به گزارش راسخون به نقل از رویترز؛ لیو هی، معاون نخست وزیر چین، گفت: چین و آمریکا پذیرفتند مذاکرات تجاری خود را در پکن ادامه دهند. این در حالی است که دونالد ترامپ روز جمعه دستور داد تعرفه 200 میلیارد دلار کالای وارداتی چین به آمریکا از 10 درصد به 25 درصد افزایش یابد و روند افزایش تعرفه تمامی کالاهای باقی مانده  که از چین وارد آمریکا شده است را آغاز کنند.

لیو در مورد دستیابی دو کشور به یک معامله خوب ابراز امیدواری کرد، ولی گفت «مسائل مهمی» نیز وجود دارد که چین از دستیابی به آن اهداف عقب‌نشینی نخواهد کرد.

آمریکا روز جمعه بر 200 میلیارد دلار کالای وارداتی چینی به آمریکا در حین مذاکرات تجاری میان دو کشور، تعرفه 25 درصدی وضع کرد. دستور افزایش تعرفه های کالاهای وارداتی چینی را دونالد ترامپ صادر کرد و مدعی شد چین با شکستن تعهد خود نسبت به اقداماتی که در طی ماه‌ها مذاکره برنامه‌ریزی شده بود باعث برهم خوردن این توافق شد.

به گزارش تلویزیون دولتی چین، لیو، مذاکره کننده اصلی چین در مذاکرات گفت: «مذاکرات شکست نخورده است.»

وی در ادامه افزود: «کاملا برعکس، من فکر می‌کنم شکست‌های کوچک در جریان مذاکرات هر دو کشور امری عادی و اجتناب‌ناپذیر است. ما هنوز به روند مذاکرات خوشبین هستیم.»

لیو در جمع خبرنگران نیز گفت چین به شدت مخالف افزایش اخیر تعرفه بر کالاهای وارداتی این کشور به آمریکا است و  به عنوان یک کشور، مقابل مثل خواهد کرد.

مذاکره کننده اصلی چین در مذاکرات همچنین گفت: «در حال حاضر، دو طرف در بسیاری از موارد به اتفاق نظری رسیده‌اند، اما صادقانه باید بگویم، اختلاف نظرهایی نیز وجود دارد. ما بر این باوریم که این اختلاف نظرها البته مسائل مهمی نیز هستند. ما نمی‌توانیم برای چنین مسائل مهمی به آمریکا امتیاز بدهیم.»