبب سرریز شدن سد تنگ‌ارم دشتستان شد بلکه بیش از 41 درصد مخزن سد رئیسعلی دلواری دشتستان را پر کرد.

شاهپور رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به بارش‌های مطلوب در نقاط مختلف استان بوشهر اظهار داشت:  بیشترین بارش باران در ایستگاه باران سنجی رودفاریاب دشتستان به میزان 532.5 میلیمتر و کمترین بارش در ایستگاه دیر با 212 میلیمتر ثبت شده است.

وی با بیان اینکه میانگین بارش باران در فصل آبی جاری تاکنون 340 میلیمتر  است خاطر نشان کرد: میانگین بارش باران در فصل آبی گذشته در این مدت 101 میلیمتر ثبت شده که بارش باران امسال نسبت به سال قبل 236 درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر به میانگین بارندگی بلند مدت استان پرداخت و افزود: میانگین بارندگی بلند مدت مشابه استان در دوره آماری 233.5 میلیمتر است که تحقق بارندگی سال آبی جاری نسبت به میانگین بلند مدت سالانه استان 141 درصد است.

رجایی بیشینه بارندگی 24 ساعت گذشته را در ایستگاه باران سنجی جم دانست و خاطر نشان کرد: در 24 ساعت گذشته بیشترین بارش باران در شهرستان جم با 11 میلیمتر و کمترین در ایستگاه کناربندک در شهرستان دشتی به میزن 39 صدم درصد ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در 13 روز امسال 46 میلیون متر مکعب روان آب وارد مخزن سد رئیسعلی دلواری شده است افزود: اکنون ذخیره آب در مخزن سد رئیسعلی دلواری در دشتستان 285 میلیون مترمکعب است که 46 میلیون متر مکعب آن در 13 روز ابتدای سال 1398 وارد مخزن سد شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه 41 درصد مخزن سد رئیسعلی دلواری پر است تصریح کرد: با بارش‌های مطلوب بارندگی مخزن سد تنگ ارم  دشتستان سرریز شده و این نوید مطلوبی برای حل بحران آب در تابستان پیش‌رو است.

رجایی حجم مخزن سد تنگ‌ارم دشتستان را 4.2 میلیون متر مکعب  دانست و گفت:‌ به سبب بارش‌های مناسب در استان بوشهر و استان‌های بالادستی مخزن سد تنگ‌ارم دشتستان سرریز شد.

آب شرب 440 روستای لرستان قطع است؛ وصل آب روستاها ظرف مدت یک هفته

مدیرعامل شرکت آبفار لرستان با بیان اینکه آب شرب 620 روستا قطع بود که هم‌اکنون آب 108 روستا وصل شده است گفت: در صورت دسترسی به راه‌های روستایی ظرف مدت یک هفته آب شرب روستاهای لرستان وصل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علیرضا کاکاوند صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آب شرب 120 روستا در شهرستان خرم‌آباد مشکل‌دار بود که تاکنون مشکل 45 روستا برطرف شده است.

وی افزود: 150 هزار نفر در قالب 620 روستا مشکل قطعی آب‌ دارند که هم‌اکنون آب 108 روستا وصل شده است؛ 35 تانکر آب‌رسان همچنین 20کیلومتر لوله از استان‌های یزد، فارس، سیستان و بلوچستان، البرز، تهران و آذربایجان شرقی به لرستان ارسال شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان عنوان کرد: آب بسته‌بندی، لوله و اتصالات، موتور دیزل، ژنراتور برق و تانکر سیار نیاز داریم، همچنین اکیپ‌های اجرایی به‌ویژه جوشکار و لوله‌کش باید به لرستان اعزام شوند.

وی بیان کرد: در صورت دسترسی به راه‌های روستایی ظرف مدت یک هفته آب شرب روستاهای لرستان وصل می‌شود.

آغاز روز دوم امدادرسانی به مناطق سیل‌زده لرستان؛ شایعه مرگ تعدادی از مردم در سیل پلدختر صحت ندارد

روز دوم امدادرسانی به شهرهای سیل‌زده لرستان با حضور مسئولان کشوری و گروه‌های امدادی آغاز شد.

احمد مرادپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به آخرین وضعیت امدادرسانی به شهرستان پلدختر  اظهار داشت: روز دوم عملیات امدادرسانی توسط ارتش ، هلال احمر و سپاه به صورت هوایی آغاز شده و نسبت به روز گذشته با قدرت بیشتری انجام می‌شود.

وی با اشاره به روستاهای شهرستان پلدختر که امدادرسانی شده است افزود: تا عصر روز گذشته به  40 روستای شهرستان پلدختر با 2 هزار و 300 خانوار و 7 هزار و 400 نفر جمعیت امدادرسانی شده و 3 هزار و 845 نفر در مناطق امن روستاها اسکان داده شده‌اند.

معاون عمرانی استانداری لرستان عنوان کرد: 27 تیم امدادی و 141 داوطلب هلال احمر و 2 بالگرد در روستاهای شهرستان پلدختر جهت امدادرسانی به مردم  سیل‌زده مستقر شده‌اند و تاکنون 769 تخته چادر، 2 هزار و 111 تخته پتو، 742 موکت، کلمن آب، چراغ والور و همچنین  724 پک غذای 72 ساعته و 890 پک غذای یک ماه بین مردم سیل‌زده پلدختر توزیع شده است.

وی با اشاره به وضعیت آب، برق، گاز و خطوط تلفن شهرستان پلدختر بیان کرد: با توجه به حجم خسارت وارد به زیرساخت شبکه‌های آب، برق، تلفن و گاز و با توجه به  تلاش نیروهای دستگاه‌های خدمات‌رسان در این شهرستان آب و برق بعضی مناطق ممکن است وصل شود.

مرادپور در مورد آمار افراد فوت شده استان در سیلاب اخیر گفت: فوتی سیل به طور قطعی هنوز گزارشی داده نشد و تعداد فوتی‌ها شایعه است که به گوش ما رسیده ولی تاکنون هیچ صاحب عزایی اعلام فوت بستگان خود را نکرده است و با توجه به اینکه اگر کسی فوت کرده باشد باید از پزشکی قانونی گواهی فوت صادر شود ولی تاکنون هیچ موردی گزارش نشده است و شایعه کشته شدن تعدادی در پلدختر صحت ندارد.

وی با اشاره به وضعیت شهرستان الیگودرز گفت: در شهرستان الیگودرز سیلاب نداشته‌ایم و بسته شدن راه‌های روستایی بر اثر برف  قبل از سیل بوده که امدادرسانی می‌شدند و در حال حاضر نیز مشکل خاصی جهت امدادرسانی به این روستاها نداریم و تا زمانی که شرایط جوی مناسب باشد امدادرسانی انجام می‌شود این در حالی است که بسیاری از این روستاها به این مشکلات عادت دارند و می‌دانند هر سال بارش سنگین برف سبب مسدود شدن راه ارتباطی آنها می‌شود.

معاون استاندار لرستان  با اشاره به نحوه امدادرسانی به شهر معمولان و با بیان اینکه قبل از سیلاب چادر مورد نیاز مردم توسط هلال احمر به بخشدار معمولان تحویل داده شده تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود به بخش معمولان تاکنون هیچ گونه امدادرسانی انجام نشده صحت ندارد چرا که امدادرسانی زمانی راه  ارتباطی باشد ولی امدادرسانی انجام نشود باید گلایه کرد و چنانچه جاده بسته شود با بالگرد باید امدادرسانی کرد ولی چنانچه با توجه به بارندگی بالگرد شرایط پرواز ندارد و راه ارتباطی نیز قطع است باید تا مهیا شدن شرایط جوی باید صبر کرد.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های کوهدشت، دورود و دلفان آب‌گرفتگی  داشته‌ایم که با کمک تیم‌هایی که به شهرستان‌ها فرستاده‌ایم برطرف شده است.

 

رد شایعه برخورد سپاه با مردم و فشار بر آنها برای تخلیه منازل مسکونی درمناطق سیل زده

سردار شریف با رد شایعات و فضاسازی های رسانه های معاند مبنی بر برخورد یگان های سپاه با مردم و فشار بر آنها برای تخلیه منازل مسکونی درمناطق سیل زده، اعلام کرد: مسئولیت اجرای مصوبات شورای تامین استان ها در شرایط خاص بر عهده نهادهای انتظامی و قضایی است.

به گزارش حوزه دفاعی خبرگزاری فارس، به نقل از سپاه نیوز؛ در پی انتشار شایعاتی از سوی رسانه های معاند و ضد انقلاب مبنی بر برخورد یگانهای سپاه  با مردم و فشار بر آنها برای تخلیه روستاها و منازل مسکونی درمناطق سیل زده بویژه در استان خوزستان، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه اعلام کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهادی مردمی که ارتباطی صمیمی و معنوی با آحاد مردم به ویژه عشایر و روستاییان دارد، از قدرت گفتمانی خود برای مجاب کردن آنان برای دور شدن از مناطقی که احتمال خطر جانی برایشان دارد استفاده کرده و به مسئولین مربوطه در بخش های مختلف برای حل مشکلات مردم ناشی از حوادث طبیعی کمک می کند.

سردار شریف تاکید کرد:همچنین مسئولیت اجرای مصوبات شورای تامین استان ها در شرایط خاص به عهده نهادهای انتظامی و قضایی است.


داروی مورد نیاز مصدومان مناطق سیل‌زده تأمین شد

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ارسال دارو به مناطق سیل‌زده به دلیل بسته بودن مسیر با مشکل مواجه بود اما با تلاش‌های صورت گرفته، تأمین داروی برای مصدومان انجام شده است.

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس اظهار داشت: خوشبختانه در مناطق سیل‌زده به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها آسیب جدی وارد نشده است و برخی با آسیب‌های جزیی مواجه شدند.

وی گفت: بیش‌ترین آسیب مراکز درمانی مربوط به خانه‌های بهداشت واقع در روستاها بوده است که برخی از آنها تخریب شده‌اند.

جان‌بابایی گفت: در حال حاضر تقریبا تمام مراجعات بیمارستانی در حد آسیب‌دیدگی‌های سطحی بوده و مورد بستری زیادی در مراکز درمانی به دلیل آسیب‌های ناشی از وقوع سیل نداریم.

وی گفت: تمام مراکز درمانی در استان‌های کرمانشاه، خوزستان، لرستان و ایلام باز بوده و خدمت‌رسانی به خوبی انجام می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: ارسال دارو به مناطق سیل زده به دلیل بسته بودن مسیر با مشکل مواجه بود اما با تلاش‌های صورت گرفته تأمین داروی برای مصدومان انجام شده است.

 

خروش رودخانه در قم جان یک نفر را گرفت

سخنگوی اورژانس قم گفت: خروش رودخانه در قم و بی احتیاطی توسط یک فرد غیر بومی، جان او را گرفت.

به گزارش ایسنا ، مهدی فراهانی در خصوص حادثه غرق شدگی فردی درقاهان، روستای بنابران عنوان کرد: متاسفانه علی رغم همه توصیه ها و هشدارها، خروش رودخانه در قم و بی احتیاطی یک فرد غیر بومی، جان وی را گرفت.

سخنگوی اورژانس قم افزود: با وجود حضور بالگرد اورژانس و آمبولانس اورژانس، امکان انجام اقدام درمانی برای فرد غرق شده نبود و سیل موجب فوت این فرد شد.

وی اظهار کرد: جسد این فرد که به دلیل نزدیک شدن به رودخانه درون آب افتاده بود توسط نیروهای مردمی و بالگرد اورژانس از آب گرفته شد.

فراهانی در خصوص اقدامات انجام شده توسط اورژانس قم در روز طبیعت نیز توضیح داد: از ساعت ۸ صبح تا ۲۲، اورژانس ۱۱۵ و نیروها و آمبولانس در ۲۲ نقطه از تفرجگاهها- پارکها- بوستانها ونیز بخشهای استان بویژه بخش کهک و دستجرد و سلفچگان مستقر شدند.

وی گفت: علاوه بر ارائه خدمات اورژانس درسطح شهر به بیماران داخلی و قلبی و تصادفات درون شهری، شاهد گزارشاتی از حوادث جاده ای نیز بودیم. تعداد ۱۱ تصادف درجاده و بخشهای استان با ۲۲ مجروح گزارش شد که در این راستا ۱۶ مجروح به بیمارستان منتقل و۶ مجروح به صورت سرپایی درمان شدند.

وی بیان کرد: روز  گذشته بالگرد اورژانس نیز روز سختی داشت و با توجه به هماهنگی های لازم از صبح در بخش کهک و سلفچگان استقرار یافت و به انجام ماموریت پرداخت.

فراهانی عنوان کرد: در ماموریت اول در حدود ساعت ۱۴:۰۰ اعزام بالگرد جهت گزارش غرق شدگی به بخش قاهان صورت گرفت و در دومین ماموریت نیز به واسطه تصادف چند دستگاه خودرو، بالگرد به سلفچگان اعزام شد. این تصادف در محور سلفچگان اتفاق افتاد که ۴ مجروح بدحال به همراه داشت و جهت انتقال مجروحان و کمک به بازگشایی سریعتر ترافیک بالگرد در اسرع وقت اعزام شد.

 

وزیر کشور: وضعیت گنبد در شرایط عادی قرار گرفته است

وزیر کشور اعلام کرد که وضعیت گنبد در شرایط عادی قرار گرفته است.

به گزارش  ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور وضعیت شهرستان گنبد کاووس، اولین شهری  که در معرض آبگرفتگی قرار گرفت را عادی و مطلوب توصیف کرد و گفت: در اولین روز بحران سیلاب اخیر شاهد آبگرفتگی این شهرستان به میزان 35 درصد کل شهربودیم، یعنی حدود 50 هزار نفر از 160 هزار هموطن ساکن گنبد در معرض آسیب بودند که با امداد رسانی به موقع و سریع در دو روز اول بخش اعظم آبگرفتگی معابر و منازل مرتفع شد و ارزیابی های پس از فروکش کردن سیلاب  نشان داد که حدود 3500 واحد مسکونی وتجاری دچار آسیب شده اند که میزان خسارت وارده نیز برآورد شده است.

وزیر کشور با اشاره به اینکه به موازات اقدامات اجرایی بنیاد مسکن برای رفع مشکل سکونت مردم منطقه ، مشارکت خیرین نیز قابل تقدیر است تصریح کرد: خوشبختانه به هیچ یک از واحدهای صنعتی و تولیدی منطقه خسارت قابل توجهی وارد نشده است و از 138خانوار اسکان یافته فقط 35 خانواده همچنان در اسکان موقت هستند که اغلب آنها نیز اتباع غیر ایرانی می باشند.

قائم مقام رئیس شورای عالی مدیریت بحران فزود:  جز در موارد بسیار محدود در حاشیه رودخانه که کماکان آب در سطح بالایی در جریان است و امداد رسانی نیز به صورت مستمر صورت می گیرد شهرستان گنبد کاووس از آثارسیلاب پاکسازی شده است.

فرمانده سپاه پاسداران وارد لرستان شد

سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران به منظور بازدید از مناطق سیل زده لرستان وارد استان شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم آباد، سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران دقایقی قبل برایبازدید از مناطق سیل زده استان لرستان وارد فرودگاه خرم آباد شد تا از نزدیک در جریان روند امدادرسانی به سیل زدگان استان به ویژه شهرستان پلدختر قرار گیرد.

سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز از روز گذشته در استان حضور پیدا کرده و امدادرسانی به سیل زدگان را مدیریت می کند. تجهیزات و یگان های سپاه نیز به مناطق سیل زده اعزم شده است.

 

اعزام تانکر آب‌رسانی به روستاهای کوهدشت

بخشدار کوهدشت با بیان اینکه برق روستاهای منطقه اولادقباد وصل شد گفت: 2 تانکر آب آشامیدنی به روستاهای نامجو و جعفرآباد اعزام شد.

آرمان منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت اظهار داشت: با تلاش نیروهای شرکت توزیع برق این شهرستان، برق روستاهای منطقه اولادقباد وصل شد و نیروهای اداره برق با حضور در منطقه عشایری سرکوه ضرون برای برطرف کردن خاموشی روستاهای این مناطق در تلاش هستند.

وی افزود: با توجه به تخریب 100 درصدی 3 پل مسیر کوهدشت شمالی امکان آ‌ب‌رسانی با تانکر برای برخی روستاها میسر نیست اما با وجود این مشکلات 2 تانکر آب آشامیدنی توسط آبفار شهرستان کوهدشت به روستاهای نامجو و جعفرآباد اعزام و در بین اهالی توزیع شده‌ است.

بخشدار مرکزی کوهدشت با اشاره به مسدود بودن جاده‌های دهستان کوهدشت شمالی عنوان کرد: نیروهای امدادی راهداری و راه‌ و شهرسازی با حضور در این منطقه در پی احداث پل موقت برای برطرف کردن انسداد ارتباطی روستاهای این منطقه هستند.

 

سیلاب جان یک نفر را در کوهدشت گرفت

بخشدار درب‌گنبد شهرستان کوهدشت از فوت مردی 48ساله بر اثر طغیان رودخانه پریان در این شهرستان خبر داد.

بهزاد ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درکوهدشت اظهار داشت: راه ارتباطی روستاهای منطقه کشماهور در منطقه‌ای به‌نام پریان و به‌علت وقوع سیلاب قطع‌شده و هشدارهای لازم  را به مردم این مناطق مبنی بر مخاطره‌بودن مسیر و عدم تردد اطلاع‌رسانی کرده‌بودیم.

وی افزود: باوجود هشدارهای سیلاب مردی به‌نام«نازارمراد شکرالهی» حدود 48ساله و اهل روستای بره شیخ عالی کشماهور در ساعت یک بامداد دوشنبه با خودروی پژو قصد عبور از  این راه را داشته که گرفتار سیلاب می‌شود و خودروی او در چاله‌ای سقوط می‌کند.

بخشدار درب‌گنبد عنوان کرد: این فرد پس از گرفتارشدن خودرو در چاله برای مشاهده جزئیات از خودرو پیاده شده و شدت آب او را در خود فرو می‌برد، اما فرزندانش توسط اهالی روستای ناوه شیراوند از سیلاب نجات یافتند؛ جسد این فرد در روستاهای منطقه ضرون بخش مرکزی شهرستان کوهدشت پیدا شده‌است.

پیش از این نیز بر اثر شدت بارندگی‌ها و ریزش ساختمان یک اصطبل در روستای چم‌سنگر  بخش درب‌گنبد یک دختر 20 ساله به‌نام پرستو مرادپور جان خود را از دست داده‌بود.

آزادراه رشت به قزوین بازگشایی می‌شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با اشاره به انسداد بخشی از جاده رشت - قزوین در محدوده منجیل به علت سیلابی شدن رودخانه ملاعلی گفت: این آزادراه به احتمال زیاد به‌زودی بازگشایی می‌شود.
محمدرضا نازک‌کار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: با اقدامات خوب انجام شده دستگاه‌های ذی‌ربط بخشی از محور مواصلاتی رشت - قزوین که از شامگاه دوشنبه به علت سیلابی شدن رودخانه ملاعلی در محدوده منجیل مسدود شده بود به احتمال بسیار زیاد به‌زودی بازگشایی می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با بیان اینکه بخش مسدود شده آزاد راه رشت - قزوین در محدوده استان قزوین قرار دارد عنوان کرد‌: از ساعات گذشته نیروهای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قزوین در حال برطرف کردن مشکل به‌وجود آمده در این محور هستند.

نازک‌کار از بازدید عصر روز گذشته خود از مراحل انجام عملیات بازگشایی آزاد راه قزوین -‌ رشت سخن گفت و تصریح کرد:‌ طبق صحبت‌هایی که با عوامل و نیروهای راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قزوین انجام شد احتمالاً مشکل انسداد این محور برطرف می‌شود.

وی نحوه تردد خودروها و وسائل نقلیه در آزاد راه قزوین - ‌رشت و مسیر جایگزین تعیین شده برای این کار را مورد اشاره قرار داد و افزود: از شامگاه دوشنبه که این جاده به‌علت طغیان رودخانه ملاعلی مسدود شده تمامی خودروها از مسیر جاده قدیم برای تردد استفاده می‌کنند.

 

برآورد اولیه؛ سیلاب بیش از 15000 میلیارد ریال به استان لرستان خسارت زد

معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به برآورد اولیه از خسارات سیلاب استان عنوان کرد: بر اساس برآورد اولیه و سر انگشتی که صورت گرفته بیش از 15000 میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های استان وارد شده و این برآورد نهایی نیست و خسارت بیش از این است.

احمد مرادپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم آباد، با اشاره به کمک‌رسانی از طرف سایر استان‌های کشور به مناطق سیل‌زده لرستان اظهار داشت: استان‌های کرمانشاه، قم، یزد، همدان، مرکزی و شهرداری اصفهان با ارسال تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز به استان لرستان کمک کرده‌اند و همچنین کمک‌های مردمی استان لرستان به مناطق سیل‌زده بسیار چشمگیر بوده است. 

وی افزود: ارتش و سپاه نیز تمام امکانات و تجهیزات زمینی و هوایی را جهت کمک به مردم مناطق سیل‌زده  به‌کار گرفته‌اند ولی حجم خسارات بسیار زیاد است و با توجه به کوهستانی و پراکنده بودن استان امدادرسانی بسیار سخت است.

معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به برآورد اولیه از خسارات سیلاب عنوان کرد: بر اساس برآورد اولیه و سرانگشتی که صورت گرفته بیش از 1500 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های استان وارد شده است البته این برآورد نهایی نیست چرا که نیروهای ارزیاب باید به مناطق خسارت دیده  جهت برآورد خسارات زیرساختی و معیشتی مردم اعزام شوند که قطعا میزان خسارت بیش از این است.

وی ضمن تقدیر از کمک‌های مردمی بیان کرد: مردم سعی کنند اقلام مورد نیاز مردم سیل‌زده را به هلال احمر تحویل دهند و خودشان راهی مناطق سیل‌زده نشوند چرا که تنها ماشین‌های امدادی می‌توانند وارد مناطق سیل‌زده شوند.

 

تخلیه ۶۷ روستا در حوضه‌های آبریز خوزستان/ هشدار لحظه‌ای تخلیه به شهرها و روستاهای در خطر

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: تاکنون ۶۷ روستای در معرض خطر در خوزستان در حاشیه سه حوضه آبریز دز، کرخه و کارون تخلیه شده‌اند.

کیامرث حاجی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روستاهای در معرض خطر، اظهار کرد: تا این لحظه در شوش ۱۱ روستا، دزفول ۹ روستا، شوشتر ۲۷ روستا، شادگان یک روستا، دشت آزادگان یک روستا، اهواز ۱۳ روستا و بخشی از منطقه سید خلف اهواز و در شهرستان کارون نیز چهار روستا تخلیه شده‌اند.

وی افزود: این آمار همچنان در حال افزایش است و هر لحظه در حال هشدار به روستاها و شهرهای در معرض خطر هستیم تا آنها نیز تخلیه کنند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وضعیت تفکیکی حوضه‌های آبریز بیان کرد: در حوضه کرخه چهار شهر شامل شهرهای کوت سید نعیم، سوسنگرد، بستان، رفیع و ۷۴ روستا در شهرهای اهواز، شوش، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه در معرض خطر قرار دارند و هشدارهای لازم به آنها داده شده است.

وی ادامه داد: در حوضه آبریز دز نیز روستای زاویه‌های دزفول، آهودشت شوش، شعیبیه شوشتر و بخش مرکزی اهواز (بامدژ) در معرض خطر قرار دارند.