پیشکسوت استقلال با بیان اینکه کنار گذاشتن شفر از سوی مدیریت بیشتر احساسی و برای ساکت کردن تماشاگران معترض بود، گفت: بازی کردن مقابل الدوحیل کار سختی است و باید بازیکنان مراقب ضد حملات این تیم باشند.
 
پیروز قربانی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به پیروزی پرگل استقلال مقابل استقلال خوزستان اظهار داشت: استقلال شجاعانه بازی کرد و این روش فوتبال بازی کردن هم باعث شد تا 2 گل دریافت کند. وقتی تیمی جلو می افتد خیلی از مربیان سعی می کنند تا نتیجه را حفظ کنند ولی این روحیه وقتی در تیم بوجود آمده که برای زیاد کردن فاصله می روند، خیلی خوب است. البته یکسری ضعف ها هم در تیم قابل مشاهده بود که دیگر فرصتی برای رفع آن نیست. وقتی تیمی جلو است و برای گل زدن بیشتر تلاش و حمله می کند، جای تحسین دارد.
 
استقلال به سختی همنام اهوازی را برد

وی افزود: استقلال خوزستان بدون استرس بازی کرد و چیزی برای از دست دادن نداشت. این تیم در آزادی بد هم بازی نکرد و دوبار موفق شد، عقب افتادگی را جبران کند. بازی کردن مقابل چنین تیم هایی که راحت بازی می کنند، سخت و دشوار است. این برد سختی بود که استقلال توانست بدست بیاورد.
 
رسیدن به پرسپولیس سخت است
آیا استقلال با این پیروزی می تواند امید به قهرمانی داشته باشد؟ بازیکن و کاپیتان پیشین آبی ها در پاسخ به این سوال تصریح کرد: خیلی سخت است که این تیم بتواند فاصله ی 4 امتیازی با پرسپولیس را جبران کند اما انسان با امید زنده است. امیدوارم با این ذهنیت 2 بازی باقی مانده را ادامه دهند. ما سال 88 هم شرایط اینچنینی داشتیم و بازی آخر قهرمان شدیم. ذوب آهن بازی آخر را باخت و استقلال قهرمان شد. حالا هم باید فقط این تیم روی بازی های خودش تمرکز کند و 2 بازی را ببرد. انشالله اتفاقات هم به گونه ای رقم بخورد که استقلال بتواند یک جایگاه خیلی خوبی را بدست آورد.
 
مجیدی از فرصت بدست آمده استفاده کند
پیروز قربانی در خصوص اینکه با سرمربیگری فرهاد مجیدی در درازمدت موافق است یا نه؟ گفت: موافق یا مخالف بودن ما مهم نیست. نظرم این است که در این برهه اتفاق خاصی قرار نبود برای استقلال بیافتد. چه شفر بود و چه الان که مجیدی سرمربی شده، قرار نبود، اتفاقی بیافتد. حالا باید ببینیم سال بعد چه اتفاقی می افتد. در دراز مدت خیلی ها هستند که شایسته ی سرمربیگری استقلالند ولی باید این را نشان دهند. فرهاد مجیدی در تیم های دیگری مربیگری نکرده است و هیچ شناخت و پیش زمینه ی فنی ای از او نداریم. امیدوارم حالا که این فرصت به او داده شده، خود را نشان دهد و از آن استفاده کند.
 
برکناری شفر احساسی و برای ساکت کردن معترضان بود
آیا مجیدی با شرایطی که استقلال دارد، نمی سوزد؟ وی در این باره خاطرنشان کرد: این نگرانی در اهالی فوتبال وجود دارد اما باید دید مدیریت چه فکری کرده است. تصمیم مدیریت استقلال بیشتر احساسی بود تا منطقی. به نوعی خواستند با تغییر شفر و آوردن مجیدی، هواداران معترض را ساکت کنند وگرنه منطقی این بود که در این 4، 5 بازی باقی مانده شفر را نگه می داشتند و اگر قرار بر تغییر بود، آخر فصل انجام می شد.
 
مدیریت باشگاه اقتدار شفر را از بین برد
پیشکسوت استقلال افزود: اگر جای مدیریت بودم، قطعا شفر را حفظ می کردم. به مدیریت شفر می توانم خیلی ایراد بگیرم اما خود مدیریت استقلال به سوء مدیریت شفر دامن زد. نمونه ی این سوء مدیریت مدیرعامل استقلال، محروم کردن فرشید باقری بود. باشگاه راساً این بازیکن را از تمرین کردن منع کرد. این اتفاق خوبی نبود. می توانست جریمه ی نقدی برای بازیکن در نظر بگیرد و اقتدار سرمربی را حفظ کند. با این حرکت اقتدار و مدیریت سرمربی زیر سوال رفت. مدیرعامل باید بخش فنی و بازی کردن یا نکردن باقری را در اختیار سرمربی می گذاشت. بازیکنان زرنگ هستند و وقتی می بینند یک مربی اقتدار لازم را ندارد، سوء استفاده هایی می شود که در چند بازی مشاهده کردید. مخصوصا در استقلال و پرسپولیس که دیگر جای این اشتباهات نیست.
 
برانکو خیلی شیک کار خود را انجام می دهد
پیروز قربانی ادامه داد: الان برانکو را در پرسپولیس ببینید. بازیکنی که از پرسپولیس جدا شده شک نکنید با نظر مستقیم برانکو بوده است. چه رامین رضائیان چه رامین رضائیان و دیگران. همه ی اینها را مربی دست خودش گرفته و یکی از عوامل موفقیت پرسپولیس هم همین اقتدار برانکوست. هیچ موقع ندیدید که برانکو مستقیم با بازیکن وارد جنجال و رودررو شود. او خیلی شیک کار خود را انجام داده و اگر کسی مشکلی ایجاد کرده، خیلی راحت آخر فصل رفته است. تیمش هم چون ساختار درستی داشته، هیچ اتفاقی هم برای پرسپولیس نیفتاده است.
 
کار پرسپولیس در فوتبال ایران بی سابقه بوده است
وی تاکید کرد: من استقلالی ام ولی پرسپولیس الان 4 سال است که در کورس قهرمانی است. تا حالا در فوتبال ایران سابقه نداشته است. سال اول با تفاضل گل قهرمان نشد. 2 فصل بعد قهرمان شده و الان هم صدرنشین و شانس اول قهرمانی است. حالا به جای اینکه بشینیم و خیلی تعصبی حرف بزنیم و این عملکرد پرسپولیس را به خیلی چیزها ربط بدهیم، بررسی کنیم ببینیم چه اتفاقی افتاد که این تیم چنین روندی داشته است. ما هم از نکات مثبت آنها استفاده کنیم.
 
نمی توانیم بگوئیم شفر مربی ضعیفی بود
کریم باقری نقش تاثیرگذاری در رختکن پرسپولیس ایفا می کند و بازیکنان از او حساب می برند. آیا قبول دارید استقلال از این فاکتور بی بهره است؟ بازیکن اسبق آبی ها افزود: این مسائل همه به سرمربی برمی گردد. کریم باقری هم زیر نظر برانکو کار می کند و به موقع هم از او سود می برد. هیچ کدام ماها نمی دانیم که نقش آقا کریم در پرسپولیس دقیقا چیست اما برانکو این را می داند و به بهترین نحو ممکن از تجربیاتش استفاده می کند. سرمربی کسی می خواهد که هم در بعد فنی به او کمک کند و هم در جمع کردن تیم. فاکتور مثبتی که برانکو نسبت به شفر داشت، شناخت قبلی او از فوتبال ایران بود که خیلی به او کمک کرد. شاید شفر شناخت خوبی از فوتبال ایران نداشت. شاید مشاوره های خوبی به شفر داده نشد وگرنه نمی توانیم بگوئیم او از لحاظ فنی ضعیف بود.
 
مهمترین نقص استقلال شفر
پیروز قربانی گفت: شفر اشتباهات فنی هم داشت که اگر مشاورخوبی داشت و به او کمک می شد، می توانست آنها را زودتر برطرف کند. ایرادی که به شفر وارد بود، تغییر زیاد در ترکیب تیم بود اما مهمترین نقصی که شفر داشت و خیلی ها به آن توجه نمی کنند، اینکه او یک تیم کامل را اول فصل از دست داد و این ایراد خیلی فنی است. او باید از اول تیم می ساخت. اگر جزو کادر فنی استقلال بودم، صددرصد این را به شفر گوشزد می کردم.  آقای شفر حالا که باید یک تیم کامل درست می کردی، پس چرا پیش فصل را 4 هفته برگزار کردی؟ در فوتبال دنیا این اتفاق می افتد که تیمها 4 هفته پیش فصل برگزار می کنند اما تیمی که ساختار تیم خودش را حفظ کرده و نهایتا یکی دو تغییر داشته است.
 
آقای شفر؛ اینجا ایران است نه اروپا
وی ادامه داد: تیمی مثل یوونتوس نهایتا 2، 3 تغییر دارد. آنها فصل تعطیلات به بازیکنان خود برنامه تمرینی می دهند و بازیکن با 30، 40 درصد آمادگی برمی گردد. این بازیکنان با 4 هفته پیش فصل به آمادگی کامل می رسند. ولی وقتی کل تیمت از دست رفته و 14، 15 بازیکن جدید به تیم اضافه شده است، حداقل باید 6 هفته پیش فصل در نظر بگیرید. اینجا فوتبال ایران است نه اروپا. در تعطیلات هیچ بازیکنی تحت کنترل باشگاه نیست. بازیکنان اکثرا با اضافه وزن به تیم برمی گردند یا با 10 تا 5 درصد آمادگی. با 4 هفته این تیم آماده نمی شود. این نکته خیلی فنی است. همین باعث شد تا استقلال نیم فصل اول را از دست بدهد. اصلا کاری به رفتن و آمدن بازیکنان ندارم.
 
پرسپولیس به خاطر پیش فصل خوب کوبنده است
بازیکن پیشین استقلال افزود: شفر اگر پیش فصل خود را خوب انتخاب می کرد و زمان بیشتری در نظر می گرفت، می توانست موفق تر باشد. دقیقا برخلاف پرسپولیس. یکی از عوامل موفقیت های پرسپولیس، برگزارکردن پیش فصل های خوب است. این باعث شده تیمش همیشه سرحال و کوبنده باشد. سرمربی خط دهنده تیم است. اشتباه آنها این بود که فکر نکردند که باید تیم جدید بسازند. البته تیم در نیم فصل دوم ساخته شد هرچند در برخی جزئیات مشکل داشت. اگر نیم فصل اول استقلال مثل نیم فصل دوم بود، مطمئن باشید الان در کورس و شاید جدی ترین گزینه قهرمانی بود. کار شفر اصولی و درست بود نه در فوتبال ایران بلکه در اروپا. چون در فوتبال اروپا حتی در تیم های درجه ی چندم نمی بینید که یک تیم 10، 15 بازیکن از دست بدهد و تعداد زیادی بازیکن بگیرد. "آف سیزن" اروپایی ها هم برنامه ریزی شده است و به بازیکنان برنامه می دهند و می گویند با فلان وزن باید برگردید. اینجا وقتی فصل تمام می شود به بازیکن می گویند "برو، زنگ می زنیم!"
 
استقلال شور و هیجان قهرمانی نداشت
پیروز قربانی گفت:  استقلال در نیم فصل دوم با خرید چند بازیکن خوب مثل پاتوسی اوج گرفت. وقتی خرید خوب انجام می دهی، فقط یک بازیکن نیست. وقتی بازیکن محوری در تیم می گذاری، باعث می شود عملکرد 7، 8 بازیکن بالا برود. پاتوسی دقیقا چنین نقشی در استقلال داشت و خرید خیلی خوبی بود. تیم استقلال را بالا کشاند. یکی دیگر از اشکالات استقلال این بود که بازی های مستقیم با دیگر مدعیان مثل سپاهان، پرسپولیس، تراکتور و پدیده را باخت. وقتی در کورس هستی، حداقل اینکه نباید به مدعیان ببازی. استقلال شورو هیجانی که برای قهرمانی در لیگ لازم است را نداشت.
 
فقدان بازیکن رهبر در ترکیب استقلال
وی ادامه داد: با احترام به همه ی بازیکنان، استقلال یک رهبر در داخل زمین کم داشت. خیل مواقع در زمین بازی، مربی دیگر نمی تواند کاری کند و شرایط بازی طوری است که رهبر داخل زمین باعث تهییج بازیکنان می شود. مهدی رحمتی چنین نقشی دارد اما با وسط زمین فاصله اش زیاد است. خیلی مواقع گلرها نمی توانند شور و هیجانی که در وجودشان است را به تیم منتقل کنند به همین دلیل است خیلی از تیم های بزرگ دروازه بان را کاپیتان انتخاب نمی کنند. زمان فرگوسن، روی کین وقتی بازوبند را بست، پیتر اشمایکل ناراحت شده بود. ولی توجیه فنی فرگوسن این بود که می خواهم در وسط زمین کسی رهبری کند. امید ابراهیمی چنین نقشی داشت حتی وقتی بازوبند نمی بست. خود من و محمود فکری چنین روحیه ای داشتیم. مثلا 2 بر یک از پرسپولیس عقب بودیم، وقتی به فکری نگاه کردیم که با چه شور و هیجانی بازی می کند، همه تهییج شدیم که این تیم را می بریم. خود فکری دومی را زد و من گل سوم. به نظرم امسال استقلال فاقد چنین بازیکنی بود. اما مهدی کیانی در سپاهان و جلال حسینی در پرسپولیس نقش رهبری دارند. این تیپ بازیکنان در فوتبال ما خیلی کم هستند.
 
شانس پرسپولیس بیشتر از هر تیم دیگری است
مدافع اسبق استقلال با توجه به نتایج رقم خورده در هفته بیست و هشتم تاکید کرد: امیدوارم اتفاقاتی بیافتد که استقلال قهرمان شود اما با نتایجی که اتفاق افتاده، بازهم می گویم پرسپولیس قهرمان می شود. منطق را نمی توانیم زیر پا بگذاریم. پرسپولیس از 2 بازی فقط 4 امتیاز می خواهد. بازی های سختش را پشت سر گذاشته است. امیدوارم ماشین سازی یقه ی پرسپولیس را بگیرد اما وقتی پای جام وسط باشد، نمی شود این تیم را متوقف کرد. البته ماشین سازی سبک دفاعی دارد اما بعید می دانم بتواند از پرسپولیس امتیاز بگیرد. درصد شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است.
 
جلوی الدوحیل بازی سختی داریم
پیروز قربانی در پایان با اشاره به دیدار استقلال و الدوحیل در آزادی گفت: بازی سختی است و استقلال حتما باید این تیم را در آزادی شکست دهد. مقابل استقلال خوزستان دفاع استقلال خیلی باز بازی کرد و دیدیم که در ضد حملات به مشکل می خورد و گل هم خورد. بازی کردن جلوی الدوحیل سخت است و به خصوص اینکه استقلال به برد نیاز دارد، باید مواظب بازیکنان سرعتی و ضد حملات حریف باشند.
 
سید مجتبی سیدی